Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Johannes 1 vers 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes 1 vers 9

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

C. R. te D. vraagt ons wat de uitdrukking zeggen wil: „hetwelk verlicht een iegelijk mensch, komende in de wereld.” Alzoo getuigde Johannes de Dooper van Christus. Johannes zegt in vs. 6 van het eerste hoofdstuk van zijn Evangelie, dat tot Israël een mensch was gezonden, wiens naam was Johannes de Dooper. Deze Dooper was zelf het licht niet, maar getuigde van het licht, n. l. van Jezus Christus, het waarachtige licht, dat bij zijn komst in de wereld een iegelijk mensch verlicht. Immers de Heere Jezus is het waarachtige Licht, de Zon der gerechtigheid, het Licht der wereld, in onderscheiding van den Dooper, die slechts een brandende en lichtende kaars was. Dit waarachtige Licht verlicht een iegelijk mensch bij Zijn komst in de wereld. Dit wil echter niet zeggen een ieder hoofd voor hoofd, want in hetzelfde hoofdstuk lezen wij dat het licht in de duisternis heeft geschenen en de menschen hebben de duisternis liever gehad dan het licht, Jezus toch is gekomen tot het Zijne, maar de Zijnen (Israël) hebben Hem niet aangenomen. Het grootste deel van Israëls volk heeft den Messias verworpen. Milioenen heidenen bleven bij de komst van het waarachtige Licht in de wereld nog in de duisternis. Dus niet een iegelijk mensch in den letterlijken zin werd door Christus verlicht, maar een iegelijk soort of geslacht van menschen. De Evangelist wil zeggen: een iegelijk, zonder onderscheid van rang of staat of volk werd door Hem verlicht, zoowel edelen en machtigen, als onedelen en geringen, zoowel Joden als Heidenen, zooals ook blijkt bij de komst van dat waarachtige Licht; in de wereld, toen zoowel edele wijzen uit het Oosten als geringe herders werden verlicht. Simeon noemt dat waarachtige Licht (Luk. 2 : 32): „Een licht tot verlichting der heidenen en tot heerlijkheid van Zijn volk Israël.” In dien zin werd dus een iegelijk mensch door dat licht bestraald; in onderscheiding van het licht door de profeten verspreid, hetwelk alleen het oude Bondsvolk en niet de heidenen, dus niet een iegelijk mensch verlichtte. De Heere Jezus verlichtte niet de .loden alleen, gelijk de profeten van ouds gedaan hadden, maar Joden en heidenen. Wat de uitdrukking aangaat: „komende in de wereld”, in onze vertaling schijnt het te behooren bij „een iegelijk mensch”, doch volgens de Grieksche taal, waarin het Nieuwe Testament is geschreven, kan het ook behooren bij „het waarachtige licht”.
Gaan wij nu de spreekwijze van den evangelist Johannes na, dan blijkt duidelijk dat de uitdrukking „komende in de wereld” behoort bij „het waarachtige licht”, zoodat de beteekenis is van vers 9: Dit was het waarachtige licht, hetwelk komende in de wereld, een iegelijk mensch verlicht. Immers Johannes spreekt meermalen van Christus als „de komende in de wereld”. Zoo b. v. Joh. 12 : 46: „Ik ben een licht in de wereld gekomen”, en Joh. 6 : 14; „de profeet die in de wereld komen zou” en Joh, 11 : 27 „Gij zijt de Christus, de Zone Gods, die in de wereld komen zou”. Wil men het „komende in de wereld” doen slaan op „een iegelijk mensch”, dan zou slechts de beteekenis kunnen zijn: een iegelijk mensch die geboren wordt. En kan men dat zeggen, dat Christus verlicht een iegelijk van de uitverkoren Joden en Heidenen bij hunne geboorte? Zeker niet van de uitwendige verlichting door de waarheid, want daar is de pasgeborene niet vatbaar voor. Ook niet van de inwendige verlichting door Gods Geest, want het zijn er maar zeer weinigen die als Johannes de Dooper van ’s moeders lijf aan inwendig verlicht worden door den Heiligen Geest, De bedoeling is dus dat Christus, als het waarachtige Licht in de wereld gekomen om te beschijnen degenen die zaten in schaduwen des doods, allerlei volken en geslachten verlicht. Wel kwam hij eerst tot de Zijnen, tot het Joodsche volk, maar dat volk verwierp Hem (vers 11) voor het grootste deel, alleen de uitverkorenen werden verwaardigd Hem aan te nemen en dezen gaf Hij macht kinderen Gods te worden. Zalig een iegelijk mensch, van wat rang of staat of volk hij mag zijn, die door den in de wereld gekomen Christus is verlicht en bij dat licht God en zichzelven heeft leeren kennen.
P.J.M. de Bruin
P.S. Anderen vragers hoop ik D. V. later te antwoorden in de Wekker.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1904

De Wekker | 4 Pagina's

Johannes 1 vers 9

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1904

De Wekker | 4 Pagina's