Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat de Doop verzegelt (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat de Doop verzegelt (1)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

J. M. te S. zendt ons de volgende vraag;
„De doop is een sacrament. Het avondmaal is een sacrament. Bij beide geen werking, maar versterking.
Wat wordt versterkt bij den kinderdoop? Wat wordt versterkt bij al de kinderen zonder onderscheid, dus aan al de kinderen die uit kracht van het Verbond Gen. 17 : 7 den doop ontvangen?
Ik zou mijne vraag korter kunnen gedaan hebben, b.v. wat is versterkt bij de besnijdenis van Ezau en Absalom als kinderen des Verbonds?”
De aanleiding tot deze vraag is een gesprek met een „Gereformeerd” predikant, die de Neo-Gereformeerde richting toegedaan, aan J. M. verzekerde dat hij mot alle vrijmoedigheid de kinderen der gemeente doopt, als zijnde in beginsel der wedergeboorte deelachtig.
Grond voor deze vrijmoedigheid vond die predikant in Rom. 4: 11.

Hier gaat de leerling weer verder dan de moester. Dr. Kuyper Sr. heeft wel geleerd dat de uitverkoren kinderen in den regel de wedergeboorte deelachtig worden vóór den doop en dat daarom van de kinderen des verbonds de wedergeboorte moet ondersteld worden, doch bovenbedoelde predikant schijnt zelfs dat beginsel der wedergeboorte in alle kinderen te aanvaarden.
Doch ter zake.
De vraag van J. M.: Wat bij den kinderdoop versterkt wordt?
is eene gewichtige.
De Neo-Gereformeerden zijn hier spoedig klaar, door te antwoorden : bij den kinderdoop wordt versterkt het beginsel, de kiem of het zaad des geloofs, hetwelk bij de kinderen des verbonds ondersteld wordt aanwezig te zijn. Is dat zaad des geloofs niet aanwezig, zooals bij een Ezau, welnu dan wordt er niets versterkt, dan kan er van geen geloofsversterking sprake zijn en dan is de doop aan een niet wedergeboren e bediend slechts een schijndoop. Abraham ontving volgens Kom. 4 : 11 de besnijdenis tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs, dus als bezegeling van zijn geloof, alzoo ontvangen ook de kinderen des verbonds de doop tot verzegeling en versterking van het geloof, dat zij onderwerpelijk bezitten of ondersteld worden te bezitten.
Wij willen echter eerst eens nagaan, wat onze belijdenisschriften omtrent de sacramenten zeggen.
„Onze Catechismus zegt in antwoord 66: De sacramenten zijn van God ingezet om de belofte des Evangelies dés te beter te verstaan te geven en te verzegelen, namelijk dat Hij ons, vanwege het eenige slachtoffer van Christus aan het kruis volbracht , vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt.”
Predikt het Evangelie dat de eenige grond van zaligheid in Christus’ offer ligt, de sacramenten verzegelen die belofte des Evangelies.
Ook antwoord 67 betuigt dat Woord en sacrament dezelfde strekking hebben „want de Heilige Geest leert ons in het Evangelie en verzekert ons door de sacramenten, dat onze volkomen zaligheid in de eenige offerande van Christus staat”.
Wat het Woord aan ons oor brengt, stelt het sacrament voor ons oog, n.1. dat alleen Christus’ offer ons zalig maakt.
Daarom is de bediening van het sacrament ook wel eens eene zichtbare prediking Gods genoemd. Woord en sacrament doen dus beide hetzelfde, zij wijzen op het offer van Golgotha, op het reinigend bloed dat van alle zonde zuivert.
Ook artikel 33 van de Nederlandsche geloofsbelijdenis zegt: „Wij golooven dat onze goede God, acht hebbende op onze grovigheid en zwakheid, ons heeft verordend de sacramenten om aan ons zijne beloften te verzegelen en om panden te zijn der goedwilligheid en genade Gods te onswaart en ook om ons geloof te voeden en te onderhouden; dewelke Hij gevoegd heeft bij het Woord des Evangelies om te beter aan onze uiterlijke zinnen voor te stellen, zoowel hetgeen Hij ons te verstaan geeft door Zijn Woord, als hetgeen Hij inwendig doet in onze harten, bondig en vast makende in ons de zaligheid die Hij ons mededeelt”.
Ook hier wordt gezegd, dat de sacramenten de beloften Gods verzegelen en aan onze uiterlijke zinnen te beter voorstellen wat God in Zijn Woord ons te verstaan geeft.
Nu wijst echter antwoord 67 van den Catechismus er nadrukkelijk op, dat het de Heilige Geest is, die ons leert in het Evangelie en verzekert door de sacramenten, zoodat de sacramenten wel voorwerpelijk de beloften Gods verzegelen, maar de Heilige Geest moet ze aan het hart toepassen, m. a. w. de sacramenten moeten door het geloof omhelsd worden.
Bij omhelzing door het geloof van het gepredikte Woord wordt het geloof van den geloovige versterkt, evenzoo geschiedt dit wanneer ook de belofte Gods, in het sacrament beteekend en vorzegeld, door het geloof wordt aangenomen.
Dit wordt door Calvijn bevestigd in zijne Institutie IV, Cap. 14 § 17, waar hij zegt: „Dat dit dus vastblijve, dat de sacramenten niets anders doen, dan hetgeen Gods Woord doet, te weten ons Christus en in Hem de schatten der Hemelsche genade aanbieden en voorstellen.
Geen nut of voordeel brengen zij ook aan, tenzij zij door het geloof worden aangenomen”.
Tweeërlei staat dus vast.
Ten eerste dat de sacramenten, zoowel doop als avondmaal, Gods beloften verzegelen en ten tweede, dat die beloften door God in het sacrament verzegeld, door het geloof omhelsd moeten worden, zal er geloofsversterking bij den geloovige plaats vinden.
Toen Simon de toovenaar gedoopt werd, werd in het sacrament des doops Gods belofte verzegeld dat zoo zeker het water het lichaam reinigt, zoo waarachtig reinigt Christus’ bloed van alle zonden, doch waar dit bij Simon niet door hot geloof omhelsd werd, had die doop onderwerpelijk voor Simon geen nut en had er niet eenige versterking plaats.
Zoo ook bij den kinderdoop verzegelt God van Zijne zijde de beloften des genadeverbonds, doch alleen waar die beloften door het geloof worden omhelsd, daar heeft ook versterking dea geloofs plaats.

Dit hopen wij de volgende maal nader te beschouwen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 augustus 1910

De Wekker | 4 Pagina's

Wat de Doop verzegelt (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 augustus 1910

De Wekker | 4 Pagina's