Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een Teeken des tijds!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een Teeken des tijds!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat wij in een rare wereld leven zal ieder toestemmen, maar het allerraarste is wel dit, dat het Christendom tegenwoordig zoo wereldsch en de wereld zoo Christelijk wordt aangekleed. Nog herinneren wij ons hoe „tante Charley” door een groep van Geref. Studenten is afgevoerd, en hoe men in de Geref. pers te velde trok tegen deze wereldsche excessen. Wij hebben ons daar toen zeer over verblijd en gezien, dat er in de Geref. Kerken nog mannen zijn, die de Calvinistischs vrijheid toch nog niet als een dekmantel voor het vleesch wilden gebruiken.
Wat ik echter nu weer te lezen heb gekregen, heeft mij grootelijks bedroefd en laat maar al te duidelijk zien, dat wij den verkeerden kant uitgaan, es de wereld hoe langs hoe meer op de erve van het Koninkrijk Gods toegang krijgt.
Reeds was vóór eenige weken op een vergadering van Patrimonium te Amsterdam do vraag besproken, of bet niet geoorloofd zou zijn, dat de leden een tooneelvoorstelling in de Stadsschouwburg bijwoonden. Een groep Studenten „die ook den saam van „Gereformeerd” spelden, wilde een tooneelavond organiseer en. Maar — eere wien eere toekomt — Patrimonium heeft heel dien tooneelavond van do hand gewezen. Al gingen er ook nog stemmen op, die er voor pleitte, de uitslag was Patrimonium waardig.
Maar natuurlijk de Studenten vonden dat een te conservatief standpunt. Dat was Labadistisch doopersch en zij waren de menschen, die niet hielden van de „mijding.” Welneen, zij, jonge mannen, zij verstaan beter, wat de eisch is van het Calvinisme en de kunst. Zij durven, zij zullen toonen, dat ze geen beetjes zijn, die met „een boekske in een hoekske” zitten. En zoo zal het dan geschieden, dat op Disdag 15 April in de Stadsschouwburg te Amsterdam een Christelijke (?) tooneel-voorstelling zal worden gegeven. Ziehier de kennisgeving, die ik in zijn geheel afschrijf.

Amsterdam, Maart 1924.

L.S.

Door een Chr. Studententooneelgezelschap zal op Donderdag 15 April a.s. des avonds 8 uur precies in de stadsschouwburg alhier een besloten voorstelling gegeven worden van „Saul en David”, treurspel in vier bedrijven (vijf tafereelen), door Is. Querido, in ensceneering naar de decorontwerpen van den regisseur, den Heer Louis Saalborn. De entree-acte muziek en het strijkje in den foyer staan onder leiding van den Heer K. Zur Mühlen. De opbrengst is ten bate van de Vacantieoorden der Nederl. Mij voor Buitenverblijven ten behoeve van Jonge Mannen en Jongens.
Prijzen der plaatsen (20% stedelijke belasting en bespreekgeld inbegrepen).
ƒ 3.60 Stalles en Benedenloge's.
ƒ 3 00 Fauteuils de Balcon, Bovenloge en Parket.
ƒ 2.40 Parterre.
ƒ 1.80 1e Amphitheater en Gaanderijloge's,
ƒ 1.20 2e Amphitheater en le Gaanderij.
ƒ 0.90 2e Gaanderij.
Na ontvangst van een postwissel, waarop de gewenschte plaatsen zijn aangeduid, worden door den laatsten ondergeteekende de kaarten besproken toegezonden.
Men wordt dringend verzocht zoo spoedig mogelijk plaatsen te bestellen en duidelijk naam en adres te vermelden.

De Commissie van Voorbereiding:
Mr. W. BAKHUYS ROOZENBOOM.
S. J. P. DERCKSEN.
C. J. VAN MARLE
Koninginneweg 6.

Dat noemt zich nu Christen-student! Dat zijn nu straks de mannen, die leiding zullen hebben te geven. 15 April, het is de stille week; de week, die meer dan ooit de christenheid oproept naar Golgotha, naar het sterfbed van den Borg en Zaligmaker. Zal in Amsterdam nu een deel der christenheid naar de comedie gaan? Gruwelijk, zoo men dit durft bestaan.
Ik denk hier aan een woord van een professor, die schreef „het gaat tegenwoordig door de wijde poort en over den breeden weg zoo maar den hemel in. En 't is alsof de menschen om zichzelf en elkander toch vooral niet te schokken, onderling de afspraak hebben gemaakt nu maar net te doen alsof die breede weg niet breed en niet wijd, die wijde poort is. De slimheid van het algemeene zelfbedrog is zóó slim, en de algemeenheid van het slimme zelfbedrog zóó algemeen, dat bijna niemand er iets meer van merkt.”
Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt.

A. (Apeldoorn) S.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 april 1924

De Wekker | 4 Pagina's

Een Teeken des tijds!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 april 1924

De Wekker | 4 Pagina's