Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

X. te 's-Gr. Is het in strijd met de Heilige Schrift, als op Christelijke scholen en op Zondagscholen Bijbelsch onderwijs gegeven wordt door vrouwelijke personen?
De eenige teksten die men zou kunnen aanhalen, als bewijs dat vrouwen geen onderwijs zouden mogen geven, zijn 1 Cor. 14:34, waar de Apostelzegt: „Dat uwe vrouwen in de gemeenten zwijgen, want het is haar niet toegelaten te spreken, maar (bevolen) onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt,” en 1 Tim. 2 : 12: „Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij leere, noch over den man heersche, maar wil, dat ze in stilheid zij.”
Het is echter duidelijk, dat deze woorden aangeven de plaats der vrouw in de gemeente. In de samenkomsten der gemeente zal de vrouw zwijgen. Als zij daar leert stelt zij zich boven den man, die haar hoofd is. Zelfs het vragen is haar in de gemeente niet toegelaten (1 Cor. 14:35); ze moet dit thuis doen.
De Christelijke school en de Zondagschool zijn geene samenkomsten der gemeente, zoodat hierop deze plaatsen niet van toepassing zijn.

W. K, te E. C. De term „aangenomen worden” is voor de plechtigheid, waardoor de „onmondigen” in de gemeente tot „mondigen” worden, dus gerechtigd tot het H. Avondmaal, eigenlijk niet juist. Zij zijn krachtens hunne geboorte leden der gemeente. Die dezen term gebruiken weten in den regel wel, dat men bij het doen van belijdenis niet eerst in de gemeente opgenomen wordt, maar daardoor komt in de volle rechten van het lidmaatschap.
Evenmin als echter allen die tot belijdenis des geloofs kwamen, allen zonder eenige beperking, ware Christ. geloovigen zijn, evenmin kunnen wij zeggen, dat allen die als bondeling het zegel des doops ontvingen, nu deelachtig zijn de inplanting in Christus. Dat er onder kunnen zijn, wie zal dit betwijfelen? Van hetgeen echter eene mogelijkheid is, eenen regel te maken, is de fout, waartoe men in de laatste tijden gekomen is. Van daar, dat men den grond van den H. Doop verlegd heeft van de belofte Gods naar de wedergeboorte, en doopt op grond van veronderstelde wedergeboorte. Daarvoor levert de H. Schrift ons geen enkel bewijs.
Of we dan den doop niet geheel tot iets uitwendige maken? Ganschelijk niet. Maar we kunnen niet aannemen dat er iets in den doopeling zou versterkt worden. De belofte wordt verzegeld, dat God in den weg des verbonds Zich door den bondeling zal doen vinden, indien deze Hem zoekt en tot het bloed der besprenging, waarvan het doopwater een teeken is, de toevlucht neemt. Daarin moet de doopeling onderwezen worden. Hij heeft, om zoo te spreken, als bondeling recht op de weldaden van het genadeverbond. Of hij van dat recht gebruik zal maken, dan wel of dat recht hem eenmaal veroordeelen zal, hangt er van af, of hem de wedergeboorte geschonken is of geschonken zal worden uit genade. Eerst dan zal hij ook zijnen doop recht kunnen verstaan en God als Zijn God en Vader, Christus als zijn Verlosser, den H. Geest als zijn Trooster leeren kennen.
Laat ons dat „uitwendige” niet te sterk verwerpen, maar er den nadruk op leggen, dat onderwerpelijk aan het hart moet worden geheiligd, wat voorwerpelijk wordt toegezegd.
Het „in Christus geheiligd”, hetgeen wij voorwerpelijk denken, wijl de doopeling als lid der gemeente geboren wordt, moet onderwerpelijk worden voor den gedoopte, anders gaat hij met zijn geboorte uit Christen-ouders, met zijn lidmaat zijn der Christelijke gemeente, met zijn bondeling zijn, met zijn doop — voor eeuwig verloren.

d(en) H(aag), L.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 februari 1917

De Wekker | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 februari 1917

De Wekker | 4 Pagina's