Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Heden is dezen huize zaligheid geschied”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Heden is dezen huize zaligheid geschied”

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Luk. 19 : 9a.

Welk een gelukkig en gezegend huis, waar dit van gezegd kan worden. Zoo was het te voren bij Zacheus niet. Zoo stond dit huis onder het volk niet bekend, want toen Jezus in het huis van Zacheus was ingegaan, zeide het volk al murmureerende: „Hij is tot een zondigen man ingegaan om te herbergen”. Zondig beteekende in dit opzicht in den mond der Joden slecht. Zacheus was een overste der tollenaren. Spreekwoordelijk sprak men van de zoodanigen als van slechte menschen. Niet zelden maakten tollenaars dan ook misbruik van hun macht ten einde door woeker en afpersing zich te verrijken. Maar hoe dit zij, Zacheus, die een rijk en klein man was, was niet te klein, noch te rijk, noch te slecht om door Jezus gered en gezaligd te worden. Door den Heere onder bijzondere omstandigheden geroepen geeft Zacheus aan die roeping gehoor, hij komt af uit den boom, waarin hij was geklommen om Jezus te kunnen zien, en toont zich aanstonds bereid niet alleen om Jezus in zijn huis te ontvangen, maar het strekt hem tevens tot geen geringe blijdschap daartoe verwaardigd te worden.
En op de vraag tot welk vruchtgevolg het leidt voor Zacheus, Jezus in zijn huis ontvangen te hebben, ligt in dit korte getuigenis des Heeren alles begrepen: „Heden is dezen huize zaligheid geschied”. Met Christus kwam de zaligheid in zijn huis, want alle zaligheid is in Christus vertegenwoordigd. De zaligheid is in geenen anderen. Toch zou het komen van Jezus tot Zacheus op zichzelven genomen den man geen heil hebben aangebracht. Hoe velen zijn er niet tot wie de Heere door Zijn Woord in hun huis komt, zonderdat men nog bewijzen geeft Jezus ook in zijn hart ontvangen te te hebben.
Zoo velen tot wie de Heere komt, bidden als de Gadarenen, dat Hij van hen vertrekken zal.
De uitkomst leert dat Zacheus Jezus niet alleen in zijn huis, maar ook in zijn hart heeft ontvangen. Dan, maar dan ook eerst kan in waarheid worden gezegd: dezen huize is zaligheid geschied, ’t Is maar niet louter een beleefdheidsvorm of een soort van vriendschapsbewijs, dat Zacheus Jezus in zijn huis ontvangt, maar het is, wat meer zegt, ook een geloofsdaad.
Zacheus erkent Jezus voor hetgeen Hij waarlijk is, voor den Heere, den beloofden Messias en Gezalfde Gods. Hebben anderen niet dan miskenning en verachting voor den Heere Jezus, Zacheus is met eerbied en achting voor Hem vervuld. Dat doet hem voor Jezus zijn hart openen en Hem met het woord Heere de eer geven, die dezen Leeraar Israëls toekomt.
Niet slechts Zacheus is zaligheid geschied, maar zijn huis, iets wat zonder twijfel hier nog iets meer zegt. Waar Christus komt, daar komt de geur van den hemelschen nardus, daar komt de zon, die haar licht naar alle zijden verspreidt. Een eenig zondaar bederft veel goeds. Maar ook de genade aan éénen zondaar verheerlijkt, kan van zulke verreikende en gezegende gevolgen zijn. Waar slechts één begenadigde in huis is, hetzij vader of moeder of eén der kinderen, of een dienstbare, daar is, wat ge elders te vergeefs zoekt. Waar de Heere het licht ontsteekt, schijnt het over allen die in huis zijn. Een bidder in uw huis te hebben, zegt meer dan een aardschen vorst onder uw dak te zien ingaan. Het volk noemde Zacheus een zondigen man, voor een Jood den verzachtelijksten naam, maar Christus herstelt Zacheus in zijn eer door hem te noemen een zone Abrahams.
Dien naam te dragen was der Joden grootste eer, doch helaas de massa des volks verhief er zich op, naar het vleesch af te stammen van den vader aller geloovigen, doch zonder eenige geestelijke verwantschap met Abraham te openbaren. Daarom wees de Zaligmaker hen te recht met te zeggen: „Indien gij Abrahams kinderen waart, zoo zoudt gij Abrahams werken doen.”
Heden is dezen huize zaligheid geschied. Zulke huizen zijn van alle andere onderscheiden, ze zijn door God geteekend, gelijk de woningen der Israelieten geteekend waren in dien nacht, toen de verdervende engel door de landpalen van Egypteland ging om al de eerstgeborenen te slaan. Een huis, waar de hemel is vertegenwoordigd, daar is een groote schat. Veel en verlerlei kan er in ons huis zijn. Maar wat zal het antwoord zijn, van ieder die dit leest, op de vraag, niet of er weelde of armoede, gezondheid of krankheid in uw huis gevonden wordt, maar of er in de genade aan één of meer der bewoners verheerlijkt de hemel vertegenwoordigd is.
We lezen in de Heilige Schrift van armen naar de wereld, welken de Heere genade bewees, maar als bewijs dat den Heere niets in den weg staat, hebben we in Zacheus een voorbeeld van een rijke, die genade vond in de oogen des Heeren.
Meer dan men vermoedt wordt er verloren, als een bidder ons huis wordt uitgedragen.
J. Wisse

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1904

De Wekker | 4 Pagina's

„Heden is dezen huize zaligheid geschied”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1904

De Wekker | 4 Pagina's