Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de kerkelijke Pers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de kerkelijke Pers

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Allerzonderlingst is wat onder het opschrift „School en Leer” door den bekenden Τ. Β. ín de „De Wachter”, die in Kampen uitgegeven wordt voor eenige dagen geschreven werd, naar aanleiding van leergeschil, dat in de Geref. kerken bestaat. „Zeer beslist in tegenspraak met de richting der Kamper School”, zoo begint Τ. Β. te zeggen, „is de voorstelling van Dr. A. Kuyper, dat Paulus reeds wedergeboren was toen hij nog leefde in vijandschap tegen Jezus en tegen de christenen; blazende moord en bedreiging tegen hen”. Met welke bedoeling Τ. Β. bier het woord „richting” gebruikt vatten we niet. Kan of durfde T. B, in plaats van het woord „richting” het woord „leer” niet gebruiken? We kunnen toch moeielijk aannemen dat die beide woorden voor Τ. Β. van gelijke beteekenis zijn. Vervolgens zegt de schrijver, dat de Generale Synode te Utrecht wel eens een hoogst belangrijke kan worden nu door prof. Lindeboom tegen die leer van Dr. A. Kuyper protest is aangeteekend. Duizenden in den lande, zoo lezen we verder, zien met belangstelling uit naar de wijze waarop dit protest zal behandeld worden. Is het waar, vraagden we bij het lezen dezer woorden, is het waar dat men zoo belangstellend in den lande uitziet naar den vorm van dit proces? Wij dachten als de poes goed de bel wordt aangebonden, dat men met meer belangstelling naar de eindbeslissing dan naar den vorm van het proces zal uitzien.
En wat meent ge, dat Τ, B. nu adviseert? Hoor slechts. Vooraf zegt de Schrijver: „Wij hopen niet dat de Synode doen zal als die te Middelburg, die het „Bedumer bezwaarschrift” onbehandeld liet, en eenvoudig een motie van vertrouwen uitsprak-” Dat is zegt B. er zich afmaken.
Maar dan volgt het licht dat B. ontsteekt. „Toch achten wij het ook niet verstandig” heet het dan, zoo maar een besliste uitspraak te doen. Doet de Generale Synode gelijk de Provinciale Synode van Friesland, en zegt ook zij, dat de leer van Dr. A. Kuyper niet in strijd is met de Gereformeerde leer, en in de kerken naast de andere voorstelling geduld kan, en geleerd mag worden in onze kerken, dan heeft de Gen. Syn. uitspraak gedaan, evengoed als wanneer zij zegt, dat. Prof. Lindeboom gelijk heeft, die ze als ongereformeerd veroordeeld.”
Τ. Β. is daarom van oordeel dat de Syn. geen uitspraak moet doen, maar Deputaten moet benoemen, die de zaak grondig onderzoeken, om Schrift en Belijdenis te toetsen om dan later (over drie jaar) te zien tot nader resultaat te komen. Tot zoolang zou men dan van beide zijden voorzichtigheid moeten betrachten om toch noch het eene voor Gereformeerd, noch het andere voor ongereformeerd voor te stellen.
Het bekende leerverschil, dat men nu al jaren lang onder de oogen heeft kunnen zien, waarover al zoo ontzachelijk veel gesproken en geschreven is, wil Τ. Β. nog maar wat langer laten voorlbestaan. Men verklaart zich op die wijze incompetent om de zaak met Gods Woord en de Belijdenisschriften te berechten, — of men vreest, dat bij besliste en definitieve uitspraak een groote breuk zal ontstaan, die niet meer zal te heelen zijn. Gold het een zaak van ondergeschikt belang, dan ware het wat anders, doch niet één verstandig mensch zal dit durven beweren, ’t Is toch ten slotte de vraag en niets minder dan deze vraag, waar het omgaat: moeten de kinderen der gemeente als wedergeboren beschouwd en behandeld worden, of moeten zij allen worden aangemerkt in Adam, en als zoodanig verdoemelijk voor God, zoodat van allen zonder onderscheid geldt: „zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. En die niet wedergeboren wordt zal het Koninkrijk Gods niet zien. Hierbij is meer in ’t spel dat tweeërlei „richting” Het gaat hierbij over tweeërlei leer, en aan die tweeërlei leer, vergete men dit niet, is tweeërlei gevolg verbonden.
Wij behooren niet tot degenen die verlangend uitzien en tevens belangstellend naar den. vorm, maar wel naar den uitslag van ’t proces. Met de geschiedenis van de Syn, van Midd. voor oogen, is onze verwachting echter niet groot, doch we zullen ons verblijden in de veroordeeling van alle dwaling.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 augustus 1905

De Wekker | 4 Pagina's

Uit de kerkelijke Pers

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 augustus 1905

De Wekker | 4 Pagina's