Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In memoriam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In memoriam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zoo is dan Donderdag 31 Juli de lang voorziene en gevreesde slag gevallen. Ds. M. KOOMANS heeft na een lang en smartelijk krankbed het tijdelijke met het eeuwige verwisseld. Een man en vader — en welk een man, welk een vader! — een dienstknecht des Heeren, een lid der strijdende kerk hier op aarde minder. Er is droefheid in Hoogeveens pastorie en gemeente, droefheid in heel de kerk om het verscheiden van hem, die in eerlijkheid en oprechtheid en eenvoudigheid zijnen Heere en Meester diende en wiens arbeid niet ijdel geweest is m den Heere.
Maar geen droefheid als die der wereld, eene droefheid zonder hope. God do Heere heeft hem, die met vuur Jeans Christus en dien gekruist verkondigde en aan prees, hoewel zijne schuchterheid hem belette dien Heiland, die toch ook zijn Heiland was, als zoodanig geloovig aan te nemen, God de Heere heeft hem in zijne krankheid gegeven, „volkomenlijk te hopen op de genade, die hem toegebracht werd in de open baring van Jezus Christus.” Met blijdschap mocht hij den Heiland zijn Heere en zijn God noemen. En hij in heengegaan met het oog op dien plaatsbekleedenden Plaatsbereider; hij is naar huis.
Zijne gade en kinderen, zijne gemeente heeft hij toebetrouwd aan den Heere, den onwankelbaar Getrouwe. Zou de Heere ooit Zijne kinderen beschamen?
Mogen zijne geliefden getroost worden door Hem, wiens vertroostingen nimmer te klein zijn. Der weduwen Man, der weezen Vader verkwikke hen met de uitnemendheid Zijner genade. En ook de gemeente van Hoogeveen, die den zoo hartelijk begeerden Herderen Leeraar maar zoo korten tijd bezitten mocht, ontvange, moge het zijn spoedig, uit de hand van Hem, die de sterren in Zijne rechterhand houdt, de vertroosting, dat een Zijner dienaren en Zijne gunst haar geschonken worde.
Voor ons allen is dit sterfgeval eene roepstem om bereid te zijn, maar ook eene prediking, dat God getrouw is, die het werk Zijner handen niet varen laat.
„Zalig lijn de dooden, die in den Heere sterven.”
„Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst van hunnen wandel.”

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 augustus 1924

De Wekker | 4 Pagina's

In memoriam

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 augustus 1924

De Wekker | 4 Pagina's