Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verklaring van moeielijke of vaak verkeerd begrepen teksten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verklaring van moeielijke of vaak verkeerd begrepen teksten

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is niet genoeg bijbelteksten te kunnen opzeggen en aanhalen, het komt er vooral op aan de woorden in de rechte bedoeling te mogen verstaan. Dat daartoe juist de oorspronkelijke uitdrukking leiden moet zal ieder, die niet geheel onkundig is, gevoelen. Wij stellen ons voor, dewijl zoo menigmaal woorden voorkomen, waarvan de beteekenis niet voor ieder bloot ligt, en waaraan meermalen een verkeerde zin wordt gegeven, naar ons vermogen en naar tijd en gelegenheid ons toelaten, verklaringen te geven. Wie onzer abonné’s begeerig is van dezen of genen tekst uitlegging te ontvangen, wij geven gaarne vrijheid ons die te vragen, Men dulde dan echter, dat wij de Grieksche of Hebreeuwsche woorden, al zijn wij genoodzaakt dit met Hollandsche letter te doen, noemen en volgens deze verklaren.
Hebr. 2 : 10: »den Oversten Leidsman hunner zaligheid door lijden zou heiligen.” De vraag rijst hier op: daar Christus de Heilige is naar Zijne godheid, maar ook wat uit Maria is voortgekomen, »dat heilige” is geheeten (Luk. 1 : 35), hoe kan dan nog betamen” Hem te »heiligen”?
Het woord »teleioosai” beteekent »ten einde brengen, maken, dat er niets aan ontbreekt, tot volmaaktheid brengen.” Dit kan zijn in zedelijken zin en zou dan het geschiktst met ons woord, » heiligen” worden overgezet, maar het wordt in ’t algemeen gebezigd van »eene taak volvoeren.” Zoo bijv. Jou. 4 : 34: »Zijn werk volbrenge”; Joh. 5 : 36, 11 : 4: »Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt, om te doen Hand. 20 : 24: »opdat ik mijnen loop met blijdschap mag volbrengen.” In vs. 11 vinden wij weder het woord »heiligen” doch dit is in ’t oorspronkelijke een geheel ander, namelijk hagiatzein. De Apostel zegt dus in vs. 9, dat de Zone Gods Zich vernederd heeft tot in de diepste diepte des lijdens om door de genade Gods voor allen den dood te smaken. Dit moest geschieden naar den raad Gods. Christus zoude zonder Zichzelven aan het kruis te laten nagelen geen Verlosser van zonde zijn geweest. Door Zijn lijden moest Hij de geheele Hem gegevene taak volbrengen. Door lijden en sterven alleen kon Hij een volkomen Zaligmaker worden. Zoude Hij vele kinderen tot de heerlijkheid leiden, dan moest God Zijnen Zoon door lijden tot de volmaaktheid van een Zaligmaker brengen. Naardien dit het raadsbesluit Gods ter verlossing moest verwezenlijken, zijn én Christus, die de Zijnen heilig stelt voor den Vader, én de zondaren, die door Zijn bloed gewasschen en door Zijnen Geest geheiligd worden, allen tezamen uit Éenen, namelijk uit God.
Het was dus om uwentwil, geloovigen ! dat die smart moest worden doorstaan. Het was niet genoeg dat de Heere, die Zijnen hemel niet behoefde te verlaten, voor u op aarde kwam om te leeren en te raden. Hij zoude u geen nut hebben gedaan, indien Hij iets had laten ontbreken aan hetgeen Hij heeft gedaan en geleden. Niet dan door Zijn schuldbetalend bloed, zoo ontzaglijk zwaar is uwe zonde, kondet gij gered worden. Maar Hij is uit liefde tot u de volmaakte Heiland geworden. Ook den laatsten druppel uit den lijdensbeker heeft Hij uitgezogen en nu ontbreekt er niets aan uwe zaligheid. Met Hem, die u heiligt en u volmaakt stelt, zijt gij, die door Hem geroepen en gerechtvaardigd en geheiligd zijt, uit God den Vader. Zoo kon Johannes in zijnen eersten brief (4 : 6) tegenover hen, die uit de wereld zijn, dankend met de geloovigen roemen: »Wij zijn uit God.” Waaraan dit is toe te schrijven zegt hij in vs. 18: „dat Hij ons liefgehad heeft en Zijnen Zoon gezonden heeft tot eene verzoening voor onze zonden.”
Het geheele verlossingswerk heeft dus zijn eindpunt in het kruis, waaraan de zegekreet is vernomen: »het is volbracht,” Zonder dat sterven, geene opstanding, geene hemelvaart. Zonder dat geen Koninkrijk Gods op aarde, geene juichende gemeente in de hemelen. Maar nu Christus geen half, maar een volmaakt werk deed, buigt zich de zondaar aan den voet van dat kruis en vindt er redding, houdt de geloovige het in lijden eu strgd omkneld en wordt behouden al zweeft hij ook over een afgrond, en zingt men in de hemelen van de heerlijkheid van het Lam, dat geslacht is en waardig is het verzegelde boek te ontsluiten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 augustus 1899

De Wekker | 4 Pagina's

Verklaring van moeielijke of vaak verkeerd begrepen teksten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 augustus 1899

De Wekker | 4 Pagina's