Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De rubriek Buitenland hebben wij om verschillende redenen eenigen tijd laten rusten. Thans willen wij den blik eens wenden naar het zwarte werelddeel, en wel naar het zuidelijk gedeelte, waar een volk leeft van Nederlandschen stam, dat èn voor zijn taal èn voor zijn vrijheid zoo heldhaftig gestreden heeft. Dat volk vol heldenmoed in Zuid-Afrika is ook op godsdienstig en kerkelijk gebied ons zeer nauw verwant. De kaapkolonie toch is oorspronkelijk eene Nederlandsche kolonie, doch later is zij onder Engelschen scepter geraakt. De Nederlanders zoowel in de Kaapkolonie als in Oranje-Vrij staat en Transvaal hebben aldaar in de zeventiende eeuw de Ned. Geref. kerk gesticht. In Transvaal arbeidde sedert 1859 Ds. D. Postma, eertijds predikant bij de Christ. Geref. gemeente te Zwolle. Ten gevolge van het verval in de Ned. Geref, kerk van Transvaal, scheidde Ds. Postma zich spoedig af van de Nederlandsch Geref, kerk, waardoor zoowel in Transvaal als in Oranje Vrijstaat en Kaapkolonie afgescheidene gemeenten ontstonden, welke in den volksmond „Dopperskerk” heetten en thans den naam dragen van „Gereformeerde kerk”. Naast deze afgescheidene of Geref. kerk zijn er in Transvaal nog twee kerken: de Hervormde kerk en de Ned. Geref. kerk, waaruit onder leiding van Ds. Postma eene scheuring ontstond.
Waren reeds in 1859 de toestanden in de Ned. Geref. kerk in Zuid-Afrika zoodanig dat Ds. Postma zich er niet mede vereenigen kon, naar ons thans uit „The Banner” bekend werd is sedert enkele jaren weder eene groep van gemeenten uit die kerk uitgegaan, welke zich georganiseerd hebben onder den naam van „Gereformeerde kerk onder het kruis”
The Banner zegt er het volgende van:
Deze Geref. kerk onder het kruis is saamgesteld uit voormalige leden der Ned. Geref. kerk van Zuid-Afrika welke niet tevreden waren met de leerstellingen in hunne moederkerk gepredikt en evenmin met de verslapping der tucht in vele harer gemeenten en invoering van nieuwigheden in den eeredienst in ’t bijzonder. De eerste samenkomst van deze ontevredenen met den toestand der Ned. Geref. kerk werd gehouden in Januari 1896 te Paarl in de Kaapkolonie. De broeders Human en De Jager hadden deze vergadering saamgeroepen op welke 190 afgevaardigden tegenwoordig waren. Zij kwamen uit i verschillende deelen der Kaapkolonie, j Oranje-Vrijstaat en Transvaal.
Een tweede vergadering had plaats Januari 1897 evenzoo te Paarl. Hier woonden reeds 200 afgevaardigden de zitting bij, onder het presidium van Ds. S. J. du Toit. In Juni van datzelfde jaar werd de eerste plaatselijke gemeente geformeerd, onder den naam van „de kerk onder het kruis” van Strijdenburg in de Kaapkolonie.
In 1903 en volgende jaren werden nog verscheidene gemeenten geformeerd te Clan Williams en Ceres, te Witbank, Gordonia en Koopstad, Breyton, Standerton, Marico en Pretoria, welke gemeenten hare eerste geregelde synode hielden te Strijdenburg in Februari 1910,
In dien tijd besloten zij tot het uitgeven van eene verklaring, van een open brief inhoudende de grieven welke geleid hebben tot hunne afscheiding van de Ned. Geref. Kerk. Deze open brief, thans verschenen, bevat eene lange lijst van dwalingen, bestaande in de Ned. Geref. Kerk van Zuid-Afrika, een lijst, welke, indien dit waarlijk zoo is, betreurenswaardige toestanden in de moederkerk openbaart en genoegzame redenen geeft om te „doleeren” en Kerken onder het kruis te stichten.
In ’t algemeen worden gemeld Schorsch Methodistische invloeden en Arminiaansche dwalingen, welke langzamerhand de Ned. Geref. Kerk in Zuid-Africa binnengedrongen zijn. In ’t bijzonder worden de volgende zaken genoemd:
Wat de leer betreft, de Open brief verzekert dat de leer der verkiezing verduisterd of geloochend wordt, zoowel als de leer van de geheele onmacht des menschen. De leer van de vrije wil wordt openlijk gepredikt en het onwederstandelijk werk des Heiligen Geestes in het werk der wedergeboorte wordt ontkend. De algemeene verzoenigsleer is zeer populair bij alle predikers, maar de leer des Verbonds over ’t algemeen verwaarloosd. De volgende week hopen wij onze lezers nog op andere bezwaren te wijzen, welke de open brief bevat tegen de Ned, Geref. kerk in Zuid-Africa, De reeds genoemde bezwaren doen ons echter genoegzaam zien hoe de meeste oude Gereformeerde kerken in de 16e en 17e eeuw ontstaan, van het spoor onzer belijdenis zijn afgegleden, zoodat er weer scheiding van de moederkerk noodig is om de oude Gereformeerde leer te handhaven.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 november 1911

De Wekker | 6 Pagina's

Buitenland

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 november 1911

De Wekker | 6 Pagina's