Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

P. O. te E. schrijft ons bet volgende:
„Veel heb ik gedacht over de vraag: Zou Adam in den staat der rechtheid en Christus ook een geweten gehad hebben? Ik kon niet tot een beslissend antwoord komen. Zou u hierover eenig licht kunnen ontsteken?”
Allereerst hebben wij hier de vraag te stellen: “Wat hebben wij te verstaan onder het geweten. Calvijn geeft hierop ten antwoord:
„De beschrijving van de conscientie moet genomen worden uit de beteekenis van het woord. Want gelijk de menschen, wanneer zij met hun verstand en vernuft de kennis en wetenschap der dingen vatten en begrijpen, gezegd worden te weten, waaruit het latijnsche woord Scientia, dat is, wetenschap komt, alzoo ook wanneer de menschen hebben een gevoelen van Gods oordeel, als een getuige, die haar bijgevoegd wordt, welk gevoelen niet toelaat dat zij hunne zonden bedekken, maar hen voor den Rechterstoel Gods schuldig stelt, zoo wordt zulk een gevoel genoemd conscientie, dat is: medewetenschap of medeweten. Want dit besef of deze conscientie, staat gelijk als in het midden tusschen God en den mensch, overmits zij niet toelaat dat de mensch in zichzelven onderdrukt ’t geen hij weet, maar hem zoover vervolgt, totdat zij hem brengt tot bekentenis van zijn schuld. Dit bedoelt Paulus, als hij leert dat de conscientie des menschen mede getuigt, wanneer zij door hunne gedachten beschuldigd of verontschuldigd worden in het oordeel Gods.
Volgens Calvijn is dus het geweten: een besef of een getuigenis in den mensch, hetwelk hem niet toelaat zijn schuld te bedekken, m. a. w. een getuigenis dat de mensch niet is voor God zooals hij wezen moet, zooals God van hem eischt. In deze beteekenis wordt het door de meeste Gereformeerde theologen opgevat. Volgens Dr. Bavinck is de conscientie; het getuigenis of de bewustheid, dat de mensch anders behoorde te zijn dan hij is. Dit getuigenis nu kon in den rechtgeschapen mensch en in Christus als heilig en volkomen mensch niet zijn. Daarom zegt dan ook laatstgenoemde hoogleeraar: Vóór den val was er in den mensch, strikt genomen, geen geweten. Er was geen klove tusschen hetgeen hij was en hetgeen hij wist, dat hij moest wezen. Zijn en zelfbewustzijn vielen saam. Maar door den val komt er scheiding. De mensch houdt door Gods genade nog de bewustheid, dat hij anders behoorde te zijn, dat hij in alle deelen met Gods wet moest overeenkomen. Maar de werkelijkheid getuigt anders; hij is niet die hij wezen moest. En dit getuigenis is de conscientie. Dit getuigenis, dat hij niet is die hij wezen moet, is juist een bewijs dat de gemeenschap met God verstoord is, dat er een afstand en klove is tusschen God en den mensch, tusschen Zijn wet en onzen toestand.”
Vervolgens wordt nog gezegd: „Het geweten is het subjectief bewijs voor’s menschen val, de getuige van zijn schuld voor het aangezicht Gods, God klaagt den mensch niet alleen aan; in het geweten veroordeelt de mensch zichzelf en kiest hij voor God en zijn vonnis tegen zichzelven partij”, zulk een getuigenis, dat zal onze vrager nu wel duidelijk zijn, kon noch bij Adam in den staat der rechtheid, noch bij Christus als heilig mensch plaats hebben. Zulk een getuige van zijn schuld voor het aangezicht Gods kou eerst bij den gevallen mensch optreden.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1912

De Wekker | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1912

De Wekker | 4 Pagina's