Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toespraak bij het Avondmaal.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toespraak bij het Avondmaal.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toespraak bij het Avondmaal.
Br. C. te B. heeft in het kerknieuws van zeker dagblad een stuk gelezen over „Toespraken bij het H. Avondmaal” en vond daarin de bewering, „dat de predikant met zijn toespraak vaak het Avondmaal vruchteloos maakt, dat zijn spreken lijnrecht tegen de bedoeling des Heeren ingaat, en dat hij den H. Geest in den weg staat om een waren Avondmaalszegen te smaken.” Is dit ook uwe meening, zoo vraagt br. C.
Hoewel wij al meermalen hebben opgemerkt, dat de vragenbus aan Ds. Geels is toevertrouwd, willen wij toch ditmaal onze gedachte zeggen over bovenstaande.
Allereerst moeten wij ons verwonderen, hoe iemand durft schrijven, dat een mensch, al is het ook een bedienaar van het H. Avondmaal, den H. Geest in den weg kan staan, om een waren Avondmaalszegen te smaken. Is dat zaligmakend werk des H. Geestes in de harten der geloovigen dan een wederstandelijk werk? Is het niet eene Remonstrantsche loochening van de onwederstandelijkheid van het zaligmakend werk der Geestes? Toch is die uitdrukking echt Neo Gereformeerd, volkomen in de lijn van de werken van Ds. A. Kuyper Sr. Deze toch schreef in: „Voor een Distel een Mirt,” bladzijde 213:
„In het sacrament des H. Avondmaals komt de beteekenis der kerk het sterkst uit, en treedt toch de mensch, die in naam der kerk bedienend optreedt, het meest op den achtergrond. Hij doet eigenlijk niet dan u in naam van Jezus het brood en den beker overreiken.” En vervolgens: „Ook al komt er toch de schoonste, de roerendste toespraak bij, die toespraak hoort niet tot uw Avondmaal en is uw Avondmaal niet, en leidt veeleer maar al te dikwijls van het H. Avondmaal af. En zoo komt het dan, dat de Dienaar des Woords het Avondmaal u te rijker, te volkomener maakt, hoe meer bij zelf terug treedt, om u geheel over te laten aan de werking van Christus op uw hart.”
Deze voorstelling is anders dan van onzen Catechismus, welke leert, dat de Sacramenten dienen om ons de beloften des Evangelies te klaarder voor te stellen, welke beloften door het geloof moeten omhelsd en toegeëigend worden. Volgens de Neo Gereformeerden onderstelt de doop de wedergeboorte en het Avondmaal het geloof en de bekeering. In het Avondmaal nu wordt dat geloof, zonder dat de Avondmaalganger er iets van bemerkt en gevoelt, versterkt, evenals de sappen uit den wijnstok in de ranken vloeien. Al bemerkt men dat niet, men weet en onderstelt, dat het zoo geschiedt en daarom mag die werking des H. Geestes, die op onmerkbare wijze in den Avondmaalganger plaats heeft, niet door toespraak verstoord worden. Ons Avondmaalsformulier wil het anders en verklaart dat bij de bediening òf een gedeelte van Gods woord. b.v. uit het lijdensevangelie of Jesaja 53 zal gelezen worden, of dat men stichtelijk zal zingen.
En daar onze vrager het oordeel van Calvijn hieromtrent hooger zal achten dan de Neo-Geref. beschouwing, voegen wij hierbij, wat Calvijn in zijne institutie, Lib IV, cap. 17 § 39 zegt: „Hierdoor wordt zeer wel bevestigd, hetgeen ik elders gezegd heb, dat de rechte bediening van het sacrament niet bestaat zonder het woord. Elk nut toch, dat uit het Avondmaal ons voortkomt vereischt een woord; hetzij wij in het geloof versterkt, hetzij wij in de belijdenis geoefend, hetzij wij tot onzen plicht opgewekt moeten worden, zoo is daartoe de prediking des Woords noodig. Dus kan er in het Avondmaal niets geschieden, dat meer verkeerd is, dan wanneer het in eene stomme handeling veranderd wordt, hetgeen onder de dwinglandij van den paus gebeurd is.” Volgens Calvijn is dus de stomme Avondmaalsbediening, waarbij alleen de Avondmaalsformule wordt uitgesproken en meer niet, niet Gereformeerd maar Roomsch. Wij zullen het dus maar met Calvijn houden en niet met het Neo-Calvinisme, of wilt ge, met den goed Gereformeerden Maastricht, die in zijn dogmatiek over het Avondmaal zegt in vergelijking met het Pascha des Ouden Verbonds: „Het Lam, dat gegeten moest worden met godvruchtige samenspraken, rakende de beteekenis van dit sacrament, aangaande de verlossing uit Egypte, beteekende, dat Christus gegeten moet worden met vermelding en verkondiging van Zijn dood.” Maastricht wil dus evenals bij Israël, ook onder de N. Testamentische sacramentsbediening godvruchtige toespraak over de beteekenis van het sacrament.
Uit die „kerknieuws”-rubriek blijkt weer duidelijk, hoe voorzichtig ons Christ. Geref. volk moet zijn met die christelijke dagbladen, die uit den Neo-Gereformeerden hoek komen.
De zaligheid kan men wel erven, maar nooit verwerven.

d. B.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 september 1926

De Wekker | 4 Pagina's

Toespraak bij het Avondmaal.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 september 1926

De Wekker | 4 Pagina's