Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

V. te A. vraagt ons of Calvijn in zijne Institutie de leer van „genade in den wortel” bij de uitverkorenen leert? Op deze vraag kunnen wij zeggen, dat het juist het tegendeel is, en dat Calvijn zelfs optreedt tegen hen die leeren dat in de uitverkorenen reeds van af de geboorte een zaad der verkiezing of der genade zou zijn, maar zegt, dat de uitverkorenen evenals alle anderen vervreemd zijn van God en kinderen des toorns. Calvijn toch schrijft: „Want die daar droomen dat in de harten der uitverkorenen van hunne geboorte af eenig zaad der verkiezing, ik weet niet wat, is ingeplant, door welks kracht zij geduriglijk tot de godvruchtigheid en vreeze Gods zouden genegen zijn, die hebben daarvan geen getuigenis der Schriftuur en worden zelfs door de ervaring bestraft en wederlegd.”
Later schrijft Calvijn nog: „Ja wat meer is, de Schriftuur wederspreekt hen openbaarlijk meer dan in ééne plaats. Want de staat en gelegenheid van die van Ephesen voor hare wedergeboorte, die door Paulus beschreven wordt, vertoont niet een grein van dit zaad. En u, zegt hij (Efeze 2 : 1) heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden, in welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den Overste der macht des lichts, des geestes, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid. Onder dewelken ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleesches, doende den wille des vleesches en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen.” (Let wel, Calvijn noemt de Efeziërs, die door den Heere levend gemaakt waren en tot bekeering gekomen waren, niet onbekeerde wedergeborenen, maar hij zegt uitdrukkelijk, dat zij vóór hare wedergeboorte in de zonde leefden). Ook zegt Calvijn vervolgens nog: „Alzoo had ook Petrus de zijnen (aan wie hij schrijft in zijn eersten brief cap. 4 vers 3) moeten vermanen tot dankbaarheid van wege het gedurige zaad van hunne verkiezing. Maar hij vermaant hen daarentegen, dat het hun moet genoeg zijn, dat zij den voorgaanden tijd huns levens der heidenen wil gedaan hebben. Wat zullen wij zeggen, wanneer wij komen tot exempelen? Wat voor een zaad of spruite der gerechtigheid was er in de hoer Rachab eer zij geloofde? Insgelijks in Manasse, toen Jeruzalem geverfd en bijna versmoord werd in het bloed der profeten? Insgelijks in den moordenaar, die eindelijk in zijn laatsten ademtocht op zijn boetvaardigheid en betering gedacht heeft? Weg dan met deze argumenten en redenen, die de al te neuswijze menschen zichzelven zonder Schriftuur lichtvaardiglijk verdichten. Doch laat bij ons blijven hetgeen de Schrift zegt: Dat wij allen gelijk als verloren schapen hebben gedwaald, en dat een ieder tot zijn eigen weg is afgeweken, dat is tot het verderf. Die de Heere voorgenomen heeft uit dezen draaikolk des verderfs te eeniger tijd te verlossen, die stelt Hij uit, totdat hun bekwame tijd gekomen is, en ondertusschen bewaart Hij hen alleen dat zij niet vallen in onvergeeflijke lastering.” Tot dusver Calvijn. V. te A. kan hieruit zien hoe deze groote hervormer dacht over bovengenoemde vraag.
P.J.M. de Bruin

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1906

De Wekker | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1906

De Wekker | 4 Pagina's