Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

H. M. Koningin Wilhelmina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

H. M. Koningin Wilhelmina

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze dag, waarop H. M. Koningin Wilhelmina de regeering aanvaardt, zal, zoo de Heere wil en wij leven, èn voor Haar, èn voor Hare Koninklijke Moeder, èn voor geheel het Koninkrijk met zijne koloniën een dag van groote beteekenis zijn.
Koningin Wilhelmina de erfgename van Kroon en Schepter: dat zegt niet weinig.Maar oneindig veel meer heeft het in, dat zij erfgename werd van titels, waaraan voor ons de schoonste, de rijkste herinneringen zijn verbonden.
Herinneringen aan groote daden, in ’s Heeren Naam op onzen bodem verricht. Herinneringen aan uitnemende zegeningen, door God in Oranje ons geschonken.
Moeielijker dan ooit is wellicht in deze ernstige tijden de regeeringstaak. We behoeven dit thans niet te omschrijven.
Wie eenigszins bekend is met staatkundige en maatschappelijke toestanden, zal dit niet kunnen tegenspreken.Toch mogen we door Gods ontferming zeggen, dat ons Vaderland nog in menig opzicht gunstig onderscheiden is van vele andere landen. Ieder rechtgeaard Nederlander weet, met welke teedere banden Nederland aan Oranje verbonden is.
Als een drievoudig snoer zij en blijve het, wat historieschrijvers noemden en wat vaderlandsche dichters bezongen: »God, Nederland en Oranje zij één!”
Met een dankbaar volk om Haar troon mag onze jeugdige Vorstin zich verzekerd houden van de liefde en den eerbied van hare onderdanen. Uit duizenden harten en monden klom op 31 Aug. l.l., den geboortedag der Koningin, het gebed om het welzijn en den zegen voor Haar en Hare regeering tot den Vader der lichten, van Wien alle goede gaven en volmaakte giften afdalen.
En nu het gewichtig oogenblik weldra daar is, dat niet alleen hier te lande, maar alom ook in andere landen en aan andere volken zal worden bekend gemaakt, dat onze beminde Koningin bij de gratie Gods als Koningin der Nederlanden de regeering heeft aanvaard, zal het zeker aan verschillende beoordeelingen en verwachtingen onder de menschen niet ontbreken.
Doch hoe dit zij, dit is zeker, alle zegen komt alleen van God.Ziende op onszelven, dan is onzerzijds alle zegen verbeurd. En zoo God tegen ons is — de geschiedenis van Israël, maar ook de geschiedenis van ons eigen Vaderland heeft het geleerd — dan hebben we niets dan ellende te wachten; ellende, door geen vorstelijk purper te bedekken, door geen staatsmanswijsheid op te heffen, door geen kracht van wapenen te bedwingen of te keeren.
Alleen door de genade Gods kan het onze Koningin en ons land en volk wel gaan.
Geve God de Heere, uit vrije ontferming, door genade, wijsheid en wetenschap aan Haar, die tot eene zoo zware en moeilijke taak wordt geroepen. Afstammelinge van den onvergetelijken Willem den Zwijger, die met den Potentaat aller potentaten een vast verbond had gemaakt, deele Neêrlands Koningin ruimschoots in de liefde en de trouw van Haar volk, en bovenal in de gunst des Heeren. Mogen allen, die Haar troon omringen en Hare raadslieden zijn, Haar met voorbeeldigen trouw en ongeveinsde liefde dienen en zij Harer Majesteits regeering, moge het zijn tot in lengte van dagen, ten zegen voor land en volk.
Daartoe klimme onze en veler bede gedurig op tot Hem, die om Christus’ wil hooren wil allen, die tot Zijnen troon zich wenden! De tijden zijn ernstig, gevaren dreigen van alle zijden.Op het bekende gedenkteeken, de gedenknaald te Scheveningen, staat onder meer te lezen: »God redde Nederland.”
Die God, die in bange tijden Nederland verloste uit de hand zijner hateren, redde ons uit alle gevaar.Zijn trouwe hoede en almachtige bescherming, Zijne liefde en ontferming, Zijn zegen en Zijne gunst bidden we voor onze Koningin en ook voor onze Koningin-Regentes, aan wie ons volk zooveel is verplicht.
De vreeze des Heere ia bet beginsel der ware wijsheid.
Vervulde deze het hart van onze Vorstinnen en van ons volk! Dan zal het licht der goddelijke waarheid, door de kracht en de genade des Heiligen Geestes, troost en vrede bieden, ook in de moeilijkste oogenblikken.
Dan is in en door Christus voor Overheden en onderdanen de toegang tot den troon der genade ontsloten.
Welgelukzalig zijn daarom ook alle Vorsten en Vorstinnen, die Jakobs God tot hunne hulp hebben.Deze beste van alle zegeningen zij vóór alle dingen uit genade het deel onzer geliefde Koningin!
Met dankzegging aan onzen God, die deze laatste spruit uit het doorluchtig stamhuis van Oranje ons gaf, viere ons volk feest.
Zij het op waardige wijze!
Leve Koningin Wilhelmina!
W.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1898

De Wekker | 4 Pagina's

H. M. Koningin Wilhelmina

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1898

De Wekker | 4 Pagina's