Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

J. L. te L. vraagt:
„Bedoelde de Heere Jezus met den vader uit de gelijkenis van den verloren zoon zichzelven of den Eersten Persoon in het Goddelijk Wezen ?”
Om eene gelijkenis goed te verstaan, moet allereerst gevraagd worden naar den sleutel der gelijkenis, m. a. w. naar de reden waarom, of de omstandigheden waarin zij werd uitgesproken. Zulks kan licht verspreiden over de bedoeling en beteekenis eener gelijkenis.
De gelijkenis van den verloren zoon wordt ons beschreven in Lukas 15, In dat capittel worden ons drie gelijkenissen voorgesteld, die alle dezelfde strekking hebben, n.l.: van het verloren schaap de verloren penning en den verloren zoon, Christus was bij een tollenaar in huis gegaan en zat daar aan. De farizeën beschuldigen nu den Heiland om deze handeling. Zij toch zouden zich wel wachten met zulk een zondaar aan tafel te zitten en smalend wordt van Hem gezegd: Deze-ontvangt de zondaars en eet met hen.
Daarop stelt Christus de drie genoemde gelijkenissen voor. Hij wil er mede zeggen: Farizeën vindt ge dat zoo vreemd en zelfs verkeerd dat ik met tollenaren en zondaren aanzit? Weet ge dan niet dat ik gekomen ben om het verlorene te zoeken ? Om één verloren maar terecht gebracht schaap bekommer ik mij meer dan om negen en negentig rechtvaardigen in eigen oog, die geen behoefte aan bekeering hebben. Het verlorene te zoeken, thuis te brengen, met open armen te ontvangen, dat is het doel van Mijn komst op aarde. Evenals de vader den verloren zoon ontvangt en reeds van uit de verte de armen voor hem ontsluit, zoo ben ik bereid alle berouwhebbende zondaren die zich zelf verfoeien in genade te ontvangen.
De vader in de gelijkenis van den verloren zoon is dus het beeld van Christus in zijne ontferming, evenals in de gelijkenis van het verloren schaap Christus zichzelf voorstelt als de goede Herder.
Ten slotte merken wij onzen vrager op dat wij hier met eene gelijkenis te doen hebben. Hier wordt niet gegeven eene volledige voorstelling van den weg langs welke een zondaar wordt gezaligd, maar een beeld van Jezus’ ontferming over het ellendige en verlorene.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 februari 1912

De Wekker | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 februari 1912

De Wekker | 4 Pagina's