Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Paschen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Paschen

De Heere is waarlijk opgestaan

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Loof den Heere, mijne ziel!Ps. 103 : 1.

Loof den Heere, mijne ziel!
Zoo mag het wel klinken in het hart van al Gods kinderen! Want — Jezus leeft, Hij is opgestaan uit de dooden. En Zijne Bruid viert haar Paaschfeest, haar levensfeest, haar verlossingsfeest. In Hem, die haar Bruidegom is, is zij na smartelijk lijden ingegaan in den dood. Maar die dood heeft den Bruidegom niet kunnen houden, en, in Hem, haar niet. En nu leeft Hij, en omdat Hij leeft, leeft zij.
Wat ware het geweest, indien Hij wel ware gekomen in de volheid des tijds, en wel hadde geleden en wel ware gestorven aan het hout van den vloek, doch …. niet opgewekt, niet opgestaan?
Dan ware het bewijs geleverd, dat Hij niet was, die Hij uit Zijne opstanding krachtiglijk bewezen is te zijn, n.l. de Zoon van God naar den Geest der heiligmaking. (Rom. 1 : 4.)
Dan ware Hij niet geweest de waarachtige en rechtvaardige mensch, den broederen in alles gelijk, doch zonder zonde.
Dan ware Hij niet geweest de Borg, de Middelaar Gods en der menschen!
Dan ware Hij de Bruidegom niet geweest, niet de tweede Adam ter verwerving van het in de eersten verloren recht, om God als Vader te kennen, lief te hebben en te dienen.
Dan ware er geen Bruid, want zonder Bruidegom kan er geen Bruid wezen.
Maar — Jezus is opgewekt uit de dooden!
Hij is de Zoon van God!
Hij is de waarachtige en rechtvaardige mensch!
Hij is de Borg en Middelaar Gods en der menschen!
Hij is de tweede Adam!
Hij is de Bruidegom!
En alzoo kan de Bruid, roemende in Hem, zeggen: En dus ben ik!
En zou er om dat zijn geen opwekking der ziel klinken, om den Heere, den God van alle genade in Christus, groot te maken?
Gewis, de lof is betamelijk!

Loof den Heere, mijne ziel!
't Is Paaschfeest. Eigenlijk moet elke rustdag u een Paaschfeest brengen, want elke eerste dag der week is geheiligd door de opstanding uit de dooden van uwen Heere en Heiland; elke Zondag roept u zoo vermanend en vertroostend en sterkend toe: De Heere is waarlijk opgestaan!
Maar wat leeft ge dikwijls veraf, lid van het lichaam van Christus, alsof ge niet behoordet tot dat lichaam, Zijne Bruid.
Wat verkeert ge vaak, alsof men uwen Heere weggenomen heeft en gij niet weet, waar zij Hem gelegd hebben! Wat zwerft ge dikwijls rond, alsof nog altijd de steen niet ware afgewenteld! Wat zijt ge menigmaal vol van den twijfel, die ook het hart der discipelen en discipelinnen had ingenomen, die maar niet konden gelooven, dat de Heere waarlijk was opgestaan! Wat fluistert toch die Thomas-conditie van een eerst zien en dan gelooven!
Weet ge dan niet, dat Jezus is opgewekt? Is het niet met vele gewisse kenteekenen, dat Hij Zich veertig dagen lang levend vertoond heeft, nadat Hij geleden heeft?
Gij weet het, maar, mijne ziel, gij gelooft het zoo weinig; ge zijt er veel te weinig werkzaam mede; ge ontrust en bekommert u over en met vele dingen, en ge gaat bijna ten onder onder velerlei lasten en verstaat het zoo zelden, dat Jezus leeft, die gezegd heeft, en Wiens woord onveranderlijk is: Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u ruste geven!
El, buig de knie op den Paaschmorgen en belijd den Heere uw eigengerechtigheid, uwe betweterij, uw ongeloof, en bid om den Heiligen Geest opdat Deze uw oogen bestrijke en ge zien moogt, zien den opgestanen, levenden Jezus. Gij weet het toch, wat die Naam beteekent? Hij beteekent, wat Jezus is, Zaligmaker!
Dan zal het feest, Paaschfeest voor u zijn, en er zal weer plaats wezen voor het: Loof den Heere, mijne ziel!
Loof den Heere, mijne ziel!
In een hof hebt ge den dood gevonden, in den hof van Eden, daar zijt gij gevallen in den dood. Maar in den hof, waarheen u het Paasch-evangelie voert, daar is voor u het leven, verworven in bitter lijden en sterven, geopenbaard. God, de rechtvaardige Richter, heeft, in de opwekking Zijns Zoons, den kwijtbrief uwer zonden en ongerechtigheden geteekend. Er is vergeving, meer dan vergeving, verzoening, leven, zaligheid voor u!
Ge buigt u neder met beschaamdheid des aangezichts? 't Is goed, buig u maar diep; ge kunt het eigenlijk nooit te diep doen! Wat komt uwe onwaardigheid toch schril uit tegen de trouw en de liefde des Drie-eenigen; tegen de liefde en de trouw des Vaders, die Zijn eenig Kind voor u gaf, tegen de liefde en de trouw des Zoons, die Zich voor u heiligde, tegen de liefde en de trouw des Heiligen Geestes, die u bediende uit hetgeen in den Christus is en door Hem is verworven! Buig u maar diep! Maar ook, hef uw hoofd op, en neem de handen van Uw beschaamd gezicht af, en blik op! Zie, rein en heilig ging de Christus voor u in den dood, en rein en heilig is Hij opgestaan. Zijn offer is aangenomen, en, gelijk Hij, moogt ook gij opzien tot den Vader van alle genade. In Hem hebt gij — Hij is het voor u — een vrijmoedige toegang tot den Vader!
Wie is het, die u verdoemt, voor wie Jezus in de verdoemenis ging?
Christus is opgewekt, en ge blijft niet staan bij het enkele feit. Gelijk Hij is opgewekt, na begraven, na gestorven, na verlaten te zijn. zoo moogt ge Hem zien ter rechterhand Gods, biddende voor u.
Schep moed, geloof! Wat u ontruste, de Paaschmorgen spreekt u van vreugde en vrede. De liefde Gods is bevestigd in het bloed des Lams. Wie zal beschuldiging inbrengen tegen u? Wie zal u scheiden van de liefde van Christus?
Jezus leeft!
En gij leeft en zult leven, omdat Hij leeft!
Loof den Heere, mijne ziel!
F. Lengkeek

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 1929

De Wekker | 6 Pagina's

Paschen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 1929

De Wekker | 6 Pagina's