Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het heilig Evangelie naar de beschrijving van Markus 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het heilig Evangelie naar de beschrijving van Markus 33

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

5 : 21-43. Een bloedvloeiende vrouw gewezen. Opwekking van het dochterke van Jaïrus.( 2)
Zij — de zwaar bezochte vrouw — zij moet Hem nu hebben, nu Hij weer in Kapernaüm is! Maar hoe? Zal zij tot Hem uitgaan en Hem vragen? Dat durft zij niet. Hare kwaal, zoo schaamachtig, schrijft haar voor, zich zoo weinig mogelijk te openbaren. Maar, het behoeft ook niet, dat zij zich voor allen openbaart, aldus in hare geloofsovertuiging. Christus behoeft haar de handen niet op te leggen, Hij behoeft niet tot haar te spreken, haar zelfs niet eens te zien. Haar vertrouwen in de wondermacht van Jezus is zoo sterk, dat zij zeide: Indien ik maar Zijne kleederen mag aanraken, ik zal gezond worden. En zij is uitgegaan, zij heeft haar weg door de schare heen gevonden, zij heeft den zoom Zijns kleeds aangeraakt en terstond is de fontein haars bloeds opgedroogd, en zij gevoelde aan haar lichaam, dat zij van die kwaal genezen was. Dat wij niet te doen hebben met een zekere magische kracht, die van Jezus' kleederen uitging, behoeft niet gezegd te worden. Het wonder der genezing is hier de bekroning des geloofs, het geloof, door God in haar gewerkt, door God, die haar geleid heeft in de overlegging des harten en in het gaan tot Jezus, die de Drager des levens en der levenskracht, dus ook der gezondheid is. De verborgenheid van de wisselwerking van geloof en wonder ligt buiten, wijl boven, onze bevatting. Terstond als het geloof zich in de daad omzet, terstond gevoelt de vrouw de beterschap. Wat zal er omgegaan zijn in hare ziel? Wat anderen vloed, nu van dankbaarheid, zal zij hebben gevoeld! Haar weeklag en geschrei is veranderd in een blijden rei! Zal zij zich echter nu terstond uiten?
Het wonder, dat hier is geschied, wij zouden haast zeggen door en toch zonder, of zonder en toch door Jezus, blijft echter niet verborgen. En terstond Jezus, bekennende in Zichzelven de kracht, die van Hem uitgegaan was, terstond dus gevoelende, dat Hem de Vader tot genezing heeft gesteld van een kranke, stond stil, keerde Zich om in de schare, en zeide: Wie heeft Mijne kleederen aangeraakt? Er moet er een geweest zijn, in wien of in wie God op een bijzondere wijze gewerkt heeft een uitgaan en aanraken van Jezus. Zijne discipelen begrijpen de vraag niet, en zeggen tot Hem? Gij ziet, dat de schare U verdringt, en zegt Gij: Wie heeft Mij aangeraakt? Hoe licht kon het geschieden, dat iemand Jezus aanraakte te midden van een deinende menigte; elk oogenblik moest er eene aanraking zijn en velen hebben Hem aangeraakt opzettelijk of minder opzettelijk. Misschien zijn er wel geweest, die de stof van Zijn kleed hebben gekeurd; anderen zijn tegen Hem aangedrongen. Al dat aanraken is echter nog geen aanraken, dat als bijzonder kan worden aangemerkt. Maar als die arme vrouw Jezus aanraakt, dan voelt Hij, dat er kracht van Hem uitgaat; dat was een aanraken, waardoor contact ontstond. Het goddelijke werkt op het goddelijke.
En Hij zag rondom, om haar te zien, die dat gedaan had. Niet slechts een vragend woord, ook een zoekend oog. En dat zoekende oog van Jezus ontmoet het oog der vrouw. En de vrouw, vreezende en bevende — ach, zij was er niet gerust op, of zij het wel had mogen doen, of zij zich niet schuldig had gemaakt aan al te groote vrijpostigheid; maar kan dit wel, als een ellendige tot Jezus komt? — de vrouw, wetende wat aan haar geschied was, kwam en viel voor Hem neder, en zeide Hem al de waarheid. Daar hoort de Heiland en daar hooren de omstanders een verhaal van schaamte, van lijden en strijd, van vruchtelooze pogingen, van hopen en bedrogen worden, van ten einde raad zijn, maar ook van de eerste lichtstralen, die hare duisternis doorflitsten, van een stil wachten en uitzien naar Jezus, van een te verlegen zijn om zich openlijk tot Jezus te wenden, van zekerheid omtrent de kracht des Verlossers, van het gedreven worden tot Hem, en het maar wagen, en — van de kracht der genezing aan haar verheerlijkt. O, ze is onder het spreken tot den Heere al vrijmoediger en vrijmoediger geworden. En alle vreeze en beven verdwijnt, als de Heere tot haar zegt: Dochter! uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede, en wees genezen van deze uwe kwaal. De Heere geeft haar de verzekering, dat de genezing niet maar een oogenblikkelijke doch een blijvende is. Vrees beknelde haar, zoolang de Heere niet gesproken had; ook van deze heeft de Heiland haar verlost. Laat ons, indien wij waarlijk ellendig zijn en alle hoop ons gansch is ontvallen om door onszelf of menschen verlost te worden, laat ons deze vrouw voor oogen houden. Zoo ergens, dan hebben wij hier een uitbeelding van toevlucht-nemend geloof. Niet als geredden, als verlorenen moeten wij uitgaan tot Hem!
Al wat de Vader Hem geeft, — en de Vader geeft Hem niet dan verlorenen in henzelf — zal tot Hem komen, — zij zullen niet anders kunnen tenslotte — en wie tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen.
En de vrouw is heengegaan in bevestigd geloof, dat Hij de van God Gezondene was; zij is heengegaan om zich te reinigen van hare onreinheid; — het kon omdat Jezus de bron der onreinheid had weggenomen.
Intusschen heeft dit oponthoud Jaïrus gemarteld. Met wat haast — zijn dochtertje lag op haar uiterste — is hij gekomen! Zal het nu niet te laat worden?
F. Lengkeek

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 1929

De Wekker | 6 Pagina's

Het heilig Evangelie naar de beschrijving van Markus 33

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 1929

De Wekker | 6 Pagina's