Vragenbus
A. d. H. V. te W. Mag een jongeling, ongehuwd, van welken leeftijd ook, in aanmerking komen voor het Ouderling- of Diakenschap ? In I Tim. 3 lezen we toch dat een ouderling of een diaken moet zijn „eener vrouwe man”.
Het is zeker zeer wenschelijk, dat ouderlingen en diakenen zijn gehuwde personen. Van dezulken mag men verwachten, dat zij beter op de hoogte zijn met de verschillende omstandigheden, die zich in het leven kunnen voordoen, omstandigheden, die zulk een grooten invloed oefenen ook op het geestelijk leven. Zij zullen dan ook beter kunnen medeleven en -gevoelen met de stoffelijk en geestelijk nooddruftigen.
Er kunnen zich evenwel gevallen voordoen, waarin de keuze valt op een ongehuwd persoon als onder de gehuwden geen geschikt persoon voor het ambt kan worden aangewezen. En dan vergoedt door God geschonken wijsheid dikwijls, hetgeen aan ervaring zou te kort schieten.
Het „van welken leeftijd ook” zal wel niet gehandhaafd kunnen worden. De welvoegelijkheid eischt o. i. dat, indien een ongehuwde gecandidateerd wordt, hij niet is de eerste de beste, maar iemand, die om zijne gaven in de gemeente bekend is door jaren van omgang met haar.
Een beroep op. 1 Tim. 3 ter wering van ongehuwden, kan niet baten. Het „eener vrouwe man” beteekent: niet de man van twee of meer vrouwen, gelijk dat onder de heidenen meermalen werd en wordt aangetroffen.
B. te Z. Dat u den naam van E. J. G. H. niet vindt in bet Jaarboekje 1914 is, omdat E. J. G. H. wel door de Commissie der kas E. B. F. indertijd is aangenomen, maar zich heeft teruggetrokken.
C. W. O. te L. Is het geoorloofd in verband met Handelingen 15 : 20; Gen, 9 : 3 en Leviticus 3 : 17 gebruik te maken of te verkoopen bloedworst en vet ?
Leviticus 3 : 17 zullen we moeten uitschakelen. Dit hoofdstuk toch handelt over het vleesch der offeranden en is niet van algemeene strekking. Het behoort tot de ceremonieele instellingen. Wanneer in vs. 16 staat: Alle vet zal des Heeren zijn, dan is dat het vet van het offerdier, niet van andere dieren. Het verkoopen of gebruiken is dus niet ongeoorloofd.
Anders staat het met het gebruik van bloedworst.
Aan Noach en de zijnen, het menschelijk geslacht op dat moment, wordt verboden, Gen. 9 : 4 het vleesch te eten met zijne ziel d, i. zijn bloed. Er is hier geen sprake van iets ceremonieels. Dit verbod is een verbod voor alle tijden en alle volken.
In Hand. 15 wordt het verbod van bloedgebruik herhaald.
Er zijn uitleggers en ook de kantteekenaren van onze Statenvertaling gaan dien kant uit, die het voorstel van Jacobus op de eerste Synode een bemiddelingsvoorstel achten. Om den vrede te bewaren, dus om den Joden eenigszins ter wille te zijn, zou dan den christenen uit de heidenen het gebruik van bloed ontzegd zijn. Ware dit zoo, dan zou eigenlijk het gebruiken van bloed eene onverschillige zaak zijn, in strijd met Gen. 9 : 4. Wij gelooven echter niet, dat we hier met een bemiddelingsvoorstel te doen hebben. Bloed staat hier op gelijke lijn met afgodenoffer, hoererij en het verstikte. Staat het onthouden van bloed eigenlijk in de vrijheid van den christen, dan ook hoererij, dan ook de dingen, die door de afgoden besmet zijn, dan ook het verstikte, hetgeen den natuurlijken dood gestorven is.
Trouwens, het wil er bij ons niet in, dat de Heilige Geest, het zij met allen eerbied gezegd, zich met bemiddelingsvoorstellen zoude ophouden.
O. i. is dus het gebruik van bloedworst verboden.
N. te B. Heeft de naam Arauna (2 Sam. 24 : 16) dezelfde beteekenis als Ornan (1 Kron. 21 : 18) ?
Arauna en Ornan zijn twee namen voor denzelfden persoon of eigenlijk één naam met verschillenden uitspraak. Het oorspronkelijke Hebreeuwsch kent geen geschreven klinkers. Arauna en Ornan beteekenen beide: licht.
F. Lengkeek
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 januari 1914
De Wekker | 4 Pagina's