Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerk en Staat

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerk en Staat

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onderstaand bericht was te lezen in het „Handelsblad” van 4 September j.l.

Tentzending.
De Nederlandsche Tentzending heeft gisteren haar eerste bijeenkomst gegeven in de te Apeldoorn opgestelde tent voor genoodigden. Prof. Van Dijk van Groningen en ds. Van Heest traden als sprekers op en zetten de geschiedenis en het doel van de tentzending uiteen, die hoofdzakelijk beoogt afgedwaalden of zij, die nog tot geen kerkgenootschap behooren, het evangelie te verkondigen en door verkoop van bijbels en texten tot godsdienstig leven op te wekken. H. M. de Koningin, vergezeld van freule Rengers en drie hofdignitarissen, woonden de plechtigheid, die van drie tot half vijf duurde, bij. Bij den uitgang werd schaalcollecte gehouden. De bijeenkomsten zullen gedurende 14 dagen te Apeldoorn gehouden worden, om daarna ’t land door te trekken.”
Dit bericht vereischt eenige toelichting. Wij beleven zonderlinge dingen op godsdienstig gebied. Naast de „openlucht bijeenkomsten” die door het leger des Heils op sommige plaatsen worden georganiseerd, zullen wij nu ook de „tentzending” krijgen, ’t Schijnt dat de Revivals van Wales ook in ons land een aantal niet met rust laten, maar dat men deze opwekkingsbeweging met alle mogelijke middelen naar ons Vaderland wil overbrengen.
In hoeverre dit nu gelukken zal, moet de tijd leeren. En welke vruchten zulke kunstmatig georganiseerde bijeenkomsten zullen afwerpen, valt nog minder vooruit te beoordeelen. Onze verwachting is dienaangaande niet hoog gespannen. Wij hebben zeldzaam nog een blijvende vrucht van dergelijke bijeenkomsten gezien.
Er kan op die wijze wel worden gezaaid, want aan toeloop zal het natuurlijk niet ontbreken. Vooral nu Hare Majesteit onze geëerbiedigde Koningin hare belangstelling in dezen arbeid door hare persoonlijke tegenwoordigheid heeft geopenbaard. Nu kan het zelfs nog van invloed zijn op de „hoogste standen” in ons Vaderland. Het kan tot op zekere hoogte noodig zijn dat men „de tent” eens bezoekt.
Evenzoo kan er door middel van het woord dat daarin zal gesproken worden, een oogenblikkelijke roering des harten worden teweeggebracht, vooral wanneer de spreker een man van het „pakkende woord” is, die de gevoelige snaar in de ziel der hoorders weet aan te raken, maar „ontroering” is geen „waarachtige bekeering.”
Laten wij ons toch hoeden op deze wijze niet in de zonde van het heilsleger te vallen, dat de beteekenis van iedere „meeting” afmeet naar het getal der verslagenen en gewonden. Er zijn in dezen zooveel morgenwolken. Er vloeien zooveel tranen der aandoenlijkheid zonder dat er nog één traan van waarachtig schuldgevoel onder gemengd is. In de gelijkenis van den zaaier heeft Christus ons niet tevergeefs bepaald bij het zaad dat op de steenachtige plaatsen gezaaid werd, waar het onmiddellijk ontkiemde, maar bij het opgaan der zon ook aanstonds verdorde. Dat mogen de mannen van de „tentzending” wel bedenken.
Maar wat is dan toch „tentzending”?
In Duitschland is zij reeds eenige jaren ingevoerd en waarschijnlijk heeft men de idee van onze Duitsche naburen overgenomen.
Er is een vervoerbare tent, die wanneer ze is opgesteld, 2000 menschen kan bevatten. Van de wagens, die voor het vervoer noodig zijn, wordt een „platvorm” gemaakt, vanwaar men aan de toegestroomde schare het Evangelie zal brengen. Een deel daarvan, door een gordijn van de groote ruimte gescheiden, is bestemd tot de ontvangst van „bekommerde” zielen, die na de afloop der openbare samenkomsten bijzondere behandeling behoeven.
In een ander deel der tent zal een „Christelijke” boekhandel gevestigd zijn.
In het dagblad de Nederlander heeft Ds. Couvee van Schiedam die zich erg voor deze tentzending interesseert, het een en ander medegedeeld over het doel dat men daarmede beoogt. Volgens hem is het eene dadelijke vrucht van de opwekkingsbeweging. Men wil op deze wijze dat deel van onze bevolking weer tot de kerk zoeken terug te brengen dat er nu bijna ten eenenmale van vervreemd is. Maar ook stelt men zich voor op deze wijze die streeken in ons Vaderland te bearbeiden, waar ’t licht des Evangelies ten eenenmale is gebluscht en „de zielen dus zouden gedoemd zijn van honger om te komen.” De tentzending bedoelt dus volstrekt niet afbreuk aan eenige kerk te doen, maar juist dienstbaar te zijn om weer tot de kerk terug te voeren. Zij plaatst zich op het standpunt des Evangelies, dat allereerst eene blijde boopschap is voor „verlorenen”.
Die verlorenen wil zij op deze wijze zoeken, lokken, vinden, en als zij hen gevonden heeft, dan tot de kerk terugbrengen.
Gedurende 14 dagen zal men te Apeldoorn werkzaam zijn. Dan zal de tent worden opgerold en op de wagens geladen en naar een andere plaats of streek van ons Vaderland worden overgebracht. Welke, is ons thans nog onbekend.
Onze verwachtingen zijn ten opzichte van dezen arbeid niet hoog gespannen. Wij gelooven niet dat het Nederlandsche volkskarakter erg toegankelijk is voor eene zoodanige wijze van Evangeliseeren. Zoo lang het nieuw is, zal het aantrekken, maar wanneer het nieuwe er af is, dan vreezen wij dat de belangstelling zal verminderen. En wat voorzeker niet uitgesloten is: een aantal menschen zullen misschien op grond dat zij in de tent eens een roerend oogenblik gehad of een traan hebben geschreid, meenen dat daarin hun bekeering en zaligheid bestaat. En dat is toch een ontzettend zelfbedrog.
Ds. H. Janssen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 september 1906

De Wekker | 4 Pagina's

Kerk en Staat

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 september 1906

De Wekker | 4 Pagina's