Uit de Pers
In de briefwisseling gevoerd tusschen Keizer Wilhelm I en Vorst Bismarck, uitgegeven bij de firma Cotta te Stuttgart, komt onder meer voor de volgende brief, waaruit blijkt, hoe Keizer Wilhelm I dacht over de zoogenaamde nieuwe theologie, maar die ook een klein staaltje doet zien van hetgeen onder het Protestantisme in Duitschland zooal gevonden wordt.
„Berlijn, 1 Juni 1877.
Ofschoon ik U niet gaarne lastig vallen wil, kan ik toch niet zwijgen van een voorval, ons godsdienstig geloof betreffende, dat ik niet nalaten kan ter uwer kennis te brengen. De zaak van den predikant Sydow heeft thans na twee jaren de meest giftige vruchten voortgebracht. Hij werd door den Opperkerkeraad tegenover het Consistorium vrijgesproken, om hem niet tot een martelaar te maken, daar hem anders nog meer aanhangers zouden toevallen. Hij liet van dien tijd af na om zijn dwaalleer van den kansel en in de catechisatie te leeren, maar vergenoegde zich om haar in private voordrachten aan duizenden voor te houden.
Wat gebeurt nu dezer degen alhier? De predikant Hoszbach van de Andreaskerk wordt uitgenoodigd om een proetpredikatie in de Jacobikerk te houden als candidaat voor de plaats van den gestorven Boekman. In die preek verkondigde hij aan de gemeente, opdat zij goed zou weten wie voor haar stond, dat hij niet tot de Oud-Theologen, maai tot de Nieuw-Theologen behoorde, welke besloten zijn om het apostolisch geloof van de sagen en verdichtingen, die slechts menschenwerk waren (de Evangelisten), te ontdoen, evenals hij de gemeente wilde genezen van de gedachte dat de Heiland Godmensch geweest is, daar volgens hem de Heiland een door God begenadigd mensch was en daarom als voortreffelijk mensch zooveel hooger stond; en niet als Gods Zoon! Een groot deel van de gemeente verliet bij deze uitlating de kerk, maar dit heeft niet verhinderd dat hij gisteren door deze gemeente tot predikant gekozen werd!— — — Een tweede geval dat bewijst, waartoe het in onze kerk gekomen is, is de uitnoodiging van de Berliner-Cölner-Stadt-Kreissynode om den 5den van dezen maand te vergaderen. Ouder de 16 punten waarover gediscussieerd zal worden, luidt het 15de voorstel: „Voortaan leze men bij de Godsdienstoefening en andere kerkelijke handelingen de geloofsbelijdenis niet meer voor.”
Deze beide feiten zijn in mijne oogen zóó verschrikkelijk, dat ik niet heb kunnen nalaten om den minister van eeredienst en den president Hermann zeer ernstig mijne meening te zeggen : hoe het mogelijk is, dat zulke dingen onder de oogen van het kerkbestuur kunnen gebeuren, zonder dat er te rechter tijd maatregelen genomen zijn? en om de vraag op te werpen, of men evenals bij Sydow weer verzuimen zal oen een onderzoek in te stellen en voorloopig in de uitoefening van het ambt te schorsen. Wanneer alles zoo doorgaat, en men er bij in aanmerking neemt dat het niet laten doopen en het niet kerkelijk laten inzegenen van het huwelijk hand over hand toeneemt, dan moet de ongodsdienstigheid bevorderd worden, en dan is er van de loochening van de Godheid van Christus tot de afschaffing van God en Zijn wederinstelling, gelijk in Frankrijk, nog slechts één schrede!
Uw Wilhelm.”
Een Baptistisch missionaris, zekere heer Lund, heeft, naar bericht wordt, van 8000 personen uit het distrikt Jamvay op de Philippijnen een schrijven ontvangen om hulp, daar zij de Roomsche kerk willen verlaten. Onder hen waren 35 geleerden, over de 300 grijsaards en zieken, ever de 1400 werklieden, 1937 vrouwen en jongelieden, ’t Is opmerkelijk: in de protestantsche landen wint Rome steeds veld, en in de landen waar de Roomsche godsdienst de heerschende is, gaat Rome sterk achteruit.
Dit geeft veel te denken. Wie verstaat de les, welke er uit te leeren is?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 januari 1902
De Wekker | 4 Pagina's