Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De namen van Daniël en zijne drie vrienden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De namen van Daniël en zijne drie vrienden

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de namen van Daniël en zijne vrienden was de ware God, de God van Israël genoemd. Dat duldde het heidendom niet en zij werden veranderd. Daniël (Dani= mijn Rechter en El: = God) beteekent: God is mijn Rechter. Zijn naam werd Beltsazar, overeenkomende met Balthasar, dat is vorst van Bel of Baiil. Deze was de hoofdgod der Babyloniërs
Chananja = de Heere (Ja of Jahweh, Jehovah) is genadig”, moest Sadrach heeten; Misael, dat is "wie als God”, werd Mesach genoemd. Naar de beteekenis der namen Sadrach en Mesach is tot hiertoe te vergeefs gezocht. Azarja of «Jahweh helpt” moest Abed-Nego of dienaar van Nego heeten. Nego was de tweede Babylonische god, die in Jesaja 46 : 1 Nebo wordt genoemd en daar nevens Bel voorkomt.
Nebukadnezar heeft dus niet onverschillig geacht, welke naam gedragen wordt. Als vijand van Israels El of Jahweh wilde hij die namen, waarin de waarachtige God werd genoemd, uitbannen. Daarentegen moesten die zijner goden worden verheerlijkt.
Door een naam wordt het wezen uitgedrukt. Hij dient om van al het ongelijksoortige, en van al het andere te onderscheiden.
Onder het oude Israël was de begeerte beteekenis te leggen in de namen. Men drukte er zijne verwachting, zijne hoop in uit en de godzalige vond zijne verwachting alleen in de heerlijkheid zijns Gods. Daartegenover staat een Nebukadnezar als vertegenwoordiger van hen, die het heilige en Godverheerlijkende zelfs in namen wilden uitwisschen.
De opschriften uit den tijd der godvreezende vaderen in de taal, toen meer in hare kracht en schoonheid erkend, teekenen den geest, welke in hen was, tegenover het niets beteekenende of menschenverheerlijkende van namen en opschriften in onze dagen.
van Lingen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 september 1898

De Wekker | 4 Pagina's

De namen van Daniël en zijne drie vrienden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 september 1898

De Wekker | 4 Pagina's