Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Grove Beschuldigingen (I)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Grove Beschuldigingen (I)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. T. J. Hagen, pred. bij de „Geref. kerk” te Nieuwe Pekela, heeft een ge-schriftje uitgegeven onder den titel: „Heeft de Christ. Geref. kerk recht van bestaan?” Dit boekje is eene doorloopende bestrijding neen . . . beleediging van Ds. Zuidersma, die daarin beschuldigd wordt van misleiding, onbeschaamde leugens, voorliegen (pag. 9) verwarring enz. Het was wel noodig dat T. J. Hagen onder zijn naam plaatste: „Dienaar des Woords,” daar wij uit den toon der brochure geenszins den dienaar van het Evangelie kunnen herkennen. Wij waren dan ook eerst niet van plan de pen tegen dit geschrift op te vatten, daar het in één woord, beneden alle critiek is. Het is dan ook maar goed dat Ds. Z. op zulke persoonlijke aanvallen zwijgt.
De reden echter, waarom wij toch ons ter bestrijding opmaken, ligt in de grove beschuldigingen, welke tegen de Christ. Geref. kerk worden ingebracht. Dit mag niet onweersproken blijven.
Om nu de Christ. Geref. kerk als scheurkerk voor te stellen, wordt eerst de doleantie en de vereeniging van 1892 als Gods werk voorgesteld. De doleantie is volgens Ds. H. een strijd om de waarheid in de kerk. De Amsterdamsche attesten questie en de zaak-Kootwijk wordt dan ais geloofszaken voorgesteld. Dat zien, zegt Ds. H. de Christ. Gereformeerden niet.
Neen zij zien dat niet, evenmin als een beroemd kerkhistoricus Prof, S. D. van Veen dit ziet. Deze laat de historie spreken en zegt van de Doleantie: „Te Amsterdam brak in 1885 een conflict uit, in hetzelfde jaar, waarin de synode evenals in 1882 een verzoek had afgewezen van vele orthodoxen , die lang niet allen met het doel der Vrije Universiteit sympathiseerden om de kweekelingen dezer stichting tot bet afleggen van proponents examen toe te laten. Voordat de synode dit besluit had kunnen nemen, was men in Kootwijk een klein dorpje op de Veluwe, dat reeds achttien jaren vacant was, al begonnen te handelen in strijd met de regelementen. Op aansporing toch van Dr. Ruigere, hoogleeraar aan de Vrije Universiteit en ouderling der Amsterdamsche gemeente, had de kerkeraad dier gemeente op onwettige wijze vergaderd, in April 1885 schriftelijke toezegging van beroep gegeven aan J. H. Houtzagers, leerling van de V. U. die niet beroepbaar was tot predikant in de Ned. Herv. kerk. Men wachtte dus niet eens den uitslag dier pogingen af, die orthodoxe broeders bij de synode aanwenden. Dit maakt wel eenigszins den indruk alsof men de gelegenheid om een conflict uit te lokken niet gaarne wilde laten voorbijgaan. Men ging zelfs verder. De kerkeraad van Kootwijk verzocht de kerkeraden van Voorthuizen en Nijkerk om, evenals hij, gecommitteerden uit zijn midden te benoemen, die Houtzagers zouden examineeren. Deze gecommitteerden onderzochten hem in eene vergadering te Utrecht en reikten hem daarna eene verklaring uit, inhoudende dat „noch de wandel, noch de kennis, noch de gaven van den heer Houtzagers op zich zelven bezwaar behoeven op te leveren, waarom hij de bediening des Woords niet zou kunnen aanvaarden.” Te Kootwijk beriep men nu den aldus, tegen alle regelen in, tot den heiligen dienst toegelatene. Het Classicaal bestuur van Harderwijk schorste 1 Februari 1886 den kerkeraad en deze brak met het kerkverband.”
Ziedaar zuivere historie. Terecht merkt Dr. Van Veen hierbij op:
„Zoo had dus deze gemeente het kerkverband verbroken, niet omdat zij in hare belijdenis werd belemmerd, ook niet omdat zij gedwongen werd iets te doen wat met Gods Woord in strijd was, maar enkel en alleen omdat het haar niet vrijstond iemand tot predikant te beroepen, die niet beroepbaar was. Nog in het kerkverband zijnde, had zij zich niet bekommerd om wettige bepalingen, maar de regelen van orde, die in elke kerk behooren te zijn, overtreden. De kerkeraad was niet geschorst om zijne getrouwheid aan de belijdenis, maar om ontrouw aan zijne verplichtingen. Uit deze ontrouw is de Doleantie geboren.”
Toch noemt Ds. Hagen deze geschiedenis slechts overtreding „van een synodale bepaling,” terwijl te Kootwijk niet „tegen Gods Woord en het Koningschap van Christus gezondigd is.” Zou Ds. H. het ook slechts „overtreding van eene synodale bepaling” noemen indien eene Geref. kerk iemand beriep die volgens synodale bepalingen der Geref. kerken niet beroepbaar is? Indien die gemeente om in het bezit van een leeraar te komen, die niet wettig beroepbaar is gesteld, zich losmaakte van het kerkverband, zou Ds. H, dan ook zeggen: Hier is niet tegen Gods “Woord en het Konigschap van Christus gezondigd? Toen te Suawoude in de Christ. Geref. gemeente eene zoodanige bepaling overtreden werd en men iemand beriep, die niet beroepen mocht worden, deed men aldaar als te Kootwijk, doch van die daad van Suawoude’s kerkeraad zegt Ds. Hagen terecht: „of die kerkeraad in alles goed gehandeld heeft, laat ik hier rusten” (zie pag. 19). Als het te Kootwijk den oorsprong der doleantie geldt, spreekt hij anders. Dit is meten met twee maten.
Hieruit kunnen onze lezers zien hoe partijdig de zaken door Ds. Hagen worden voorgesteld. Dit zal te meer blijken als wij de volgende maal over de grove beschuldigingen zullen spreken die hij der Christ. Geref. kerk naar het hoofd werpt.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 september 1911

De Wekker | 4 Pagina's

Grove Beschuldigingen (I)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 september 1911

De Wekker | 4 Pagina's