Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Bondszegelen. (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Bondszegelen. (3)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ja waarlijk, het verbond der genade moest ons om Gods wil meer dan genoeg zijn. Immers, wanneer ons hart wèl gesteld zou zijn, wanneer het altijd, gelijk de compasnaald naar zijn pool, alzoo ook naar den Heere heentrok, dan hadden wij aan Gods verbond en Zijn beloften genoeg. Wij behoeven toch aangaande des Heeren Woord en Zijne beloften eigenlijk nooit te twijfelen. Is wel ooit één van 's Heeren woorden onvervuld op aarde gevallen? Hij is toch geen God, die liegen kan? Hij is de Jehovah, de „Ik zal zijn, die Ik zijn zal.”
Zijn dan die Bondszegelen niet tot oneer van God? En dan moet hierop dadelijk geantwoord: nooit tot oneer van God, maar wel ter beschaming van ons. O zeker, wij wenschen niet te vergeten, maar veeleer in het helderst licht te laten stralen, welk een aureool van vreugde en dankzegging ons in de bondszegelen is geschonken, maar laten wij ons bij dit onderwerp eerst tot de heilige, diep ernstige orde roepen. Dan mag schaamroodheid bij ons niet ontbreken. Want de bondszegelen herinneren ons er aan, hoe zwak van moed en klein van krachten wij zijn. Wanneer bij den geloovige de lamp altijd even helder zou branden, wanneer geen stormen zijn lamp zouden slingeren, zijn licht zouden dooven, wanneer hij altijd even klaar en helder aan het hooggewelf van Gods genade mocht lezen het teekenschrift van Gods onwankelbare trouw, wanneer de geloovige zich altijd vol moed en kracht kon vasthouden als ziende den Onzienlijke, de bondszegelen zouden niet noodig zijn. Dan immers zouden geen zegelen het geloof in de belofte der genade duidelijker en vaster behoeven te maken.
Een zegel is toch om ons te verzekeren, te vergewissen, om allen twijfel of angstig vragen uit ons gemoed weg te bannen. Daarom is een zegel meer dan een teeken, en zegt onze Catechismus ook: Sacramenten zijn heilige en zichtbare waarteekenen en zegelen. Daar is o zooveel teekenschrift alom in Gods wijde schepping, waar wij nog niet van verzegeling kunnen spreken. Of heeft het niet meermalen uwe aandacht getroffen, dat de Heere ons, menschen, door heilig teekenschrift wil oproepen tot de hoogere, tot de eeuwige dingen, en dan wordt het natuurlijke uitbeelding van het geestelijke, het tijdelijke van het eeuwige, het zichtbare van het onzichtbare.
Zien wij bijv, op naar den trans, dan strooit God voor den aandachtigen beschouwer de sterren als het teekenschrift van Zijn trouw, en wordt elke ster een noot op het muziekblad des hemels, om ons de melodie te leeren: „die de sterren bij name roept van wege de grootheid Zijner kracht, er wordt er niet één gemist: waarom zegt gij dan o Jakob, en spreekt o Israël, mijn weg is voor den Heere verborgen en mijn recht gaat bij mijn God voorbij”.
Wie het teekenschrift der gelijkenissen van den Heere Jezus kent, weet hoe daar heel de zichtbare schepping wordt opgeroepen, om de heerlijkheid van het eeuwig Koninkrijk u voor te schilderen.
Zoo ligt het dus geheel in de lijn der bemoeienissen Gods, dat de kerk in de Bondszegelen ook een heilig teekenschrift van den Heere heeft ontvangen, waardoor ons voor oogen worden geschilderd de verborgenheden van het Koninkrijk Gods, de heilsweldaden van het genadever- bond, vergeving der zonden, en het recht op het eeuwige leven.
Bovenal teekenen ons de sacramenten voor de kruisverdiensten van den Middelaar, beelden ons uit het bloed van den Christus, in het water van den doop of de verbreking van het lichaam van Christus bij de breking des broods in het Avondmaal. Zoo vinden wij dan hier de teekening van Christus den gekruiste. En toch, wanneer er nu met meer was bij doop en avondmaal dan enkel teekening, voorstelling, uitbeelding, dan zou hier toch weinig troost en kracht te putten zijn. Dan hadden wij niet veel anders in doop en avondmaal dan plechtigheden, waarbij wij menschen opgeroepen werden om te gedenken. Maar bij de Sacramenten gaat het niet voor alles hierom, wat wij, maar wat de Heere daar doet.
Niet de handeling van den mensch, maar de handeling Gods voorop en daarom niet alleen teekenen, maar ook zegelen.

A. (Apeldoorn) S.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 december 1926

De Wekker | 4 Pagina's

De Bondszegelen. (3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 december 1926

De Wekker | 4 Pagina's