Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onmiddellijke wedergeboorte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onmiddellijke wedergeboorte

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ouder dit opschrift heeft onze nog altijd hooggeachte vroegere leermeester Dr. H. Bavinck in „de Bazuin” een lange reeks van artikelen geleverd, waarvan thans het laatste verschenen is. Ten duidelijkste blijkt uit die stukken hoe groot het verschil is tusschen de leer die door een professor aan de Theologische school te Kampen en die welke door eenen aan de Vrije Universiteit te Amsterdam gegeven wordt. Dr. Bavinck leert geen onmiddellijke wedergeboorte bij volwassenen, maar betoogt evenals N. N. de vorige week in „de Wekker” deed, dat Gods Woord het zaad der wedergeboorte is en het ingeplante geloof zich ook terstond als een levend geloof naar buiten in de waarachtige bekeering openbaart. Zeer schoon zegt Dr. Bavinck hiervan het volgende: „Wat God heeft samengevoegd, zullen wij niet scheiden. De wedergeboorte in den ethischen zin van Paulus’ spraakgebruik mag niet worden losgemaakt van de wedergeboorte in de metaphysische beteekenis, waarin Johannes meermalen van haar spreekt. Waar de wedergeboorte in enger zin (Dr. B. bedoelt hier de aanvankelijke levendmaking, de instorting van het nieuwe uit God geboren leven) aanwezig is, daar komt ze, afgedacht van de kinderen, die nog niet tot jaren van onderscheid zijn gekomen, ook in de wedergeboorte in ruimer zin, in oprecht geloof, in waarachtige bekeering, in een leven overeenkomstig Gods getuigenis aan het licht. En waar geloof en bekeering aanwezig zijn, daar mogen wij op grond van Gods Woord bij ons zelven en bij anderen tot een voorafgaand werk des Heiligen Geestes besluiten. Al deze weldaden deelt God uit in den weg des Verbonds, onder de bediening der genademiddelen, welke Hij verordend heeft. Wel bevatten de genademidden die weldaden niet in zich en kunnen ze daarom ook niet mededeelen of bewerken.” En verder zegt Dr. B.: „Dat geeft moed en hope om met de verkondiging van Gods Woord en de bediening der Sacramenten getrouwelijk voort te gaan. Gods Woord keert niet ledig weer, maar doet al wat Hem behaagt. Het moge dezen eene reuk des doods ten doode zijn, voor anderen is het eene reuke des levens ten leven. In den weg des verbonds voert God het raadsbesluit Zijner eeuwige verkiezing uit. Maar dat legt ook den plicht op, om het Evangelie te prediken aan alle creaturen, niet aan uitverkorenen en wedergeborenen alleen, die ons immers onbekend zijn, maar aan alle menschen zonder uitzondering.” Wij cursiveerden het laatste omdat Dr. B. zich hier lijnrecht tegen de leer van Dr. Kuyper uitspreekt. Stel nu tegenover hetgeen Dr. B. als professor aan de Theol. School doceert, het onderwijs aan de Vrije Universiteit. Daar wordt gedoceerd dat de Heilige Geest onmiddellijk en dus niet door middel van het Evangelie het geloof en de wedergeboorte werkt en deze wedergeboorte meestal plaats grijpt op zeer jeugdigen leeftijd. Dit levensbeginsel of genadebeginsel wordt door den Heere bewaard, terwijl de wedergeboren zondaar nog zijn leven in de zonde, voor wat zijn eigen bewustzijn aangaat, voortzet, want het nieuwe leven is er wel, maar het sluimert nog. (Zie Dr. Kuyper’s „Werk van den Heiligen Geest,” deel II). Later echter komt de inwendige roeping door Woord en Geest dien niet dooden, maar herborenen, hoewel sluimerenden wedergeborene wakker schudden. Volgens die leer komt dus de roeping niet tot de dooden, maar tot de levenden, die evenwel nog sluimeren en in de zonde leven. Als dit nu niet is tweeërlei leer in dezelfde kerk, dan weten wij het niet. Tweeërlei beginsel inzake de opleiding van Dienaren des Woords, tweeërlei kerkbegrip, en tweeërlei voorstelling van den weg der zaligheid, straks misschien ook twee wegen naar den hemel. Wanneer zullen de oogen eens opengaan?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 1902

De Wekker | 4 Pagina's

Onmiddellijke wedergeboorte

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 1902

De Wekker | 4 Pagina's