Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Merkwaardige uitspraak

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Merkwaardige uitspraak

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij houden niet van antipapisme, evenmin als van andere „ismen”, die altijd eenzijdig zijn en uitloopen in het drijven van een bepaalde richting, zonder het juiste midden te houden. Het anti-papisme ziet Rome als de eenige vijand voor de Kerk en het vergeet, dat het moderne ongeloof nog veel gevaarlijker is dan het Roomsche bijgeloof. Toch is het weer een ander uiterste, als men het gevaar, dat in het roomsche Jezuitisme schuilt, wegdoezelt en vergeet wat onze Catechismus zegt in Zondag elf van hen, die hun zaligheid en welvaart bij de heiligen, bij zichzelven of ergens elders zoeken in plaats van alles in den Eenigen Zaligmaker.
Och, zeggen zij: Rome is niet zoo gevaarlijk meer als in vroegere eeuwen. Hier tegenover nu deelt een blad der Waldenzische Kerken in Italië mede, dat in Januari 1927 een Jezuiten pater te Turijn openlijk in de kerk aldaar de doodstraf voor de ketters verdedigd heeft, en wel met de volgende woorden: „Nu de kerk alle bronnen van Christelijke lankmoedigheid heeft uitgeput, nu elke poging om te overtuigen, elke geestelijke opwekking, elke materieele prikkel zonder effect zijn gebleven en de schuldigen hunne kettersche propaganda voortzetten en het er halstarrig op gezet hebben, de publieke opinie en den vrede van het Christelijk geweten te compromiteeren, blijft er voor de kerk niets anders over, om zichzelf en hare leden te verdedigen en de ketterij te onderwerpen aan de zuivere interpretatie (uitlegging) es aan de gehoorzaamheid aan de Roomsche leer, dan om tot een uiterst voorbeeld hare toevlucht te nemen, tot de doodstraf. Herinnert u, Mijne Heeren, dat een ketter erger is dan de grootste misdadiger, en uw geweten zal niet meer verontrust zijn door een noodzakelijke doodstraf, die dient om alle verkeerde kiemen van die moreele en materieele infectie te verwijderen,”
Zulke uitingen zijn wel een bewijs, dat Rome nog niets veranderd is en dat zij de Reformatie nog altijd beschouwt als eene infectie, eene besmetting, die met alle mogelijke middelen, zelfs met de doodstraf moet uitgeroeid worden. Waar het toe komen zal als Rome de macht in handen heeft, blijkt hier weer duidelijk, Rome wil nog altijd het moordend zwaard gebruiken tegenover de ketters. Laat het voor ons eene aansporing zijn om met het zwaard des geestes, dat is met Gods Woord hen te bestrijden, door ook onder de Roomschen krachtig te werken met verspreiding van het Evangelie.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1927

De Wekker | 4 Pagina's

Merkwaardige uitspraak

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1927

De Wekker | 4 Pagina's