Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Evangeliseeren in Ziekenhuizen (I)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evangeliseeren in Ziekenhuizen (I)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder de z.g. wederwaardigheden des levens, die het diepst ingrijpen en tevens zich in alle kringen doen gevoelen, behoort zeker die des lijdens. Aan den haard van het leven, waar de mensch zich zoo gaarne warmt aan het vuur zijner blijdschap, zet zich, dikwerf geheel onverwachts de sombere gestalte des lijdens neer. Niemand leeft er, die zijn deel niet krijgt aan de smarten en teleurstellingen van dit leven. Thomas van Kempen zegt er van: „-De zonen van Eva, die nog in ballingschap zijn. ondervinden zuchtend, hoe bitter en verdrietig de aardsche levensdag is. De dingen dezes tijds zijn weinig en kwaad, vol van smarten en angsten.”
Het leed dat over ons komt, is van velerlei aard.
Het lichamelijk lijden, op zichzelf met altijd het zwaarste, valt echter ‘t meest in het oog en is op zijn beurt ook weer het meest algemeen.
Zij, die een gezond gestel hebben, van doktersrekeningen niets afweten, voor rampen en ongelukken bewaard bleven, kunnen er misschien niet inkomen, hoe bitter het is weken en maanden hulpeloos op het krankbed te liggen.
Ook zullen zij wellicht niet zoo kunnen iwaardeeren de hooge vlucht, die de medische wetenschap onzer dagen bereikt iheeft en welk een ware uitkomst ‘t kan genoemd worden, dat op verschillende grootere en kleinere plaatsen ziekeninrichtingen worden gevonden, waar de lijdende menschheid liefderijk verpleegd wordt. Er worden altijd nog menschen gevonden, die erg tegen een ziekenhuis fulmineeren, maar zij vergeten, dat de wereld van lijdenden er nog veel droeviger uit zou zien, indien we in onze maatschappij alleen op de verpleging „thuis” waren aangewezen. Zeker, ook in de ziekenhuizen worden fouten gemaakt, ook onder de verplegers verpleegsters zullen er zich bevinden, die zich niet naar behooren van hun taak kwijten. Er is hier eenmaal niets volmaakt. In deze onvolmaakte wereld, bevolkt door onvolmaakte menschen, is het echter als een zegen van boven te beschouwen, dat overal tehuizen verrijzen, waar den lijdenden hulp geboden wordt.
Zie daarin een vrucht van het werk van Christus. Het is toch de innerlijke ontferming, waaruit de arbeid der krankenverzorging moet opkomen.
Als wij ‘letten op de menschelijke samenleving in de wereld van vóór Christus’ komst op aarde, dan gaat er een huivering over onze ziel als we denken aan het wreedste egoïsme, dat de volken bezielde. De kranken werden meestal aan den rand van den weg gelegd om daar hulpeloos te sterven, melaatschen werden ruw uitgestooten, zwakke en ziekelijke kinderen werden gewoonweg omgebracht. Dit zelfde droevige beeld toont u nog het heidendom, waar n.l. de zendeling geen invloed heeft kunnen uitoefenen, of waar ze nog niet gekomen is. Maar Christus Consolator is gekomen. Hij ging het ‘land door, goeddoende en genas allen, die kwalijk gesteld waren. Hij werd altijd omgeven door een schare van kranken, zwakken, hulpbehoevenden, blinden en verlamden, die men tot hem bracht en die Hij liefderijk genas.
Deze Christus Consolator heeft de menschheid geleerd, hoe men met kranken behoort om te gaan. Hij heeft in deze egoïstische wereld een lichtend spoor nagelaten. En in dat lichtend spoor staan ook gebouwd onze ziekenhuizen, onze krankzinnigen gestichten enz., enz. Ik zeg met nadruk „onze” ziekenhuizen. Er is toch een algemeene philantropie, zeker ook vrucht van het komen van den Logos in deze wereld’, die grootelijks verschilt van de christelijke philantropie. De philantroop laat zich uitsluitend leiden door medelijden met de lijdende menschheid, of wilt ge door wat Christus deed voor het lichaam der ellendigen, de christelijke ziekenverzorging rekent naar ‘t voorbeeld van Christus ook met de ziel des lijders. Als Christus een zieke genas naar ‘t lichaam, dacht Hij ook aan de ziel van den lijder. Hoe menigmaal sprak Hij bij het verlossende woord voor het lichaam ook het ‘troostwoord voor de ziel: Uwe zonden zijn u vergeven; ga heen in vrede! Zelfs al schijnt niet elke lichamelijke genezing door Jezus gepaard te zijn gegaan met zielsbehoud, dan nog maakt Jezus zich er met het behouden des lichaams niet af.
Zegt Hij niet tot een der genezenen: „ga heen, en zondig niet meer”?
Met deze waarschuwing doelt Jezus toch op de ziel van den man, dien hij genas. Deze ontferming van Christus naar twee zijden is ook de grondslag en stuwkracht van alle ware christelijke ziekenverpleging. Er wordt in het christelijk ziekenhuis met de ziel gerekend. Zooiets mag men tenminste van een christelijk Bethesda verwachten. Maar dat kan en mag men van €en z.g. neutraal ziekenhuis niet verwachten. Ik stem toe, dat er in een neutraal ziekenhuis verplegers en verpleegsters kunnen gevonden worden, die wel terdege rekening houden met de ziel van hun patienten, zoogoed als er in een christelijk tehuis mannen en vrouwen kunnen gevonden worden, die dat niet of maar al i e weinig doen.
Doch in een neutraal ziekenhuis is toch geen sprake van een, laat ons maar zeggen, van hoogerhand opgelegden plicht om met de zieken godsdienstoefening te houden, tot God te bidden, zijn lof te bezingen en in den bijbel te lezen. Er moge nog hier en daar zooiets voorvallen in een niet christelijk ziekenhuis, dan is ‘t een bewijs, dat het bestuur of het personeel handelt boven zijn z.g. neutraal beginsel van het ziekenhuis. Dat goede is er, ondanks! ! Terwijl in ‘t christelijk tehuis dit goede er is, uit kracht van ‘t beginsel van den Christus Consolator.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 oktober 1930

De Wekker | 4 Pagina's

Evangeliseeren in Ziekenhuizen (I)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 oktober 1930

De Wekker | 4 Pagina's