Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Inspiratie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Inspiratie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De beantwoording van een vraag van K. E. te Drachten, geeft dezen vrager aanleiding om opnieuw eene vraag tot ons te richten en wel in zake de inspiratie, niet alleen der Psalmen, maar van heel den Bijbel. Uit die vraag blijkt, dat vrager een veel ruimer begrip hecht aan de inspiratieleer dan onze Gereformeerde theologen uit den tijd der Hervorming.
Doch plaatsen wij eerst de vraag door K. E. gesteld. Deze vraagt:
„Heeft de inspiratie des Heiligen Geestes opgehouden bij het laatste boek der Heilige Schrift? Is dan al de arbeid buiten die mannen, die de Heilige Schrift schreven, zonder inspiratie des Heiligen Geestes? Dat kan, dat mag ik niet gelooven. Is dan het Schriftwoord krachteloos geworden: „Die zal het uit Mij nemen en het u verkondigen. Die zal u leiden in alle waarheid.”? Deed de H. Geest dan toen een volkomen en nu een half werk? Mij dunkt, als de prediker het Woord Gods recht snijdt, dan kan hij dat niet doen zonder bekwaammakende genade des H. Geestes.”
Deze vraag heeft mij doen schrikken. Staat de vrager dan op het standpunt, dat de prediker van thans op dezelfde wijze wordt geïnspireerd als de Bijbelschrijvers? Dat standpunt is niet Gereformeerd, maar Schleiermacheriaansche, ethisch.
Neen, de H. Geest doet geen half werk, maar Hij deed wel een ander werk in de Bijbelschrijvers, dan in de predikers, die het Woord Gods brengen. De belofte: „Die zal u in alle waarheid leiden”, tot de Apostelen gesproken, ziet juist op de theopneustie of inspiratie tot het schrijven des Bijbels. Zij waren onfeilbaar in dat schrijven, maar de Prediker des Evangelies, hoe vol geestdrift hij predikt en hoe verlicht ook door den H. Geest, kan zich vergissen en zijn woord is niet het onfeilbaar getuigenis Gods. Het is niet, zooals de H. Schrift, de regel voor geloof en leven. Wat de H. Schrift leert is de Waarheid door God gegeven, maar wat de meest bezielde prediker brengt, is een op Gods Woord gegronde waarheid. Na het laatste boek der H. Schrift is er door God geen nieuwe openbaring tot zaligheid meer gegeven. De H. Geest heeft opgehouden met de inspiratie tot Bijbelschrijven.
Juist dat laatste boek der H. Schrift waarschuwt er tegen, iets af of bij te doen bij de H. Schrift. Vrager onderscheidt niet tusschen de inspiratie en illuminatie (verlichting). Hier is een wezenlijk onderscheid. Laat men dit onderscheid los, dan is de inspiratie der Heilige Bijbelschrijvers niet essentieel (wezenlijk), maar slechts gradueel van die der predikers en geloovigen onderscheiden, want alle geloovigen worden geleid door den Heiligen Geest, volgens Rom. 8 : 14: „Want zoovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods”. Doch deze leiding is niet dezelfde als de drijving des Geestes bij de Bijbelschrijvers. In 2 Petr. 1 : 21 lezen wij: „Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door den wil eens menschen, maar de heilige menschen Gods. van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken”. Deze ingeving was maar niet eene godsdienstige aandoening, eene hoogere bezieling, maar eene drijving, waarbij de Heilige Schrijvers door God zelven in beweging werden gebracht, zoodat deze inspiratie iets bijzonders, iets buitengewoons was, zij brachten daardoor voort het geinspireerde Woord, dat is niet hunne godsdienstige gedachten, maar de gedachten Gods. Ds. Bavinck wijst er in zijn dogmatiek op, hoe door de ethische richting de inspiratie verlegd wordt uit de Schrift naar de schrijvers. Evenals Schleiermacher zegt: „Want sinds de Geest is uitgegoten op alle vleesch, is ook geen tijdperk zonder eene eigenaardige oorspronkelijkheid van Christelijke gedachten”. Dit is een tekort doen aan de Goddelijke ingeving. Houdt dus goed in het oog het groote verschil tusschen Goddelijke inspiratie van de H Schrift en bekwaammakende genade om Gods Woord te prediken.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 1930

De Wekker | 4 Pagina's

Inspiratie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 1930

De Wekker | 4 Pagina's