Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rechtvaardiging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rechtvaardiging

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De rechtvaardiging van den zondaar is niet eene rechtvaardigmaking(Sensuphysico), maar eene rechtvaardig verklaring (Sensu forensi). Zij is eene daad niet van den mensch, De Heere zeide tot de farizeën (en die zijn niet uitgestorven, er waren Joodsche farizeën, nu hebben wij Christelijke farizeën): »Gij zijt die uzelven rechtvaardigt voor de menschen, maar God kont uwe harten: want dat hoog is onder de menschen is een gruwel voor God.” Zij is een werk van den drieëenigen God. Het is God de Vader (Rom. 8:33), die ons zijnen zoon heeft geschonken (Joh. 3: 16). Het is de Zoon (Matth. 9: 6), die voor ons de gerechtigheid heeft verworven (Gal. 2:16). Het is de Heilige Geest, die het rechtvaardigmakend geloof (1 Kor. 6: 11) teweegbrengt door het woord (2 Kor. 5:18 v.) en dat versterkt door de sacramenten (Titus 3:5—7 Matth. 26: 26, 28).

De rechtvaardiging is die daad des goddelijken Rechters, waardoor Hij den mensch beschouwt, verklaart en behandelt alsof hij nooit zonde had gedaan. De gerechtvaardigde wordt dus niet slechts vrijgelaten met een kwijtbrief, maar weder in alle rechten en zegeningen gesteld, welke den niet gevallen mensch waren toegekend. Door het bloed van Christus ontvangt hij vergeving, en de mantel der gerechtigheid wordt hem omgedaan (Jes. 61: 10).

De rechtvaardiging is in de eeuwigheid besloten en wordt in den tijd uitgewerkt. Zij kan niet plaats hebben vóór de Vader den zondaar aanschouwt in Christus, en is dus eene vrucht des geloofs. Rom. 5: 1 luidt letterlijk: »gerechtvaardigd zijnde(als wij gerechtvaardigd zijn) uit het geloof, hebben wij vrede bij God. Daarom volgt in den keten der zaligheid (catena salutis), zooals Rom. 8: 29, 30 leert op de voorverordineering de roeping, op de roeping de rechtvaardiging en niet omgekeerd.

Is de zondaar gekomen tot de bewustheid des geloofs, dan is hij van zijne rechtvaardiging bewust, maar gelijk er vele geloovigen zijn, die zich den grooten schat niet durven toeeigenen, zoo zijn er ook vele rechtvaardigen voor God, die nog vragen: »Kan het waar zijn?” Er zijn in de zaal der vrijspraak dooven, hardhoorenden en ook, die duidelijk verstaan. Ook acht de wijsheid des Vaders het dikwerf noodig het woord van vergeving nog niet uit te spreken, al heeft Hij reeds lang vergeven.

Er kan geen geloof zijn zonder wedergeboorte, want geloof is leven, en leven heeft eene geboorte voor zich. De onwedergeborene moge zichzelven rechtvaardigen, de Heere God vermag het niet volgens Zijne verlossingsraad, maar aan de andere zijde kan er geene wedergeboorte hebben plaats gehad, zonder rechtvaardiging, want die uit God geboren is, is een nieuw, vrijgemaakt schepsel.

De rechtvaardiging geschiedt eens voor altijd, want God is een God, die niet terugneemt wat Hij gaf. De genadegiften en roeping Gods zijn onberouwelijk. Is eens de kwijtbrief afgegeven op grond van de betaling der zonden, dan zou God onrecht doen, als hij nog van den begenadigden één penning eischte. Daarom zegt de Apostel (1 Joh. 1: 9): »Hij is rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve en ons reinige van alle ongerechtigheid.”

De rechtvaardiging heeft haar zegel in de verheerlijking of de heiligmaking. Zij is de wortel van een godzalig en het begin van een eeuwig leven. De heiligmaking is de strijd van het dankbaar bewustzijn der genade Gods, en die dankbaar is, is zich bewust eene gave te hebben ontvangen, ook al is het dat hij het zichzelf niet durft bekennen. Met een onverzoend God voor zich kan het hart niet brandende zijn van liefde, maar de vrijgekochte slaaf begeert uit liefde tot hem, die zijne boeien slaakte, dat zijn oor wordt doorboord aan de posten van zijns Heeren huis.

De rechtvaardiging heeft als vrucht vrede in God (Rom. 5: 1), vreugde in God (1 Joh. 3: 21), het kindschap van God (Gal 4:5 v. Eteze 1:5) en het recht op den hemel van God (Rom. 8:38 v.)

Genade roept (Jes. 1:18) Komt en laat ons samen rechten; al ware uwe zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij. zullen worden als witte wol”

De schuldgevoelende bidt al naderend (Ps. 51: 5): »Delg, delg toch uit mijn schuld en al mijn zonden, En spreek mij vrij van mijne gruweldaad”.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1901

De Wekker | 4 Pagina's

Rechtvaardiging

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1901

De Wekker | 4 Pagina's