Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

W. J. te D. vraagt ons of in Matth. 1, het boek des geslachts van Jezus Christus, niet Jozef’s geslacht wordt medegedeeld en zoo ja of dit dan wel Jezus’ geslachtslijst is, daar Christus wel Maria’s, maar niet Davids zoon is. Wij merken hier op dat Mattheus schreef aan Christenen die oorspronkelijk Joden waren, en hen bij het begin van zijn Evangelie er terstond op wil wijzen, dat Christus de ware Messias, de rechthebbende is op Davids troon. Nu bevat het geslachtsregister bij Mattheus niet Maria’s geslachtsboom, maar dien van Jozef en dat zeer terecht. In Israël was geen vrouw gerechtigd tot den troon, dus als zoon van Maria had Christus bij de Joden geen recht op Davids troon. Op de registers, die in dien tijd bij de Joden en bij de Romeinen gehouden werden, stond Jezus dan ook te boek als de zoon van Jozef, die volgens de wet (doch niet volgens de natuur) de vader van den Heiland was. Daarom wordt zelfs in de Schrift, niettegenstaande ’s Heeren bovennatuurlijke ontvangenis. Jozef zijn vader en Jozef en Maria zijne ouders genoemd, (Luk. 2 : 41, 48). Volgens de Wet nu Jozefs zoon zijnde, had Christus dus als zoon van Jozef recht op den troon van David, en daarom verhaalt Mattheus ons Jozefs’ geslacht als gesproten uit David en Salomo en de koningen die over het rijk der twee stammen geregeerd hebben. Is Christus volgens de Joodsche wet Jozef’s zoon en is Jozef een afstammeling van David en Salomo, dan heeft Christus dus wettelijk recht op den troon Zijner vaderen. Dat Christus ook uit kracht van geboorte een zoon van David is en dus uit David’s lendenen is voortgekomen, zien wij uit het geslachtsregister in Lukas 3, alwaar niet Jozef’s, maar Maria’s geslacht wordt beschreven. In Lukas 3 toch wordt gezegd dat Christus was, alzoo men meende de zoon van Jozef, maar Hij was in werkelijkheid dat niet. Hij was de zoon van Maria, de dochter van Heli, van Matthat enz. en alzoo van Nathan den zoon van David. Nu wordt wel in Lukas 3 Jozef genoemd als de zoon van Heli, maar hij was eigenlijk de schoonzoon van Heli, doch door levizaatshuwelijk met Maria treedt hij op als Heli’s zoon. Maria is dus gesproten uit Nathan den zoon van David, en Jozef uit Salomo den opvolger op Davids troon, uit de koninklijke linie.
Zoo schoon leeren ons die beide geslachtsregisters, dat Christus uit Maria geboren, het ware zaad Davids is, en dat Christus, door volgens de wet Jozef’s zoon te heeten, recht heeft op den troon Zijns vaders Davids.
’s-Gr.
P.J.M. de Bruin

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 oktober 1906

De Wekker | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 oktober 1906

De Wekker | 4 Pagina's