Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leestafel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leestafel

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gereformeerd Catechisatieboek, door Th. Delleman en W. E. Gerritsma, predikanten te Aalten.
Ik ben blij met dit catechisatieboek. Niet omdat ik meen, dat hieraan zoo groote behoefte bestaat. Wij hebben van dergelijke boekjes meer dan genoeg. Nog altijd meen ik, dat niets boven onze gereformeerde belijdenisschriften gaat en dat wij de kinderen der gemeente deze belijdensschriften hebben in te prenten. De schaduwkant van dergelijke boekjes blijft altijd, dat het gevaar niet denkbeeldig is, dat onze belijdenisschriften te veel op den achtergrond treden. De ervaring toch leert, dat men nog wel een vraagboekje zoo goed en zoo kwaad als het gaat er inzet, maar dat de kennis van onze gereformeerde confessie heel gering is. Dat mag niet.
Vervolgens zou men dan ook beter weten, wat gereformeerd is.
Men heeft dit boekje Gereformeerd Catechisatieboek genoemd. Ja, een chatechisatieboek is
het wel, maar of het GEREFORMEERD is, is nog een andere vraag. Omdat ik daarvan niet ten volle overtuigd ben, kan ik dit catechisatieboek niet aanbevelen. Toch herhaal ik, wat ik daareven zeide: „ik ben blij met dit catechisatieboek, en dit niet om zijn inhoud, maar om zijn typeering.
Dit boek typeert weer duidelijk, dat in de gereformeerde kerken een verbondsleer wordt voorgestaan, die de onze niet is of liever, die niet die der gereformeerde confessie is en daarom niet die der Christelijke Gereformeerde kerk.
Van het genadeverbond wordt gezegd, dat het een verbintenis Gods is met den Heere Christus. Let wel, dit wordt gezegd van het genadeverbond, niet van den Raad des vredes of het verbond der verlossing.
Zeer zeker leert de Heilige Schrift, dat er een verbond met Christus is opgericht. Wel niet zoo, dat het woord „verbond” in dezen zin letterlijk gebezigd wordt, evenmin als dat het geval is bij het verbond der werken, maar wij hebben tal van aanwijzingen in de Heilige Schrift, die ons spreken van een bijzondere onderhandeling van den Vader met den Zoon. Wie de heilige Schrift met aandacht leest, kan weldra het feit constateeren dat, ofschoon nergens direct en letterlijk vermeld, Christus toch in een verbondbetrekking met den Vader staat. Hier treedt Christus in de plaats van den eersten Adam. Hier treedt Christus in een werkverbond, want het verbond der verlossing is naar zijn aard een werkverbond. Hier is Christus het HOOFD en neemt Hij de plaats in als tweeden werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen. Of dat andere woord van den Christus: „dit gebod heb ik van mijnen Vader ontvangen”.
Hier staat tegenover de oude menschheid in den eersten Adam verloren, de nieuwe menschheid in den tweeden Adam behouden. Hier geldt het alleen het getal van de gekenden van voor de tijden der eeuwen. Hier wordt alles in God en door God zelf klaar gemaakt. Hier zijn geen voorwaarden noch van geloof, noch van bekeering. Maar in het genadeverbond zijn immers wel voorwaarden van geloof en bekeering gelijk onze gereformeerde vaderen zeiden in de voorrede van het Nieuwe Testament, dat het verbond der genade daarin bestaat, dat God zijn Zoon tot een Middelaar verordineerd heeft en het eeuwige leven belooft onder voorwaarde, dat wij in Hem gelooven.
Maar hoe kan dan hier in dit chatechisatieboek gezegd, dat het genadeverbond een verbintenis Gods is met den Heer Christus? Waar staat zoo iets in de Heilige Schrift? Deze weet alleen van een verbond met Abraham en Zijn Zaad, van een verbond met een verloren Adamskind opgericht in den Middelaar des verbonds. Onze gereformeerde belijdenisschriften leeren dan ook nergens, dat het genadeverbond opgericht is met Christus, maar zeggen uitdrukkelijk dat het opgericht is met menschen door tusschenkomst van den dood van Christus. (Art. 4 Canones 2. Hoofdstuk verwerping der dwalingen).
Niet anders spreekt ons doopsformulier dat zegt, dat God met menschen, die van nature kinderen des toorns zijn, een verbond der genade opricht.
Vervolgens wordt in dit chatechisatieboek gezegd, dat bondelingen zij zijn, die Christus Jezus door een waar geloof zijn ingelijfd en Hem en al Zijne weldaden aannemen. Bondelingen zijn dus alleen zij, die wedergeboren zijn. En wanneer dit eenmaal gezegd is, dan wordt van de kinderen geleerd, dat wij ze voor kinderen des verbond hebben te houden, d.i. naar dit spraakgebruik voor wedergeboren, voor ingelijfd in Christus.
Wij zijn het als kerk met deze verbondsleer niet eens. Men moge het, gelijk verleden week in de Reformatie is geschied, durven bestaan om de Christelijke Gereformeerde kerk te brandmerken als zonde, zulk een schandelijke aantijging raakt onze conscientie niet. Wie voor de vierschaar van Gods Woord en de gereformeerde belijdenis wordt gerechtvaardigd, laat de schandelijkheid lasteren en gaat rustig zijn weg. De Christelijke Gereformeerde kerk houdt op grond van Gods Woord en de gereformeerde confessie de kinderen voor kinderen des verbonds, aan wie al de beloften Gods in Christus beteekend en verzegeld zijn, maar niet om iets te veronderstellen m het kind, te weten, met blijde zekerheid te weten, dat al de rijke belofte Gods in Christus aan dat kind geschonken zijn.
Wij wenschen niet een opvoedingssysteem, waarin wij onze kinderen eerlijkheidshalve niet meer zouden kunnen zeggen, dat zij wederom geboren moeten worden en dat zij den God des Verbonds in den weg van het verbond, d.i. in den weg van diepe zelfkennis en eigen verlorenheid zullen moeten leeren kennen.
Bondelingen zijn voor ons niet of liever zijn voor de Heilige Schrift niet uitverkorenen, wedergeborenen, maar zijn dezulken, die al de beloften Gods bezitten, beteekend en verzegeld als een persoonlijk goed in het rijkste woord van Gods belofte: „Ik ben uw God”. Noch een verbondsleer als in gereformeerde kerken wordt voorgestaan, noch een verbondsspeculatie als in de gereformeerde gemeenten wordt geleerd, die beide hierin overeenstemmen, dat zij het verbond der genade subjectiveeren en de rijke objectieve, echt Schriftelijke gereformeerde verbondsleer en verbondsbeleving, dat is een gezonde verbondsprediking en een gezonde verbondspraktijk. Een rijke God en een arme zondaar, is de leer der Heilige Schrift, is de inhoud der gereformeerde confessie, is de verbondsleer der Christelijke Gereformeerde Kerk.
Ik heb nog te melden, dat dit catechisatieboek uitgegeven is door N.V. ”De Graafschap” te Aalten. De prijs is f 0.85.

J.J. v.d. SCHUIT.


„Timotheus”, geïllustreerd weekblad. Hoofdredacteur J.N. Voorhoeve te Den Haag. Uitgave van La Rivière & Voorhoeve, Zwolle.
Dit uitmuntende christelijke weekblad ging 1 October zijn 37sten jaargang in. Nog altijd staat het aan de spits der geïllustreerde christelijke weekbladen en geeft in schoonen vorm een schat van goede, opbouwende lectuur, niet slechts belletristisch, ook echt populair wetenschappelijk. Er is dus veel uit te leeren voor onze jeugd en — voor ouderen. Het eerste nummer bevat: Spring op! (Hoofdartikel). Indrukken: Hoofdredacteur. ”Het jagen in onzen tijd”. Vervolgverhaal, ”Die Opgaande Lijn” door J. Smelik (Geeft een blik achter de schermen van het Kerkelijk Gemeenteleven op een dorpje in de provincie Groningen). Aan boord van een onderzeeboot (J. Claus). Prijsvraag met 36 prijzen. Het Christelijk tijdschrift (Prof. Dr. F.W. Grosheide). Zoo gij iemands zonden vergeeft (A.J. Drewes). Zilverreiger (illustratie). Prof. Dr.J. Severijn (portret). Contact met de jongeren. Volharding. Kantteekeningen op dingen, die gebeuren (Mevr. A. van Hoogstraten-Schoch). Het Geluk (A.L. van Hulzen). Teekenen der tijden ”Godsvertrouwen” (J. Tiesema). Referendum (Antwoord op zestien vragen uit den lezerskring van Timotheus). Elke week door de lucht naar Batavia, H.J. v.d. Munnik. Kiekjes in het werk der Evangelisatie, D. Hoek. Geschiedenis van den Dag. De Goudweegschaal, met illustratie. Briefwisseling, Hoofdredacteur. Heerenkleeding. De Overstrooming in China.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 oktober 1931

De Wekker | 4 Pagina's

Leestafel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 oktober 1931

De Wekker | 4 Pagina's