Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De strijd tusschen slangenzaad en vrouwenzaad

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De strijd tusschen slangenzaad en vrouwenzaad

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In zekeren zin is deze radicale oppositie der communist-atheïsten ons sympathieker dan de het volk zoo diep verleugenende moderne theologie. Eigenlijk heb ik liever een radicaal-atheïst tegenover me, dan een zoo heel of half nog „vromerig” doend man, die in naam van moderne theologie den Christus van Bethlehem eveneens verloochent. Die b.v. op Kerstdag wel preekt in een kerk over de „menschwording Gods”, maar inmiddels daaronder heel iets anders verstaat (’t zij hij het verzwijgt of niet) dan wat Lucas 2 ons als historie vermeldt.
Met dat al is deze publieke radicale ontkenning van het historisch feit van Bethlehem, plus de bespotting van de waarde en beteekenis van dit heilsfeit, een ontzettend teeken des tijds.
Evenwel, we dienen toch niet te volstaan met enkel ach en wee te roepen.
En nog minder moeten we ons aanstellen als overkwam ons iets ongewoons en iets ganschelijk vreemds. Ook dat niet.
Zelfs moeten we niet meenen, dat het Christendom nu reden heeft, om zich te beklagen.
Integendeel!
Ik spreek met hartverheffende Christelijke geestdrift uit, dat dit telegram uit Moscou volmaakt past bij het heilsfeit, dat ik belijd.
Ik wil het wel omkeeren: het zou juist veeleer bevreemding mogen wekken, als het niet ging met deze radicale verloochening, gelijk het thans gaat.
Moscou’s telegram is de logische (zij het helsche) gevolgtrekking, het gansch consequente verloop van wat voor eeuwen in het Paradijs is aangevangen.
’t Is niets nieuws; en in zooverre niets bijzonders. Als de Christus waarlijk is verschenen, en als Hij de vervulling der Paradijsbelofte is, en als God hier zijn Raad uitvoert naar de aloude profetie, dan moeten Augustus en Herodes van zich laten hooren.
God was Moscou al eeuwen voor. Vóór, al van uit de eeuwigheid, naar Zijn Raad van verlossing.
O, dat Genesis 3 spreekt ons weer zoo kernachtig toe. Moscou, gij (willens of niet) maar gij moet Genesis 3 helpen vervullen.
Overzie eens even de hoofdlijnen.
In Genesis 3 : 15, daar luidt, het tegen de slang: „En Ik zal vijandschap zetten tusschen u en tusschen deze vrouw; en tusschen uw zaad en tusschen haar zaad”.
Zie nu, hoe heel het Oude Testament door, die lijn uitgestippeld voor u ligt. Telkens de pogingen om het heilige zaad ten onder te brengen. Tot eindelijk de volheid des tijds daar is. Telkens weer is dan de aanslag der slang verijdeld.
Dan zit eindelijk Augustus op den troon der wereldmacht. En hij vaardigt zijn gebod uit, dat de geheele wereld zal beschreven worden. De geheele wereld dus gekluisterd liggend aan den troon van het ijzeren-tanden-Beest (zie Dan. 7), maar hij dient Gods Raad. ’t Gaat in die wereld-beweging ten slotte om ...... den Koning van Bethlehem. In de kribbe, in de stal, daar ligt het snijpunt. Als in Divus Augustus de mensch is uitgeroepen (vervolg van Genesis 3!) tot God, dan is de Zone Gods mensch geworden in het heilig Kind van Bethlehem.
Herodes slijpt de moorddolk inmiddels; maar Gods engelen bewaken de kribbe.
Tenslotte in Openb., waarin de laatste wereldworsteling wordt beschreven, in Openb. 12 dan nog eens hetzelfde verschijnsel. De roode Draak zal trachten het kind der vrouw te verslinden, maar God verijdelt den aanslag tot troonglorie van het Kind. Het is ons dus duidelijk getoond, en in Openb. 12 nadrukkelijk bekend gemaakt, hoe die strijd tegen het zaad der vrouw zal moeten uitwoeden, procesmatig, tot de volheid der tijden van Christus’ wederkomst. Het Kind van Bethlehem is het middelpunt der wereldgeschiedenis. In de kribbe ligt de sleutel van het wereldraadsel.
Ja, de slang, de oude slang, schijnt het lastig, schijnt het kwaad te hebben. Geen wonder zoowaar! Al haar pogen is telkens beloond met meerdere glorie van Bethlehem’s Koning; als zij de verzenen van het vrouwenzaad zal vermorzelen, wordt haar ...... de kop verbrijzeld.
Die kop is in beginsel vermorzeld, op Golgotha, en op den Paaschmorgen.
Waarlijk, die slang kronkelt van pijn, van helle-wee en vandaar haar neo-woeden, haar felle verbolgenheid. Als ’t ook allemaal maar niet helpt. En integendeel alle haat en vervolging alle eeuwen door telkens en telkens maar weer uitloopt op nieuwe triumphen van het Lam, dan is ’t niet te verwonderen, dat Satan, de roode Draak zijn meest helsche troeven zal uitspelen. Te meer, daar hij weet, nog slechts een kleinen tijd te hebben. Want zijn Overwinnaar is op de komst! Hallelujah!
O, Moscou, Moscou, wat laat ge uw herkomst, uw wezen thans klaar zien. Hoe dient ge eigenlijk Bethlehem.
Telegram van Moscou, wees mij eigenlijk welkom, gij bevestigt de waarheid van Gods getuigenis. Ze verschillen van u niet. Wij zullen uw antwoord terugseinen.
Wij?
Ha! Onze Koning heeft u al reeds lang geantwoord, en wij hebben slechts Zijn getuigenis op te heffen.
Gij zult door uw telegram slechts de lauwen en halven weer ... opwekken.
En de Kerstjubel des te heerlijker doen juichen in het: Gloria in Excelsis.
                                                                              WISSE

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 januari 1932

De Wekker | 4 Pagina's

De strijd tusschen slangenzaad en vrouwenzaad

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 januari 1932

De Wekker | 4 Pagina's