Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Armageddon

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Armageddon

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze naam is in onze dagen op veler lippen.
Men gebruikt hem bij de aankondiging van bidstonden. De naam beteekent: „berg van Megiddo,” En omdat Megiddo een plaats aanduidt, waar emstig gestreden werd, wordt deze naam gebezigd voor een ernstige gebedsure, omdat ook daar kan gestreden worden, en wel in den gebede met God,
Men gebruikt hem ook bij het spreken over den grooten oorlog, die in onze dagen wordt gevoerd. „Wat zou deze oorlog ona te zeggen hebben?” wordt dan gevraagd. En door den naam Armageddon duidt men aan, dat het antwoord moet luiden: „Een oordeel Gods,- een krijg des Heeren om volkeren in het stof ter neer te werpen en Zijn naam te verheerlijken.”
Laat ons nu nagaan, wat de Bijbel ons omtrent Armageddon leert. Want deze naam is een Bijbelsche, dien we vinden in Openb. 16 : 16.
Alvorens te overdenken, waarom Armageddon daar gebruikt wordt, moeten we nagaan, wat ons historisch over de plaats, die door dezen naam wordt aangeduid, wordt medegedeeld.
Berg van Megiddo wijst ons op Megiddo. En de plaats Megiddo vinden we tweemaal in het Oude Testament.
Allereerst in Richt. 5:19. Aan de wateren van Megiddo, in het dal van Megiddo, streden de koningen van Kanaän en werden er verslagen.
Vervolgens in 2 Kon. 23 : 29. De vrome koning Josia streed in het dal van Megiddo tegen den koning van Egypte en werd er gedood.
We kunnen dus wel zeggen, dat Armageddon het groote slagveld van het Oude Testament is.
En de Heilige Geest gebruikt dezen naam en deze plaats om in zinnebeeldige taal de dingen der toekomst voor te stellen.
Toen Josia gedood werd in het dal van Megiddo, bief het Joodsche volk een groote weeklage aan en schreef Jeremia zijn klaagliederen. Zoo zullen in de toekomst de Israëlieten in de laatste dagen een rouwklage aanheffen, als zij Hèm zullen zien, dien zij doorstoken hebben, Zacharia, de profeet, zegt in hoofdstuk 12:11 „Te dien dage zal te Jeruzalem de rouwklage groot zijn, gelijk die rouwklage van Hadadrimmon in het dal van Megiddo.”
En toen Gideon en Debora streden in de kracht huns Gods, behaalden zij een groote overwinning op hun vijanden. Zoo zullen in de toekomst 's Heeren vijanden in de laatste dagen worden vernietigd. Johannes, de apostel, de groote ziener op Patmos, zegt in hoofdstuk 16 : 13 en 14: „Verzamelt hen tot den krijg van dien grooten dag des almachtigen Gods .... En zij verzamelden hun aan de plaats, in het Hebreeuwsch genoemd Armageddon.”
Armageddon is dus een naam van profetische beteekenis. En omdat onze dagen zoo hoogst ernstig zijn, is het van bijzonder belang te overwegen, in welken tijd de oorlog wordt vergeleken bij den strijd in het dal van Megiddo.
Al dadelijk blijkt ons dan uit de profetieën , dat de oorlog, dien wij thans beleven, niet aldus kan genoemd worden. Want niet in Rusland, Frankrijk of Duitschland zal de krijg van den almachtigen God plaats vinden, maar in Judéa. En niet Petersburg, Parijs, België of Londen zullen het middelpunt van dien strijd vormen, maar Jeruzalem.
De oorlog, thans gevoerd, is een strijd der volkeren, gevoerd in den dag des menschen, in den tijd der genade. Maar de strijd aan de plaats die genoemd wordt Armageddon, is de krijg des Heeren, gevoerd aan het einde van den tijd der groote verdrukking, bij de wederkomst des Heeren ten oordeel. Het zal dan niet gaan om de heerschappij te land of ter zee van eenige grootmachten. Maar allen zullen dan opstaan tegen den Heere en tegen Zijn Gezalfde. (Ps. 2:2) De woedende volkeren met de koningen der aarde zuilen aan de eene zijde staan, tegenover Christus en Zijn hemelsche heirscharen aan de andere zijde.
In den oorlog, thans gevoerd, zijn geen bovennatuurlijke machten werkzaam. Hoe duivelsch het moderne krijgvoeren ook is, alle wapenen en alle uitvindingen van vernieling en verwoesting zijn menschelijke. Maar in den strijd van Armageddon zullen de geesten van duivelen teekenen doen, en uitgaan tot de koningen van het gansche aardrijk, om hen te verzamelen tot den „krijg van dien grooten dag des almachtigen Gods”, en een volkomen zegepraal zal over allen worden behaald.
Thans zijn de legerscharen gekleed in blauw, in rood, in khaki, in grijs of bruin. Maar dan zullen de strijders bekleed zijn met „wit, rein, fijn lijnwaad,” volgend Christus, die Zelf den slag leidt.
Vóórdat deze vreeselijke krijg zal worden gevoerd, moet er nog veel gebeuren. Onze tegenwoordige tijd moet nog worden gevolgd door een tijd van vrede, (Openb. 6:2), en door oordeelen, komend onder Gods bestuur, en rechtstreeks door Hem gezonden. Maar die van Christus zijn, zullen behooren tot de heiligen, die met Hem strijden; zij behoeven dus niet te vreezen; integendeel, zij verblijden zich met een heilige, hemelsche Vaderlandsliefde in de overwinning van Hem, die, nadat Hij Zijn vijanden heeft teniet gedaan, zijn heerlijk koninkrijk zal oprichten! Maranatha!

J.N.V.
Overgenomen uit Timotheus,
„Geïllustreerd Weekblad.”
Red.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 april 1915

De Wekker | 6 Pagina's

Armageddon

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 april 1915

De Wekker | 6 Pagina's