Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Frankrijk 71

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Frankrijk 71

Kracht des geloofs CCCLXXVI

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het begin van April 1528, tegen de paaschvacantie, ontving Calvijn een brief uit Noyon, die hem zeer schokte. Zijn vader was ernstig krank en er was weinig hoop op herstel! Daarom verliet Calvijn Orleans met de gedachte er zoo spoedig mogelijk terug te keeren, om zijn studiën te hervatten. Maar de wegen des Heeren zijn niet altijd naar de gedachten des menschen, dat zou de jeugdige student van Orleans ook in dezen ondervinden. De toestand van zijn vader was inderdaad hoogst ernstig, doch naar de verklaring der geneesheeren nog niet hopeloos. Langen tijd bleef Johannes aan het krankbed van zijn vader, vele nachten bij hem wakende. Nu eens ging de zieke wat vooruit, dan weer stortte hij in; 't werd steeds meer een slepende ziekte. Eerst in Maart 1529 stierf vader Calvijn. Doch toen was de zoon reeds tot zijn studiën teruggekeerd. Toch was het niet te Orleans, dat we hem wedervinden, maar te Bourges. De hoogeschool aldaar was niet minder beroemd dan te Orleans. Bourges was een der steden van het hertogdom Berry en onder den invloed van de bekende Margaretha van Valois, die hertogin van dat landschap was, werd die stad een der brandpunten van de evangelische leer. Alle pogingen werden door haar aangewend om godvruchtige en geleerde mannen aan de hoogeschool te Bourges te verbinden. Ook Melchior Wolman werd door haar daar beroepen, welke roeping deze aannam. En of het nu Wolman was, die hem aantrok, of dat in het algemeen de evangelische richting van Bourges de aantrekkingskracht voor Calvijn was, is niet uit te maken; dit echter staat vast: toen Calvijn zijns vaders ziekbed verliet, deed hij zich inschrijven als student te Bourges en onderscheidde ook daar zich door zijn ernst en zijn begaafdheid. Doch ook daar, en daar meer dan elders, vond hij wat zijn hart begeerde. Daar ging hij met een groote menigte op naar de huizen des gebeds en hoorde er de evangelische leer uit den mond van de leeraren Chaponneau en Michel, en hoorde er de waarheid „vrij wel verklaren, althans voor dien tijd,” zooals hij het zelf getuigd. Daar vond hij onder studenten en burgers personen, met wie hij kon spreken over wat hem zoo na aan het hart lag. Bovenal, daar vond hij Wolman en in de woning van Wolman den jongen Beza, aan wien hij later door zoo innige banden van vriendschap gebonden was. Beza behoorde tot een Bourgondisch geslacht. Zijn vader, Pierre Beza, was baljuw van Vezelay. Een zijner ooms, Nicolaas genaamd, een ongehuwd man en heer van Cotte en Chalonne, nam op zich het kind te doen opvoeden en zond hem daartoe in 1528, toen de knaap negen jaar oud was geworden, naar Wolman, die op de studie van het kind toezicht zou uitoefenen en hem met zijn lessen zou helpen. De jonge Beza ontmoette Calvijn in de woning van Wolman en gevoelde zich van 't eerste oogenblik der kennismaking zeer sterk tot hem aangetrokken. De genegenheid groeide met de jaren en beiden werden door den Heere gebruikt tot handhaving van de waarheid Gods.
Wolman kende Calvijn reeds geruimen tijd, zooals we weten. Hij zag in den jeugdigen student een geschikt werktuig tot verbreiding van de leer der waarheid en meende dan ook hem te moeten aanmanen, zich aan de prediking des evangelies te moeten wijden.
Op zekeren dag waren beiden op een wandeling in de omstreken van Bourges. Onder de wandeling vroeg Wolman aan Calvijn: „Wat zijt gij voornemens te doen, mijn vriend? Zullen de Instituten (het kort begrip van het Romeinsche recht), de Novellen (het laatste deel van het Romeinsche wetboek), en de Pandecten (een wetboek, gemaakt op last van keizer Justinianus) uw geheele leven innemen? Is niet de godgeleerdheid de koningin der wetenschappen en roept God u niet, om Zijn heilige Schriften te verklaren?”
Calvijn schrikte van deze vraag. Te Parijs had hij afgezien van het priesterambt en hier werd hem de vraag gesteld, of hij niet door den Heere geroepen was tot de evangeliebediening? Maar Calvijn was zich te veel bewust, dat niet ieder, die bij aanvang den Heere leert kennen, ook de roeping heeft in het openbaar te prediken. „Allen zijn niet daartoe verordend,” zeide hij „een bijzondere roeping wordt daartoe vereischt, niet ieder moet zich daar in mengen!” Duidelijk is het merkbaar, dat Calvijn ook met deze zaak het verborgen zoekt, en wijsheid en beslissing vroeg daar waar die alleen te verkrijgen was. Toch had de vraag van Wolman groote beteekenis voor hem. Reeds te Orleans was hij in enkele huisgezinnen werkzaam geweest ter verklaring der Schrift en was de liefde tot de studie van Gods Woord herleefd. Maar na Wolmans vraag was het hem of de Instituten, Novellen en Pandecten alle waarde voor hem hadden verloren; de studie der rechtsgeleerdheid wilde niet meer vlotten, en als hij toch zich wilde dwingen daarin te volharden, werd hij door een onbedwingbaren tegenzin aangegrepen. En als hij dan den Bijbel ter hand nam en over den inhoud daarvan peinsde, was het hem, of zijn geest werd verlicht en hij zijn levenselement had teruggevonden.
Een nieuwe omstandigheid zou, als middel in 's Heeren hand, nieuwen drang geven.

(Wordt vervolgd.)

K(ampen), V.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 maart 1917

De Wekker | 4 Pagina's

Frankrijk 71

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 maart 1917

De Wekker | 4 Pagina's