Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

J. d. B. te A. De besnijdenis, door den Heere aan Abraham bevolen als teeken des verbonds, welke nog heden ten dage in gebruik is bij de Israëlieten, die nog naar het bevel een jongsken van 8 dagen besnijden, is geheel iets anders dan het gesneden worden, waarvan de Heere spreekt in Matth. 19 : 12. De gesnedene was onvruchtbaar, dat is de besnedene niet. Eene beschrijving dezer beide zaken is niet stichtelijk in een publiek blad. D. V. kom ik ín de maand Augustus in uw buurt. Hebt ge dan nog behoefte aan toelichting, zoek míj dan maar eens op.

J. E. d. J. te A. Is het geoorloofd leden uit andere kerkgenootschappen als R. K., Ned. Herv., Geref. kerken, Baptisten-gemeenten enz. in onze kerk aan te nemen, zonder belijdenis en openbare bevestiging?
Neen, tenzij het leden mochten zijn der Geref. Kerken, oorspronkelijk behoorende tot de Christelijke Gereformeerde Kerk.

Dezelfde. Waarom mochten volgens Mattheus 28 : 9 en Johannes 30 ; 17 de vrouwen Jezus wel aanraken en Maria Magdalena niet?
Van de vrouwen lezen we: „En zij aanbaden Hem.” Van Maria Magdalena lezen we dít niet. Wel spreekt haar geheele gedrag van liefde tot den Heiland ; — ’t is echter niet uitgesloten, dat de hartstochtelijk aangelegde Maria te veel hing aan de vleeschelijke verschijning des Heilands. En daarvan moet zij worden los gemaakt. Neen, de Heiland is niet opgestaan om gelijk te voren met zijne discipelen en discipelinnen te verkeeren. Daarom wijst de Heere haar op zijne hemelvaart. Niet met de armen des lichaams, maar met die des geloofs moet Maria Hem omvatten. Wat de Heere nu den anderen vrouwen toeliet, moest Hij Maria ontzeggen, opdat zij geene verkeerde gevolgtrekking zoude maken uit de verrijzenis van haren Heiland, Zij moest leeren verstaan wat Paulus later aldus uitdrukte (2 Cor. 5 : 16); „En indien wij ook Christus naar het vleesch gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vleesch.”

P. H. te D. Hoe moet ik Jes. 54 : 6 verstaan : Want de Heere heeft u geroepen als eene verlatene vrouw en bedroefde van geest; nochtans zijt gij de huisvrouw der jeugd, hoewel gij versmaad zijt geweest, zegt uw God.
Om der zonde wil is Israël verstooten en in ballingschap. Tot troost van het ware Sion, liet God Jesaja het tweede deel zijner profetieën schrijven (Hfdst. 40—66). Meermalen vinden we in de H. S. de verhouding tusschen den Heere en Zijn volk geteekend met het beeld van een huwelijk. De zonde is trouwbreuk. Wederstreven, zegt Samuel, is afgoderij, een af hoereeren van den Heere. Daarom verliet de Heere zijn volk Israel en gaf het over in het geweld van den Babylonier. Als echter die verlatene vrouw (Israël) hare verlatenheid recht beseft en derhalve bedroefd is van geest, dan toont de Heere, dat Haar ontrouw Zijne trouw niet te niet maakt; dat Hij aan haar is blijven gedenken. Hij roept haar, want niettegenstaande hare hoererij bezit zij Zijne liefde, is zij „de huisvrouw der jeugd.’ Dat blijft; zij, niettegenstaande zíj versmaad is geweest.
Zoo, als met Israel, ook met den zondaar, door God gevonden en begenadigd. De Heere verlaat hem niet, ofschoon de Heere Zijn aangezicht verbergt om der zonde wil. Hij zal de zijnen gedenken in liefde en de versmading voor een tijd zal tot wederopneming zíjn der Zijnen, als zij geleerd mogen hebben te zuchten van wege de bedroefdheid des geestes.

P. H. te D. Hoe te verstaan Galaten 6 : 17: Voorts niemand doe mij moeite aan, want ik draag de litteekenen van den Heere Jezus Christus in mijn lichaam.
Onder de Galatiers werden bestrijders van den apostel Paulus gevonden, die zich inzonderheid bezig hielden met de bestrijding van zijn gezag als apostel. Hiertegen verweert zich de apostel door te spreken van de litteekenen, die hij draagt. Hij draagt die in zijn lichaam. We hebben hieronder te verstaan de litteekenen van de wonden, door hem in zoo menige vervolging ontvangen en door hem genoemd (2 Cor, 4 : 10;  11 : 24). Die heeft hij als apostel van den Heere Jezus Christus ontvangen. Ware hij niet gezonden door den Heere, gewis had hij zich zulk een lijden niet laten welgevallen, maar had hij zich teruggetrokken.
F. Lengkeek

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 mei 1914

De Wekker | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 mei 1914

De Wekker | 4 Pagina's