Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Inwendige Zending

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Inwendige Zending

Inwendige Zending en Sociale vragen (1).

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In een mijner vorige artikeltjes heb ik gezegd, niet in de fout van Wichern e.a. te moeten vervallen, door onder inwendige zending ook allerlei philantropische arbeid te rangschikken. Tenminste als we bovengenoemd begrip begrenzen als herkerstening door de kerk. Vanzelf dringt zich hier de vraag aan ons op: hoe staat de evangeliesatie-arbeid tegenover de sociale actie van onze dagen? Het is een onloochenbaar feit, dat de evangelisatie-arbeid telkenmale met allerlei stoffelijken nood, met armoede en ellende in aanraking komt. Werkeloosheid bijvoorbeeld teistert tallooze gezinnen. Voortdurende armoede doet velen heelemaal versuffen, zoodat zij mets meer begeeren, dan door regeering, armbestuur en steuncomité onderhouden te worden. Op een droevige manier raken zij verzoend met hun ellendig lot, en zijn langzamerhand vastgeraakt in de gedachte: och godsdienst is goed voor welgestelde menschen (de bourgeoise); de kerk bekommert zich toch niet over zulken, als wij zijn. Doch er is meer. De arbeider in Gods koninklijk stuit niet alleen op schreiende armoede, maar op een woest gezinsleven, kinderverwaarloozing, onzedelijkheid, enz. enz. Een zwarte stroom van zedelijke- en geestelijke ellende. Wie naar de aanleidende oorzaak van deze dingen zoekt, zal ook een open oog moeten hebben voor de sociale verhoudingen. Denk slechts, bij werkeloosheid, ook aan het woningvraagstuk in de groote steden, waardoor in groote gezinnen ongehoorde toestanden ontstaan, of anders stel u voor het sombere en eentonige doch tegelijkertijd gevaarlijke leven der mijnwerkers; denk u in hoe geestdoodend, alle energie uitblusschend het werk in de fabrieken is, zoodat de arbeider zich zelf allengs ook een machine gaat voelen. Ziet, deze en dergelijke verhoudingen uit het sociale leven moeten door de evangelisatie-arbeid gekend, gepeild worden, en daarom moet er in de bearbeiding der menschen-zielen mee gerekend.
Hoe menigmaal komt het voor, dat het sociale en het geestelijke liggen vermengd in het leven. Dan zijn de armen arm door stoffelijke misstanden, maar ze zijn ook arm door persoonlijke zonden. Hier wel te onderscheiden is ook nooodzakelijk voor den evangelist. Ook zal men bij het kennen der toestanden niet maar zoo oppervlakkig weg oordeelen, dat het uitwendige, het stoffelijke, het economische met het heil der zielen niet heeft uit te staan. Tevens bedenke men, dat de massa zoo grof materialistisch is, dat zij brood en spelen voor het eene noodige aanziet. Daarom moet de inwendige zending weten, hoe zij deze sociaal misdeelden moet aanpakken, anders blijft haar evangeliewoord een vreemden klank voor de menschen.
Ik raakte eens op z.g. toevallige wijze in gesprek met zoo'n echten schooier, zooals er soms langs de huizen gaan. Ik sprak met hem over den nood zijner ziel, en hij zelf maakte de toepassing door mij toe te voegen: nu, mijnheer, dient u God dan maar, maar hebt u niet een kleinigheidje? Ds. Wisse typeert dit soort menschen zoo echt in zijn „De geestelijke ellende onzer eeuw” als hij ze de vraag op de lippen legt: „hoe komen wij aan boterhammen, en hoe zullen we den Zondag doorslenteren?” Ook zal de inwendige zending rekening moeten houden met hen, die zich zelf als misdeelden aanmerken uit oorzake van hun beslist socialisme en anarchisme. Ook hier werken sociale toestanden.
Ophitsers doen hun best de werklieden uit te buiten voor socialistische en anarchistische ideën, kon het zijn voor revolutionaire woelingen en handelingen. Veler arbeidsenergie is daardoor gedood, veler moraal allengs vernietigd. Natuurlijk achten ze allen godsdienst kapitalistisch gedoe, en zien in het werk der inwendige zending op zijn best een pleister om de „smerige wond van onze maatschappij” te bedekken. Gevoelt ge nu met mij, dat de inwendige zending niet kan doen, alsof er geen sociale vragen bestaan? Gelooft ge niet, dat men ook in de evangelieprediking daarmee heeft te rekenen?
Dat wil niet zeggen, dat men iets toe moet voegen aan het Evangelie, maar men moet vooral oog hebben voor de alzijdigheid van het evangelie, dan brengt men het den armen en ellendigen, sociaal, in den besten zin van het woord. Men leert letten op het gewicht, dat de maatschappelijke omgeving heeft op der menschen zielen. Zij die dit verstaan kunnen pas recht aantoonen, dat de ziel meer is dan het lichaam. Zij achtten de sociale vragen niet gering. Maar juist, omdat zij ze kennen en waardeeren, kunnen ze deze ook met de Schrift in de hand terugbrengen binnen de grenzen, die zij niet mogen overschrijden en zeggen: niet vele dingen des stofs..... maar één ding is noodig!

Amersfoort. SALOMONS.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 februari 1926

De Wekker | 4 Pagina's

Inwendige Zending

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 februari 1926

De Wekker | 4 Pagina's