Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opgenomen in den hemel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opgenomen in den hemel

Hemelvaart

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„De Heere dan, nadat Hij tot hen gesproken had, is opgenomen in den hemel, en is gezeten aan de rechterhand Gods.Marcus 16 : 19.

Evenals het evangelie van Mattheüs is ook het evangelie van Marcus zeer beknopt in het beschrijven van hetgeen na de opstanding des Heilands is voorgevallen.
Met een enkel woord worden de verschijningen des Heeren aangeduid. Het tijdvak van veertig dagen, waarin Hij van de Zijnen is gezien, schijnt als ineen te schuiven tot een enkelen dag. Even kort wordt ook het feit der hemelvaart des Heilands genoemd. Die kortheid beteekent niet, dat de opneming van den Borg in den hemel van geen belang zou zijn. Er zijn meer zaken, die in de Heilige Schrift slechts kort beschreven worden en die toch van het hoogste belang zijn. Op het zakelijke komt het voor ons aan, en in het zakelijke ligt de boodschap Gods aan ons, het worde dan breeder of minder breed beschreven. Elk moment in den weg van den Middelaar is van het grootste gewicht, onmisbaar! Ook de hemelvaart!
Wie toch is Hij, die verhoogd wordt, opgenomen in den hemel?
Hij is de tweede Adam, die, als Middelaar Gods en der menschen, Gods wil volbracht heeft è door het vervullen aller gerechtigheid (de z. g. n. dadelijke gehoorzaamheid) èn door het dragen van de straf, door Gods gerechtigheid geëischt op de overtreding van den mensch (de z. g. n. lijdelijke gehoorzaamheid).
Voor den eersten Adam, en in hem voor het gansche menschelijke geslacht, zou bij volharding in den staat der rechtheid, bij voldoen aan het proefgebod dus, de weg geloopen hebben van heerlijkheid tot heerlijkheid. Het einddoel zijner schepping lag in de eeuwige, zalige gemeenschap met God in het altijd met den Heere zijn, niet in de beleving van geloof, maar in die van zien, aanschouwen. Adam evenwel viel, en wij in hem. In de plaats van die onuitsprekelijke heerlijkheid komt de onuitsprekelijke ellende der verdoemenis.
De val des menschen kon geene hoop nalaten.
Maar vóór de mensch viel, was er door door den Heere hulpe besteld bij een Held. Naar Zijn welbehagen zijn er gedachten des vredes eeuwiglijk bij Hem. Van eeuwigheid is de tweede Adam verkoren en verordineerd. Die Verkorene is Gods eeuwige, eenige Zoon. Van eeuwigheid heeft die Zoon Zich verbonden 's Vaders wil te volbrengen tot redding van het gevallen geslacht des menschen.
Die tweede Adam is in de volheid des tijds vleesch geworden, is den broederen in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde. Geworden uit eene vrouw, zoo dat Hij is waarachtig mensch in Zijne vleeschwording, heeft Hij als mensch voor menschen de wet Gods in alle deelen vervuld. Wat niemand mogelijk was, dat n.l. in hem de wet des Heeren haar einde, haar vervulling bereiken zou, heeft Hij bewerkt. In alle verzoeking is Hij overwinnaar gebleven, waartoe Hij, zij het in hoogeren zin dan de eerste Adam, de machtige was. En waar Hij geene zonde gekend heeft en dus het oordeel der verdoemenis op Hem persoonlijk niet rusten kon krachtens overtreding, daar is Hij tot zonde gemaakt en heeft Hij zich aan het oordeel der verdoemenis onderworpen.
Wij werpen geen steenen op den eersten Adam, maar het kan niet anders, of de Tweede is den geloovigen dierbaar. Welk eene overgave in Hem, welk eene liefde. Om zondaren te verlossen is Hij ingegaan in hun schuld. Hij is hun volkomen Borg geworden.
En gelijk nu allen, die begrepen zijn in Adam gevallen zijn met hem, zoo zijn ook allen, die begrepen zijn in Christus, met Hem, als den tweeden Adam gekruisigd, verlaten, gestorven, maar ook opgewekt, maar ook met Hem gezet in den hemel.
Christus' hemelvaart is de bekroning van Zijn Middelaarswerk, is de verheerlijking der menschheid, is daarom ook de profetie der hemelvaart voor een iegelijk, die in Hem gelooft.
Spreken Goeden Vrijdag en Paschen ons van de voldoening door den tweeden Adam en de bekrachtiging daarvan in de opstanding door den Vader, de Hemelvaartsdag legt getuigenis af van de aangebrachte verzoening.
Zoo sterk is die verzoening, dat de scheiding tusschen God en mensch volkomen is opgeheven. De tweede Adam toch is gezeten aan de rechterhand Gods, Hij zit met den Vader in Zijnen troon. En dat niet krachtens Christus' Godheid, maar krachtens Zijn Borgschap!
Zoo is in en door den tweeden Adam glorierijk bereikt, waartoe de eerste geschapen was, doch waarin hij gefaald heeft.
Er is heerlijkheid voor den mensch verworven naar het recht van het Borgschap.
Daarin ligt de beteekenis der hemelvaart.
Wij kunnen deze dingen weten, zonder evenwel de bate er van te bezitten.
Ook kunnen wij de bate er van deelachtig zijn, zonder dat wij deze dingen voor ons bewustzijn juist kunnen onderscheiden.
De bate toch is voor ieder geloovige; want elk geloovige is met Christus gezet in den hemel. Dat ligt niet aan de ontwikkeling maar aan het wezen des geloofs, des levens uit Christus.
Maar al te dikwijls wordt de beteekenis van de hemelvaart voorbijgezien, hoewel er dan wel zijn kan een verblijden op den dag der herdenking (ook wel op andere) om Christus' wil. Van harte stemt men dan in met Ps. 21:

„Hoe groot en schitt'rend is Zijn eer,
Door 't heil, aan Hem bewezen!
Hoe is Zijn roem gerezen!
O, alvermogend' Opperheer,
Wat glans, wat majesteit
Hebt Gij dien Vorst bereid!

De eerbied en liefde, die men tot den Christus gevoelt, ook al durft men niet roemen in de vergeving der zonde en nog minder in de vereeniging met Hem, leidt er toch toe. En zeker, daar mag op den hemelvaartsdag blijdschap zijn om Zijnentwil. Hoe zou het anders kunnen?
De vraag blijft echter, of wij ons weten, door het geloof, in Hem?
Dat een iegelijk, die met God te doen gekregen heeft door genade, daarnaar sta. Wij moeten opwassen in de kennis en de genade van den Heere Jezus Christus, opdat wij Hem kennen niet als den buiten ons staanden Borg maar als den Borg, die met ons is één geworden, opdat wij één zouden zijn met Hem!
Hij, ons vleesch en bloed, en alzoo ons vleesch en bloed gekruisigd met Hem ter voldoening aan het eischend en wrekend recht van God. In Hem alleen zullen wij verstaan wat het zegt, onder net recht Gods door te gaan.
Hij, ons vleesch en bloed, en alzoo ons vleesch en bloed vervullende de wet Gods. In Hem zullen wij de heiligheid Gods kennen.
Hij, ons vleesch en bloed, en alzoo ons vleesch en bloed verheerlijkt. In Hem onze verhouding tot God totaal gewijzigd, beter gezegd: hersteld, en onze toekomst verzekerd.
Eerst als wij ons Kerstfeest, onzen Goeden Vrijdag, ons Paaschfeest mogen beleefd hebben, kan ons Hemelvaartsfeest volkomen zijn.
Wie de omtrekken daarvan begint te zien verstaat het God-verheerlijkende, het Borg-rechtvaardigende, het ziel-zaligende der hemelvaart.
Staan wij er naar, voor zoover wij door genade mogen gelooven, dat wij de bate van de hemelvaart welbewust mogen bezitten!
Maar ook voor u, die hemelvaartsdag viert, doch niet gelooft, geene behoefte hebt aan schuldvergeving en dus er niet aan denkt, dat die tweede Adam in uwe plaats zal moeten komen, zal 't wèl zijn, ook voor u heeft dit feest een boodschap.
Het brengt ook u de tijding, dat er verzoening is, dat er zaligheid mogelijk is.
Mocht uw oor er voor geopend worden!
Eenmaal komt Christus weder om al de Zijnen tot Zich te nemen in heerlijkheid.
Wat dan, indien gij geen deel aan Hem hebt!
Alleen in Hem is het oordeel der verdoemenis opgeheven!
Alleen in Hem is er verzoening met God!
Buiten Hem, eeuwige duisternis!
Buiten Hem, niets anders dan Gods toorn!
Zaligheid is er voor degenen, die Hem van ganscher harte zoeken.
Zaligheid, in den staat der genade reeds zoo heerlijk!
Straks zaligheid, volkomen, in den staat der heerlijkheid!
F. Lengkeek

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 mei 1925

De Wekker | 4 Pagina's

Opgenomen in den hemel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 mei 1925

De Wekker | 4 Pagina's