Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

J. H. te S. U zult moeten toestemmen, dat de vraag, of een jongeling verkeering mag aanknoopen met een meisje op Zondag, toch geen vraag voor „de Wekker” is.
Op uw tweede vraag diene tot antwoord, dat nergens in Gods Woord verboden is, lid te worden van eenige organisatie, tenzij het lid-zijn verplichtingen oplegge in strijd met het Woord. Is dit laatste het geval, dan is het duidelijk, dat onthouding zaak is; zoo niet, dan hebt ge toch nauwkeurig het voor en tegen te overwegen, en dat biddend te doen, opdat de Heere uw verstand in rechte banen leide.

R. te M. Dat de H. Schrift niet dadelijk in alles te verstaan is, geven we grif toe. In hetgeen evenwel tot zaligheid noodig is, is zij weer zoo duidelijk, dat zelfs de minst ontwikkelde haar verstaan kan. De groote vraag is voor u en voor ons allen: Met welk doel lezen we de H. Schrift? Doen we het om maar eens te weten, wat zij ons zegt, of worden we geleid door de vraag: Wat moet ik doen opdat ik zalig worde? Maken we studie van de H. Schrift als Woord van God of als woord van menschen?
In het eerste geval zal het niet achterblijven, dat de Schrift zichzelve aan ons zal doen kennen als het Woord, de waarheid. Of er dan geen bezwaren blijven? Jawel, doch deze bezwaren zullen dan niet drukken, zij zijn niet onoverkomelijk, en, wat te voren tegenstrijdig scheen, zal voor het grootste gedeelte zijne oplossing vinden in en door het geloof.
Onderzoekt ge wel biddend het Woord?
Wanneer ge een schrijven ontvangt van een vriend, een schrijven, waarin zinsneden voorkomen, die ge niet begrijpt, dan zult ge dien brief overlezen en nog eens overlezen en misschien een ander te hulp roepen ter verklaring. Dit nu kunt ge ook doen met de H. Schrift. Er zijn bijbelverklaringen te over en ook menschen, die u mogelijk zouden kunnen helpen. Maar bijbelverklaringen noch menschen kunnen u de Schrift doen verstaan, zooals ge haar verstaan moet.
Tot recht verstand van den brief, dien ge ontvingt van uw vriend, is het beste dien vriend zelf te raadplegen. Hij is de schrijver, hij weet wat hij geschreven heeft en waarom hij het zoo geschreven heeft. Bij uwen vriend zijt ge eerst aan het rechte kantoor.
Passen we dit toe op de lezing en het onderzoek des Bijbels. Heilige mannen hebben den Bijbel geschreven, daarin geleid en gedreven door den Heiligen Geest. Die heilige mannen kunt ge eenerzijds raadplegen door Schrift met Schrift te vergelijken. Maar al hebben zij geschreven, hun woord is het hunne niet. „Al de Schrift is van God ingegeven.” Alzoo hebt ge tot recht verstand der waarheid u te wenden tot den Heere. Hij is de Auteur der Schrift.
„ Zoo iemand wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begeere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt: en zij zal hem geschonken worden” Jac. 1:5. Zou daaronder ook de wijsheid, om de Schrift te verstaan, niet begrepen zijn?
Bid en gij zult ontvangen!
Ik meen, dat het Alexander I van Rusland is, van wien verhaald wordt, dat hij zich zette aan de lezing van Gods Woord. Hij ontmoette zeer veel, dat hij niet begreep en toen hij een geestelijke raadpleegde, gaf deze hem den raad biddende om den H. Geest, het Woord te onderzoeken en bij elk gedeelte, dat hem dan nog onbegrijpelijk voorkwam een streepje te zetten. De Czaar deed het en was genoodzaakt bij de eerste lezing dikwijls het potlood te gebruiken. Toen hij, nadat hij den geheelen Bijbel had doorgelezen, het boek aan den geestelijke liet zien en op de vele aangestreepte plaatsen wees, ontving hij den raad op dezelfde wijze nog eens de Schrift te lezen. Bij tweede lezing konden er heel wat streepjes verwijderd worden, bij de derde lezing nog meer. Gods Woord verklaarde Gods Woord. De keizer leerde zijne gedachten „gevangen te leiden aan het Woord der waarheid.”
Doe gij desgelijks!
Ge hebt immers wel tijd?
Laat het voor u mogen zijn, dat ge eerst zoekt het Koninkrijk Gods en Zijne gerechtigheid.
Onderzoek met het oog daarop het Woord!

d. H. (den Haag) L.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 1918

De Wekker | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 1918

De Wekker | 4 Pagina's