Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zondvloed en Roode Zee (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zondvloed en Roode Zee (3)

Slot.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Door het water werd Noach en gezin gescheiden van het goddeloos geslacht zijner tijdgenooten.
Door het water der Roode zee werd Israël bevrijd van Farao.
Door het water van den doop wordt de kerk van de wereld afgescheiden. Het water is dus het punt van overeenkomst.
Niet dat het water des doops afzondert van de zonde en verdorvenheid, neen dat doet alleen het bloed van Jezus Christus.
Noach’s gezin werd wel door het water des zondvloeds behouden, maar er was ook een Cham in de ark, en ook na den vloed bleef het gedichtsel van ‘s menschen hart boos.
Ook onder het door de zee van Farao bevrijde volk was een groot deel dat niet tot het geestelijk Israël behoorde. Het water is daarom ook alleen het teeken en zegel van de behoudenis, welke door Christus’ bloed alleen verkregen wordt.
Hierop wijst ook onze Nederlandsche Geloofsbelijdenis, Art. 34: „Zoo heeft Hij „dan bevolen te doopen al degenen die de „zijnen zijn, in den naam des Vaders en „des Zoons en des Heiligen Geestes, alleen „met rein water; ons daarmede te verstaan gevende, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwascht, wanneer wij „daarmede begoten worden, hetwelk op „het lichaam desgenen, die den Doop „ontvangt, gezien wordt en besprengt hem, „dat alzoo het bloed van Christus hetzelfde „van binnen in de zielen doet door den „Heiligen Geest, dezelve besprengende en „zuiverende van hare zonden en ons „wederbarende uit kinderen des toorns „tot kinderen Gods.
Niet dat zulks door „het uiterlijke water geschiedt, maar door „de besprenging des dierbaren bloeds des „Zoons Gods, die onze Roode zee is, „door welke wij moeten doorgaan, om te „ontgaan de tyrannieën van Pharao, welke „is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaan.”
Zoowel Guido de Bres, de opsteller van de geloofsbelijdenis, als de hervormers, die dit gebed in hun doopsformulier opnamen, erkenden dus de voorbeelden de beteekenis van den Zondvloed en van de Roode Zee in betrekking tot den Doop.
Reeds het oorspronkelijke gebed, zooals het voorkomt in Luther’s Libellus de baptizandis infantibus van het jaar 1526 luidde: „Almachtige Eeuwige God, Gij die door den Zondvloed naar uw gestreng gericht de ongeloovige wereld hebt verdoemd en den geloovigen Noach met zijn achten, naar uwe groote barmhartigheid behouden, en den verstokten Farao met al de zijnen in de Roode zee verdronken en uw volk Israël droog daardoor geleid, waarmede dit bad van uwen heiligen doop toekomstig is beteekend, enz.”
Hieruit blijkt dat Luther in beide feiten, Zondvloed en Roode Zee een voorbeeld zag van den Doop. Het gebed werd daarna overgenomen in het formulier van Zurich, in dat van de Palz, en ook in het onze door Ds. Caspar van der Heyden, de saamsteller onzer liturgie.
En wat is nu de bedoeling van de herinnering aan deze twee feiten uit het Oude Testament, bij het gebed vóór den Nieuw Testamentischen doop?
Reeds bij den aanvang des gebeds wordt er op gewezen, dat over het te doopen kind dezelfde God wordt aangeroepen die vroeger Noach met zijn gezin en vervolgens zijn Israël door het water afscheidde van de goddeloozen.
Met die herinnering wordt nu een pleitgrond voor Gods aangezicht gebracht, n.l. dat die zelfde God van genade voor Noach en oud Israël, zijne genade aan dit kind betoone en het genadiglijk aanzie en door Zijn Heiligen Geest den Heere Jezus Christus inlijve.
De bedoeling is dus: Heere, gij hebt door het water Noach behouden en uw Israël van Farao bevrijd, en waar deze zaken den doop afbeelden, wil daar ook door den waren doop door Christus’ bloed, waarvan de waterdoop het teeken en zegel is, dit kind rein wasschen. In het oorspronkelijke gebed staat dit nog duidelijker dan in het onze, waar aldus gelezen wordt:
„Wij bidden door deze Uwe grondelooze „barmhartigheid, dat gij, dezen  genadiglijk wilt aanzien en met recht geloof „in den Geest begiftigen (beseligen in „het Duitsch), opdat door dezen heilzamen „zondvloed aan hem verdrinke en onderga „alles wat hem van Adam aangeboren is „en hij zelf daartoe gedaan heeft, en hij „uit het getal der ongeloovigen afgezonderd „in de heilige ark der Christenheid droog „en zeker behouden worde, enz,”

Hier blijkt nog klaarder de overeenstemming tusschen het vervolg en het begin des gebeds.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 1910

De Wekker | 4 Pagina's

Zondvloed en Roode Zee (3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 1910

De Wekker | 4 Pagina's