Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Theïstische religie. (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Theïstische religie. (1)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

We spreken alzoo van theïstische religie, niet alsof andere z.g.n. religies, pantheïstische of deïstische, ook religies waren, den eigenlijken naam waard. Neen feitelijk zijn die alle pseudoreligies, óf kwasireligies. Religie is alleen religie, dien naam waard, als de principiëele wortel er van het theïsme is. Dit is de voorwaarde, de inhoud, de beteekenis der ware en wezenlijke religie. Theïstische religie draagt dus als zoodanig een absoluut karakter. Het wezensonderscheid tusschen God en wereld is hierbij geen bezwaar voor de reeds vroeger omschrevene relatie. Het mocht zoo lijken; het is in werkelijkheid niet zoo. Het mocht zoo lijken, zeg ik. Want inderdaad de scheppingsdaad stelt een wereld, buiten God, zij is niet God zelf. Men heeft dan ook wel de meening aangehangen, dat de wereld (dus ook de mensch) van huis uit niet in de sfeer van gemeenschap met God stond. Immers, zoo redeneerde men, scheppen is een zaak Gods, waardoor Hij iets buiten God stelt; het is dus an sich veeleer verwijdering van God. Maar buiten iets zijn, is nog niet verwijdering uit iets. De schepping is nooit in Gods wezen aanwezig geweest; ze kan er dus ook niet uit verwijderd worden, het is wel een in het aanzijn komen en bestaan buiten Gods wezen, maar daarom nog geen verwijdering. Want daar de wereld is geschapen door (middel van) den Logos, het Woord, is haar aanzijn wel iets buiten Gods wezen maar niet buiten Gods relatie. Veeleer is door deze scheppingsdaad, als geschied door den Logos, meteen de hechtste grondslag gegeven voor de diepste relatie.
Deze theïstische religie nu wordt het diepst en het rijkst ontvouwd in de christelijke religie; gelijk
deze is de religie, in en door Christus, der genade en van den Geest. Dat wil zeggen: hier is de eens doorbroken relatie nu weer in Christus hersteld, tot nog dieper en onverbrekelijke gemeenschap, in de genade. En ze is de religie van den geest, nademaal niet slechts door den Heiligen Geest deze herstelling in ons plaats vindt, maar ook omdat die herstelde gemeenschap wordt geoefend zonder mechanische vermiddeling, regelrecht op geestelijke wijze in de kern van onze persoonlijkheid. De christelijke religie is dan ook door en door trinitarisch.
Het is met name de Apostel Johannes, die ons deze rijke trinitarische verlossingsgedachte heeft ontvouwd. Christelijke religie is verlossingsreligie tot gemeenschapsreligie. Ziedaar de diepe en dierbare godsgedachte, welke Johannes ons heeft verkondigd. Hij werd in de christelijke oudheid genaamd de „hagios theologos”, de heilige theoloog. Inderdaad onder de Apostelen des Heeren was er zeker wel niemand, die zoo’n diepen blik heeft mogen slaan in deze relatie, die tusschen God en wereld, naar schepping en naar herschepping. Hiervan getuigt zijn proloog; in het Evangelie hoofdstuk I. En voorts zijn brieven, met name de eerste. Daarin vinden we zoo rijk diepzinnig ontvouwd, dat in en door Christus weer de theïstische relatie wordt aanschouwd en beleefd.
De kerninhoud der religie is liefde. Liefde in haar dubbele relatie als objectieve en subjectieve; we bedoelen daarmede de liefde van God tot ons en van ons tot God. Liefde kan alleen als er twee zijn; onderscheiden en toch in gemeenschap. De liefde objectief, hoe diep wordt ze uitgesproken in Joh. 3:16: Alzoo lief heeft God de wereld gehad; en de liefde subjectief in 1 Joh. 4:19: Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst lief gehad heeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 mei 1931

De Wekker | 6 Pagina's

Theïstische religie. (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 mei 1931

De Wekker | 6 Pagina's