Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tweeërlei beginsel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tweeërlei beginsel

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nergens is de tweeheid van beginsel on-de » Ge retor meerden” duidelijker by aan ’t licht gekomen, dan bij de vraag, of de Theol. School als »eigen inrichting” zal worden opgeheven, ja of neen. Want wel is die vraag formeel nog niet aan de orde geweest, maar dat het er op de Syn. te Groningen toch zoo goed als aan toe was, zul wel niemand betwisten. De felle strijd, welke over deze zaak aan de Synode voorafging, en nu na de Synode nog wordt voortgezet, dient tot afdoend bewijs. Had men van de zijde van Kerk A zich hierin maar kunnen vinden, dat men Kampen en Amsterdam naast elkander had geplaatst, al was dan de formeele opheffing van Kampen nog niet op eens geschied, dan zou men, al was het ook langs een omweg, toch zijn doel wel hebben bereikt. Maar helaas, toen men aan de zaak begon, was bet alsof men ging schudden aan een boom, al harder en harder, doch die nog te diep in de aarde bleek geworteld te zijn, om hem zonder spade en bijl los te krijgen. Dr. Kuyper, die ’t zag aankomen, had liever onvoorwaardelijk de quaestie uitgesteld en verschoven, doch dat ging niet. ’t Program moest worden afgewerkt. Ook na de Synode had Kuyper liever gewild, dat men de zaak had laten rusten, ’t Was nu toch duidelijk geworden, dat de tijd nog niet rijp was voor deze zaak.
Neen, zegt Wielenga, ik laat de zaak niet rusten, maar zal de Bazuin als een schel gebruiken, om de echte Kerk A-mannen op te wekken tot den strijd, en met mij aan de spits van dat leger zal ik de Kerk redden, dat zij niet zoo laag zinke, dat zij van een niet kerkelijke, van een ons vreemde inrichting afhankelijk moet worden in zake de opleiding harer dienaren.
Nu het hier aan toe is, staan A en B nog even wijd, zoo niet nog wijder van elkaar dan voor 1892 en kan ieder, die niet willens blind is, zien, klaar en helder als de dag, dat al dat gevlei van die liefelijke eenheid berust op holle klanken, die dienst moeten doen om anderen de oogen te verblinden. Separatie en Doleantie zijn twee en niet een.
Ze zijn het en zullen het blijven, ’t Kan niet anders. Principieel staan de beginselen als vuur en water tegenover elkaar.
Nu kan men vuur en water wel naast elkander plaatsen, maar zoodra men die beide dooreen wil vermengen, ziet ieder, dat zulks volstrekt onmogelijk is. Toch hebben velen er nog moed op, dat dat kunstwerk nog eenmaal gelukken zal!

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 november 1899

De Wekker | 4 Pagina's

Tweeërlei beginsel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 november 1899

De Wekker | 4 Pagina's