Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

V. D. te ’s Gr. zendt ons de volgende vraag: „Verzoeke beleefd eens mede te deelen, wanneer de Heiland den Sabbath heeft afgeschaft en gelast dat de Zondag als rustdag zou gevierd worden, Indien het niet te veel gevergd is, zou ik dit gaarne met eenige teksten uit Gods Woord vastgesteld zien”.
De wijze waarop deze vraag gesteld wordt, bewijst dat het v. D. met om onderricht maar om twisting te doen is. De vrager toch weet zelf zeer goed, dat er in Gods Woord geen enkele letterlijke uitspraak van Christas staat tot viering van den Sabbath op Zondag. Daarom zonden wij den vrager kunnen verwijzen naar l Cor. 11:16. Ook blijkt de vrager slecht op de hoogte omtrent de Jeer van Gods Woord en de Christelijke kerk omtrent de Zondagsviering. Nergens toch leert Gods Woord dat Christus den Sabbath heeft afgeschaft, en de kerk van Christus beweert het evenmin. Gods Woord (Matth. 5:18) leert dat er geen jota noch tittel van de Wet, dus ook van het Sabbatsgebod, zal voorbijgaan, en Christus zegt zelf in vers 17 dat Hij niet gekomen is om de Wet of de Profeten te ontbinden, maar te vervullen. Daarom onderhoudt de Christelijke kerk nog altijd het sabbatsgebod in het vierde gebod van ’s Heeren Wet gegeven. De Christelijke kerk heeft echter altijd een zeer juist onderscheid gemaakt tusschen het wezenlijke en het ceremonieꫥ of schaduwachtige in de geboden des Heeren. En dit doet ook Gods Woord zelve. In het Oude Testament verzekert God in het vijfde gebod een lang leven in. Kanaän aan hen, die hunne ouders eeren, doch in het Nieuwe Testament (Efeze 6:3) zegt Paulus „dat gij lang leeft op de aarde”. Dit is geen verandering van het vijfde gebod, daar het wezenlijke in ’t gebod onveranderd blijft. Zoo is ’t ook met het vierde gebod.
Ceremonieel is geweest de ruste van den zevenden dag na de schepping en de strenge onderhouding van denzelven dag, het Joodsche volk bijzonder opgelegd, doch moreel of zedelijk, dat een zekere en gezette dag den godsdienst zij toegeeigend, waarop van allen slaafschen arbeid gerust moet worden. Het wezenlijke van het gebod is dus een rustdag na zesdaagschen arbeid. De dag, waarop die rustdag valt, hetzij Zaterdag of Zondag is verschillend onder de Oud- en Nieuw-Testamentische bedeeling. Bestond het wezenlijke van het Sabbathsgebod in het onderhouden van den zevenden dag na de Schepping, dan ware dit gebod al overtreden van af Jozua’s dagen (Jozua 10:13) daar er toen reeds een week geweest is, die een dag langer duurde. Onze vrager, die den Zaterdag in plaats van den Zondag wil vieren, viert nu juist op den eersten dag der week den Sabbath, wanneer wij gaan rekenen van de Schepping af aan.
Christus heeft echter de omstandigheden, wat den dag der viering betreft, veranderd. Dit deed Hij echter eerst na Zijne opstanding. Toen was de steen, door de bouwlieden verworpen, geworden tot een hoofd des hoeks door de opstanding uit den dood. Profeteerende van die opstanding in Ps. 118, voegt de dichter er bij; „Dit is de dag, dien de Heere gemaakt heeft, laat ons op denzelven ons verheugen en verblijd zijn”. Christus maakt nu den eersten dag der week tot den N. Testamentisch en Sabbath door twee zondagen achtereen aan de Zijnen te verschijnen. Christus spreekt hier door daden. Zijne discipelen en gemeente hebben dit verstaan. Op den eersten dag der week hielden zij hunne godsdienstoefeningen en vierden Avondmaal, Hand. 20:7. In hunne Zondag vergaderingen schonk de gemeente hare gaven (1 Cor. 16:1, 2) en Johannes noemt reeds den Nieuw-Testamentische Sabbath (de eerste dag der week) den dag des Heeren, Openb. 1:10. Wij vreezen dat v. D. zich blind staart op de uitdrukking „den zevenden dag”. Was de bedoeling van dit woord, dat letterlijk op den zevenden dag na de schepping gerust moet worden, dan zou God een gebod hebben gegeven dat op de helft van den aardbodem, waar het nog twaalf uur vroeger is, niet onderhouden kan worden. Als Zaterdagavond de Joodsche Sabbath hier eindigt, is het in Amerika bij onze tegenvoeters pas Zaterdagmorgen, dus een halve dag te laat na den zevenden dag.

's-Gr. ('s-Gravenhage) D.B.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 april 1909

De Wekker | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 april 1909

De Wekker | 4 Pagina's