Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Goede Vrijdag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Goede Vrijdag

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heden herdenkt de geheele Christelijke kerk hetzij in de stilte of in de openbare samenkomst der geloovigen dat ontzaglijke maar tevens zoo heerlijke feit, dat God Zijn Zoon heeft gegeven tot een rantsoen voor velen. Naar Golgotha zijn heden alle harten gericht, die in waarheid het leerden verstaan behoefte te gevoelen aan den eenigen Heelmeester voor zielewonden. Een ontzettend lijden werd daar geleden gedurende een zestal uren, waarvan de eerste drie voornamelijk lichaamslijden, de laatste drie bijzonder zielelijden doen aanschouwen. De drie eerste uren lijdt de Heiland voornamelijk van menschenhanden, die Hem aan het kruis nagelen, van menschentongen, die Hem smadelijk bespotten, en van menschenvijandschap, welke zich aldaar niet het minst betoont. Ter zesder ure (des middags te twaalf uren) breekt eene drieurige duisternis aan en maakt daardoor plaats voor een nog banger zielelijden. Van die ure aan spreekt Jezus tot geen menschen meer, noch wordt Hij zelf meer van lasterende en spottende menschenkinderen toegesproken. Hij heeft nu alleen met God te doen; Hij staat met de zonden der Zijnen, zoo vrijwillig op Zich genomen, in het gericht voor God den Vader. Hij draagt (zijne bange klacht is daarvan het bewijs) de straf, de hoogste straf, de verlating Gods in ziel en lichaam en brengt alzoo door plaatsbekleeding voor Zijn volk de verlossing te weeg. Daar draagt Christus de Godsverlating, opdat zij in eeuwigheid niet meer van God zouden verlaten worden. Daar volbrengt Christus alle gerechtigheid, opdat goddeloozen om niet zouden gerechtvaardigd worden, en daar klinkt het over Golgotha’s top, neen meer, over de gansche aarde: „Het is volbracht”, opdat al de gekochten met het bloed des Lams op hun klacht: „Heere, ga met ons niet in het gerichte”, zouden hooren van vrede en vrijspraak en recht ten eeuwigen leven. „Het is volbracht”, ziedaar de hoofdtoon, die op den Goeden Vrijdag ons tegenklinkt. Volbracht al het werk, dat de Vader den Zoon te doen gegeven had om de zaligheid der uitverkorenen aan te brengen; volbracht al de raad Gods tot zaligheid van verlorenen. Volbracht ook het woord van den engel Gabriel tot Maria gesproken: „Hij zal Zijn volk zalig maken van hunne zonden.” De gerechtigheid Gods is nu volkomen geopenbaard, de vloek over de zonden volkomen ten uitvoer gebracht, de Wet Gods volkomen vervuld in haar straf en eisch. De redding van de gansche kerk, van Adam af tot op den laatsten uitverkorene toe, is thans volbracht. Dat volbracht is nu het tweede na het eerste, dat wij in Genesis 2 lezen: Alzoo zijn volbracht de hemel en de aarde en al hun heir. Gelijk het werk der eerste schepping in zes dagen van heerlijkheid volbracht werd, (gelijk da Costa zoo schoon opmerkt) zoo volbracht Christus de tweede schepping in zes uren van lijden, want al wat van dàt oogenblik af volgde en volgen zal tot in eeuwigheid, is enkel de voortzetting van die tweede nieuwe schepping, gelijk de onderhouding de voortzetting is der eerste schepping. Nog eenmaal zal dat: het is volbracht over de aarde klinken. In den morgenstond der schepping, toen het engelenheir in lof, de mensch als beelddrager Gods in volmaaktheid en Gods Zoon in majesteit was, klonk het eerste volbracht. In den morgenstond der verlossing, toen het engelenheir verbaasd, de mensch in jammer en ellende en Gods Zoon in banden des doods en der hel was, klonk het ten tweede male, maar als straks de morgenstond der opstanding aanbreekt ten jongsten dage, als dan het engelenheir als getuige, de mensch als opgewekt uit het graf en de Zoon als Rechter zal slaan, dan zal klinken het derde volbracht, wanneer Hij die op den troon zit, zeggen zal: Het is geschied, ziet Ik maak alle dingen nieuw. Zalig die zeggen mag: Voor mij volbracht! Die kan in waarheid van een „goeden Vrijdag” spreken, waarop voor hem of haar het rantsoen werd betaald. Om dit te kunnen zeggen moet aanvankelijk in ons volbracht zijn het werk der wedergeboorte in engeren zin, der inwendige roeping waardoor de mensch uit de duisternis tot het licht wordt gebracht, maar dààr zij ook een jagen om op te wassen in de kennis en de genade van den Heere Jezus Christus, om als vrucht van den goeden Vrijdag te kunnen zeggen: Ik ben met Christus gekruist en ik leef, doch niet meer ik, Christus leeft in mij. Waar leven is, moet ook wasdom worden gezien en Christus meer en meer eene gestalte in de Zijnen krijgen. Geve de Heere op dezen goeden Vrijdag al Zijn volk met loslating van alle andere gronden de hand te leggen op het offer van Golgotha.

D.B.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 april 1903

De Wekker | 4 Pagina's

Goede Vrijdag

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 april 1903

De Wekker | 4 Pagina's