Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vinding?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vinding?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De „Zoeklicht”-Redacteur vindt tot verbazing van velen heel wat in de H. Schrift.
Zoo betoogt hij nu weer, hoe de scheppingsdagen in verband staan met een zestal tijdperken op aarde. Nu was dit velen wel bekend. Maar minder bekend is, hoe de Zoeklicht-Redacteur deze tijdperken karakteriseert.
Bij zijn toespraak op de twaalfde Maranatha- conferentie heeft hij aldus zijn vinding den volke kond gedaan.
De eerste dag is de dag van het ongebonden, van het niet geconcentreerde licht. Dat is de eerste bedeeling van Adam tot aan den zondvloed, waar in de menschheid zonder bepaalden vorm van heerschappij leefde.
De tweede dag is de dag van de scheiding der wateren. Wateren hebben in de Schrift de beteekenis van volkeren; in de bedeeling van Noach worden de volkeren gescheiden. Bij Noach worden de volkeren bijna uitgestippeld. Sem is de drager van den naam van God. Cham, die van den vloek, terwijl Japhet de Vader der volkeren is. De bedeeling eindigt met het gericht van Babel, de scheiding der volkeren en de spraakverwarring.
De derde dag is de idag, waarop de aarde voortbrengt. Het is de bedeeling van het volk Israël, dat bestemd is om de aarde te beheerschen met Abraham als vader. Het is de bedeeling van de aardsche zegeningen, de aardsche vloeken, de aardsche bestemming.
De vierde dag is de dag van dd lichtlichamen. Br was licht maar niet geconcentreerd in zon, maan en sterren. Het is de bedeeling van Christus en Zijn gemeente, gesteld als lichten in deze duisternis.
De vijfde dag is de dag waarop de wateren voortbrengen. De volken zullen in beroering komen in den laatsten tijd en uit die volkerenzee zal opstijgen het beest, de groote tegenstander van het Lam, het zal de bedeeling van den Antichrist zijn, waarvan het einde zal zijn „Armageddon”.
De zesde dag is de dag van Adam en Eva, waarop Adam eindelijk zegt: Vleesch van mijn vleesch en been van mijn been. Zij zal Manninne heeten. Het was de bruiloft van den eersten mensch, typeerend volgens Efeze 5 het groote feit van de vereeniging van Jezus Christus en Zijn Gemeente.
Wat kan men in de Heilige Schrift toch al niet vinden!
God zelf zegt, dat deze zes scheppingsdagen de regelmaat zullen zijn voor de dagen der week. Maar het vernuft van een mensch ziet er veel meer in en betoogt, dat deze scheppingsdagen zes tijdperken zijn, en alsof dit nog niet genoeg is, dan construeert men die tijdperken maar naar eigen willekeur. Eigenaardig, op den derden dag, dan brengt de aarde voort en op den vijfden dag dan brengen de wateren voort. Wat de aarde voortbrengt, dat is allemaal goed, maar wat de wateren voortbrengen dat is allemaal slecht. De aarde brengt voort en het is het tijdperk van Israël, de wateren brengen voort en het is het tijdperk van den Antichrist.
Dat komt ervan als men Gen. 1 leest op dezelfde manier als het boek der Openbaringen en de profetieën als een geschiedkundig boek.
Laten wij toch voorzichtig zijn en ons niet overgeven aan allerlei speculatieve berekeningen, hoe mooi de menschen het soms ook vinden.
Ik weet: de Zoeklicht-Redacteur behoort niet tot hen, die een datum noemen en genoemd hebben als antwoord op de vraag: wanneer zal het einde zijn?
Uit de teleurstelling, op al deze speculaties gevolgd, heeft ook de Zoeklicht- Redacteur voorzichtigheid geleerd.
Maar laat hij dan ook voorzichtig zijn met Gen. 1 waar de zes scheppingsdagen symbolische voorstelling van zes tijdperken zouden zijn en daartegenover de 1000 jaren uit Openb. 20 een getal is als uit een jaartallen-boekje.
Deze opmerking sluit geenszins in, dat ik geen waardeering zou hebben voor den arbeid van den Redacteur van het Zoeklicht. Bij alle verschil van inzicht, wanneer het geldt eschatologische vraagstukken, ben ik het zeer goed met hem eens, als hij den valschen profeet niet zoekt in het Pausdom en in Rome. Hij zegt daarvan, men kan het Pausdom hoogstens rangschikken onder de vele Anti-Christen, hoewel het Pausdom noodt voldaan heeft aan het bijzondere kenmerk van den Anti Christ: het verloochenen van den Vader en den Zoon. Ook heeft het nooit geloochend, dat Jezus Christus in het vleesch gekomen is.” De Zoeklicht-Redacteur zoekt den valschen profeet niet in een bepaalde kerk, die er dus nog een bepaalde belijdenis op na houdt, maar veel meer in den ersatz godsdienst, in een mengelmoesje van godsdienst.
Dit mengelmoesje zal als kenmerk hebben, dat de belijdenis zoo ruim zal zijn, dat Jood, Christen, Mohammedaan en Heiden er deel van zal kunnen uitmaken.
In de laatste kwart eeuw zijn er dienaangaande reusachtige vorderingen gemaakt door het spiritisme, de Theosofie, Christian Science en het importeeren van allerlei Boedistische en andere Oostersche godsdiensten. Gelijk Mohammed in de tijd zijn godsdienst heeft samengesteld uit de hoofdelementen van de Joodsche en Christelijke belijdenis en door ‘de bijvoeging van produkten zijner eigen vinding daarop zijn stempel heeft gedrukt, zal ook de Antichrist de komende universeele wereldgodsdienst samenstellen uit alle bestaande Oostersche en Westersche godsdienstsystemen en er zijn anti-christelijk stempel op drukken.
Daze beschouwing van den Zoeklicht- Redacteur lijkt ons goed schriftuurlijk en moge strekken als bewijs, dat wij bij alle kritiek toch ook waardeering hebben.

A. (Apeldoorn) S.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 oktober 1930

De Wekker | 6 Pagina's

Vinding?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 oktober 1930

De Wekker | 6 Pagina's