Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Koninkrijk Gods

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Koninkrijk Gods

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

C. Z. te L. doet de vraag: „Waar is het koninkrijk Gods of der hemelen?”
Uit de omschrijving bij deze vraag gevraagd, blijkt dat de vrager wil weten waar dat koninkrijk Gods is, hetzij overal waar het Evangelie verkondigd wordt of alleen daar waar de Bediening des Woords zuiver is en de Sacramenten worden bediend naar Christus’ instelling.
Uit deze omschrijving blijkt dat de vrager wel eenigszins kerk en koninkrijk Gods verwart, wat niet te verwonderen is daar heide begrippen nauw verwant en toch weer zeer onderscheiden zijn. De kerk echter is eene vergadering van personen met ingestelde ambten en bedieningen , zij is zichtbaar als vergadering van geloovigen, hoewel de ware kinderen Gods in haar midden alleen onfeilbaar door God gekend worden. In die kerk zijn naar haar wezen alleen de wedergeborenen, doch in haar openbaring ook hypocrieten. Het koninkrijk Gods echter bestaat in heilsgoederen, het is het Messiaansche rijk met al zijne goederen. Terecht zegt een voortreffelijk godgeleerde: „Inzoover het koninkrijk Gods door wedergeboorte, vergeving en vernieuwing bier reeds op aarde in de harten aanwezig is, bestaat het veelmeer in geestelijke goederen dan in gemeenschap van personen.”
Paulus zegt dan ook in Rom. 14: 17: Het koninkrijk Gods is geen spijs of drank, maar rechtvaardigheid, vrede en blijdschap. Het is dus niet als de kerk eene georganiseerde gemeenschap van personen, maar het is in beginsel overal, waar de geestelijke weldaden van Christus geschonken zijn. Door de kerk deelt Christus de weldaden van het koninkrijk Gods uit. Men gaat dat koninkrijk in door bekeering, geloof, wedergeboorte, ja zonder het laatste kan men het zelfs niet zien. Het koninkrijk moet geweld worden aangedaan en de geweldigers nemen het met geweld. Het wordt beloofd aan de armen van geest, hen die vervolgd worden om der gerechtigheid wil, in één woord, het is niet te verkrijgen, dan alleen door de kinderkens (Matth. 18:3), door de uit water en Geest geborenen, door hen wier gerechtigheid overvloediger is dan die der Schriftgeleerden. Hieruit volgt dat het een gemeenschap van geestelijke goederen is, immers het moet gezocht worden.
Reeds onder het Oude Testament was dat koninkrijk Gods aangekondigd. De profeten wijzen op een Messias en Zijn rijk dat geestelijk zal zijn en tevens de aarde zal vervullen. Het vleeschelijk Israël ziet alleen op het laatste en verwacht een aardsch koninkrijk, het geestelijk Israël, de Simeons, de Anna’s verwachten het geestelijk goed van dat rijk, namelijk de Verlossing Israëls. Christus zal beide brengen, doch bij zijn eerste komst de geestelijke goederen, bij zijn tweede komst zal Hij het Gods rijk volmaken. De dooper verwachtte dit laatste reeds bij Christus’ omwandeling en laat daarom vragen als hij dit niet ziet gebeuren, of Christus, degene is die komen zou. Christus brengt echter eerst de geestelijke zijde van het koninkrijk Gods en laat dit Jo-hannes bekend maken: de dooven hooren enz, en den armen wordt het Evangelie verkondigd.
Het koningrijk Gods wordt dus voorgesteld als aanwezig en komend. De geloovigen moeten door veel verdrukkingen ingaan in het koninkrijk Gods. Het is dus een goed voor Gods volk in den hemel gereed liggend en een op aarde geschonken heilsgoed want den armen is het koninkrijk der hemelen (Matth. 5 : 3). Maar later zal Christus aan bet eind der dagen doen wat de Dooper verwachtte, dan wordt dat koninkrijk heerlijk openbaar, zijn rijk vervult dan de aarde, gelijk Jes. 2, 45 en 72 beschrijven. Vandaar dat het koninkrijk der hemelen door de Schrift wordt voorgesteld als aanwezig en komend. Het is er als een geestelijk goed, als een parel van groote waarde, als een schat in den akker; het komt, nadat het in geestelijken zin is voorbereid, in daad werkelijkheid en voor aller oogen zichtbaar.
Men kan dus wel zeggen: de kerk als vergadering der geloovigen is daar waar Gods Woord zuiver gepredikt en de Sacramenten naar Christus instelling zuiver bediend worden, maar niet daar of hier is het koninkrijk. Het is waar de wedergeboorte, de genade, de vergeving der zonde is, en dit kunnen wij niet onfeilbaar bepalen, wij zouden soms onkruid voor tarwe of omgekeerd aanzien. Vandaar dat het ook vergeleken wordt bij een akker met tarwe en onkruid.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 1911

De Wekker | 4 Pagina's

Het Koninkrijk Gods

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 1911

De Wekker | 4 Pagina's