Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leiden in al de Waarheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leiden in al de Waarheid

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Maar wanneer die zal gekomen zijn, uamelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden.” Johannes 16:13a.

De uitstorting van den Heiligen Geest op het Pinksterfeest had zegenrijke gevolgen. Daardoor werd de waarheid, waarmede Christus Zijne discipelen te voren had vertroost, bevestigd. Het zou niet tot hun schade, maar zeer zeker in hun voordeel zijn, dat hun Heere en Meester naar Zijne menschelijke natuur van hen ging scheiden. Een anderen Trooster zouden ze dan ontvangen in den Heiligen Geest Deze zou de wereld overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel niet alleen, maar Hij zou ook als de Geest der waarheid hen in al de waarheid leiden.
Hoe noodzakelijk dit was, bleek vroeger, tot zelfs aan den morgen van Jezus’ hemelvaart, toen ze nog vragen konden, of de Heere nog in dezen tijd het koninkrijk onder Israël zou oprichten. Als de Trooster, de Heilige Geest, dien de Vader in mijnen Naam zenden zal, gekomen zal zijn, zegt de Heere, dan zal deze u alles leeren en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb. Het woord, hier door „leiden” vertaald, wil zeggen: leiden in dien zin, gelijk een gids in een vreemd land leidt en onderwijst. Daarmee wordt derhalve duidelijk aangewezen, wat Jezus’ discipelen noodig hebben om de waarheid hun geopenbaard recht te verstaan. De waarheid als zoodanig is in zeker opzicht aan een vreemd land gelijk, waar men zonder bijzondere hulp, onderwijs en leiding niet terecht komt. Dit volgt uit de natuur van de zaak. De waarheid immers is van Goddelijken oorsprong en inhoud. De mensch daarentegen is van nature door de zonde verblind. De natuurlijke mensch verstaat niet de dingen, die des Geestes Gods zijn, zij moeten geestelijk onderscheiden worden.
Een hoogst belangrijk antwoord lezen we hier in bovenstaande woorden op de vraag, wie en wat de Heilige Geest is en doet in en bij ben, die den Heiligen. Geest deelachtig worden. Dit was in de eerste plaats voor de apostelen des Heeren van zoo groote beteekenis, aangezien zij de gewichtige opdracht later ontvingen, om alom de waarheid te verbreiden en het evangelie te prediken aan alle creaturen. In verband daarmede zouden zij de waarheid niet alleen hebben te leeren, maar ook te verdedigen. Voor koningen en stadhouders zouden zij gesteld worden. Aan velerlei tegenstand en vervolging zou het hun niet ontbreken. Maar door den Heiligen Geest geleid, onderwezen en bekwaamd, leert ons de geschiedenis, hoe zij door de kracht en de genade des Heiligen Geestes op de heerlijkste wijze aan hun hooge en heerlijke roeping hebben beantwoord. Nooit zijn ze beschaamd uitgekomen. Gelijk reizigers u een vreemd land veilig kunnen reizen, als ze maar van een goeden en trouwen gids voorzien zijn, zoo bleek ook later, zelfs in de moeielijkste omstandigheden, dat zij door de wijsheid, die van boven is, den Heere hebben verheerlijkt, de vijanden beschaamd, de spotters weerlegd en heilbegeerige en behoeftige zielen hebben getroost en onderwezen.
Maar niet voor de apostelen alleen was deze belofte. Neen, zij komt geheel de kerk des Heeren ten goede. Voor ieder geloovige zonder onderscheid blijft dit behoefte, om door den H. Geest in al de waarheid geleid te worden. Niemand kan leven door het geloof van een ander. De rechtvaardige zal niet uit eens anders, maar uit zijn eigen geloof leven. Ook bezit niemand die wetenschap als natuurgave. Als die leiding en onderwijzing des Geestes ontbreekt, dan wordt ge dat spoedig gewaar. De waarheid als waarheid te bezitten, zegt veel. Het is op zichzelf genomen wat groots, maar allen die de waarheid bezitten, verstaan haar daarom nog niet. Wat den wijzen en verstandigen der wereld verborgen is, dat wordt den kinderkens geopenbaard. Dat geschiedt door den Heiligen Geest. Nooit anders dan door den Heiligen Geest alleen. Dit is zoo waar, zoo duidelijk en wordt in het leven zoo krachtig, zoo zichtbaar en tastbaar bewezen, dat het onmogelijk te ontkennen is.
Men tracht dit wel op allerlei wijze te doen, maar al dal pogen is toch ijdel en te vergeefs. Van de apostelen wist men, dat het ongeleerde, en zooals zij dat noemden, slechte menschen waren, slecht in den zin van uiterst nederige afkomst, maar toch moesten zelfs de grootste vijanden erkennen, dat hun optreden eerbied afdwong en dat hun spreken niets minder inhield dan de verkondiging van de groote werken Gods. Zij waren gelijk aan boomen op ’t open veld geplant, die aan wind en storm waren blootgesteld, en toch staan bleven, omdat ze diep waren ingeworteld. En vraag het eens aan een oprecht geloovige, al is het ook de eenvoudigste discipel of discipelin van den Heere Jezus, als zij getuigenis geven van de waarheid ons in Gods heilig Woord geopenbaard, en ge zult steeds in meerder en in minder mate gewaar worden, dat geen vleesch en. bloed beeft geopenbaard, wat zij openbaren als vrucht van de leiding des Heiligen Geestes.
„Leiden in al de waarheid” zegt zoo veel, want de waarheid is zoo uitgebreid. En toch, hoe uitgebreid ook, is die openbaring weder één schoon geheel. Er is in de waarheid een organisch verband. De waarheid laat zich niet scheiden. Er kan, om iets te noemen, nooit ware zelfkennis zijn zonder ware Godskennis, noch omgekeerd. Er is geen rechte kennis van Christus, zonder kennis des Vaders en des Heiligen Geestes. Wel wil dat somwijlen zoo schijnen bij zeer oppervlakkige menschen, die natuurlijke kennis voor zaligmakende kennis aanzien en willen laten doorgaan, maar met de Heilige Schrift is dit nooit te rijmen. De Heilige Geest leert geen halve, maar altijd een volle waarheid. Daarmee zeggen we niet, dat er geen verscheidenheid is in gaven. Ook dit wordt én in de Schrift en in ’t leven der geloovigen genoeg bewezen. Er was onder de apostelen maar één Johannes, maar één Petrus en maar één Paulus. Doch bij al de verscheidenheid bleek bij en onder hen de meest treffende éénheid. Algemeene kennis en ontwikkeling geven, op zichzelf genomen, den mensch geen geloofskennis. Maar die bij geloofskennis algemeene kennis en ontwikkeling bezit, zal onder de heiliging des Geestes daar voordeel van hebben. Wat echter het meest in ’t oog vallend is en allerduidelijkst het werk en de leiding des Heiligen Geestes in betrekking tot de waarheid teekent, is dit, als in de meest eenvoudige en gansch ongeleerde menschen zich de kennis der waarheid openbaart op zoodanige wijze, dat naar des Heeren Woord geoordeeld onwederlegbaar daaruit blijkt, dat dit geen anderen oorsprong kan hebben, dan in den Heiligen Geest. Dit is vooral hierom zoo duidelijk, omdat het onmogelijk is dit na ’t bootsen. Men zegt wel eens, en terecht, het verstand kan ver gaan, maar nooit kan iemand met louter natuurlijk verstand, met een tijdgeloof of een historisch geloof het zoover brengen, dat men de vrucht der zaligmakende kennis openbaart. Deze kenmerkt zich zelven in en door een teeder Godzalig leven voor God. Men moet daarom nooit alleen op iemands woorden afgaan, maar in verband daarmee vragen: wat en hoedanig is het leven?
Die door den Heiligen Geest geleid wordt in al de waarheid, die stelt zich niet tevreden met rechtvaardigmaking zonder heiligmaking, want die weet, dat het laatste nooit van het eerste te scheiden is, en dat zonder heiligmaking niemand den Heere zien zal.
Geleid in al de waarheid, kunt ge zoo diep afdalen in de leer van ’s menschen ellende, dat ge als een Paulus u zelven kennen leert als den grootsten van alle zondaren. En toch, hoe doemwaardig en schuldig gij dan u zelven ziet en kent, toch wordt ge niet wanhopig. Waarom niet? Ge zult dan zoowel in de kennis van den weg der verlossing, als in de kennis der ellende worden geoefend. Daardoor verstaat ge, wat een Johannes getuigt, dat het bloed van Jezus Christus Gods Zoon van alle zonden reinigt. Daarom is de weldaad, begrepen in de belofte, hier door den Zaligmaker gedaan, zoo groot, zoo uitgebreid, zoo onschatbaar, dat dit naar eisch nooit is te omschrijven. Wij wandelen door geloof en niet door aanschouwen. Wij hopen niet op de dingen, die we zien, maar op hetgeen we niet zien, dus op hetgeen nu nog onzichtbaar is. Maar om ons nu waarlijk in dat geloof en in die hoop te kunnen verblijden, om daar zooveel in te zien en zooveel in te hebben, dat al wat in de wereld is, hier niet mee is te vergelijken, is er grond, is er zekerheid en helderheid noodig. En daar zat het niet aan ontbreken, als ge door den Heiligen Geest in al de waarheid wordt geleid Dan zal uw geloof, dan zal uwe hoop, dan zult ge in aller maniere de proef kunnen doorstaan. Paulus achtte alle dingen schade en drek te zijn bij de uitnemendheid der kennis van Christus. Door geleid te worden in de waarheid vindt ge Christus niet alleen in de waarheid, maar ge vindt ook al de gaven en schatten die in Christus zijn. Daardoor was het, dat de apostelen overal en altijd, waar zij ook optraden als gezanten des Heeren, met zooveel klaarheid, duidelijkheid en overtuiging konden getuigen van het heil, dat in Christus Jezus is. Zelfs Paulus, die door en door wetenschappelijke man, hij begeerde immers niet anders te weten dan Jezus Christus en dien gekruist. Verre was het van hem in iets anders te willen roemen.
Reeds de eerste openbaring op den Pinksterdag te Jeruzalem, wat was zij treffend en krachtig. Toen Petrus optrad, leverde hij aanstonds het bewijs, dat hij door den Heiligen Geest onderwezen, verstond, wat anderen niet verstonden. Daarom zijn antwoord op de vraag: wat wil dit toch zijn? Een verwijzing naar de profetie van Joël, en bij die aanwijzing en herinnering kwam te gelijk de verklaring en de toepassing van de waarheid. Zij die door den H. Geest in de waarheid worden geleid, kunnen ook elkander verstaan. De Heilige Geest spreekt zich zelven niet tegen, ook in de geloovigen niet. Iemand zeide eens: die tot God bekeerd wordt, die wordt ook tot de waarheid bekeerd. Dit is overeenkomstig Gods belofte, waar de Heere zegt: alle mijne kinderen zullen van den Heere geleerd zijn. Zij zullen eenerlei hart hebben, omdat ze door éénen Geest worden geleid. Die leiding des Geestes openbaart zich, zoodra de Heere Zijne genade aan den zondaar komt te verheerlijken, en daar hebben Gods kinderen behoefte aan, hun leven lang. Elke nieuwe onderwijzing geeft nieuw leven, nieuwe verkwikking en vertroosting. Ook al gaat daar somwijlen veel mede gepaard, dat tot diepe verootmoediging leidt voor Gods heilig aangezicht.
Op de vraag, hoe en op wat wijze de Heere Zijne gunstgenooten in dit leven komt te onthalen op die hemelsche zegeningen en geestelijke genietingen, waardoor zij met blijdschap en vreugde vervuld, des Heeren lof verkondigen, zoudt ge geen korter en geen duidelijker antwoord kunnen geven, dan in bovenstaande woorden gegeven wordt.
Die geleid wordt door den Heiligen Geest, die wordt onderwezen in hetgeen de groote Testamentmaker Zijn volk en gemeente heeft vermaakt. Elke waarheid in Gods woord geopenbaard is gelijk aan een kamer vol schatten en kleinoodiën, maar die van zoodanigen aard zijn, dat ge die nooit anders zien en kennen kunt dan bij bovennatuurlijk licht. Dat licht gaat uit van den Heiligen Geest, die daarom ook wel de Geest der wijsheid en der kennis genaamd wordt. Naarmate ge uit genade in die verlichting moogt deelen, naar die mate zult ge met insluiting van u zelven met een Paulus kunnen getuigen tegenover bedenkingen en bezwaren: „maar in allen dezen zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.” Dan wordt het woord des Heeren een licht op uw pad en een lamp voor uwen voet, en zoo reist ge veilig door de woestijn van deze wereld naar het vaderland der ruste.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juni 1909

De Wekker | 4 Pagina's

Leiden in al de Waarheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juni 1909

De Wekker | 4 Pagina's