Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beginselen;Belijdenisschriften; Bijbel (I)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beginselen;Belijdenisschriften; Bijbel (I)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit zijn drie Kapitale B’s en toch is er tusschen alle een groot verschil. Wij kunnen soms van menschen en vereenigingen enz. hooren: Wij hebben tot grondslag van onze vereeniging, de eeuwige beginselen van Gods Woord, anderen zeggen: wij hebben tot grondslag Gods Woord en de drie formulieren van Eenigheid, en wederom anderen hebben alleen den Bijbel of de H. Schrift tot grondslag.
I. Wat zijn nu beginselen?
Dit is zeer moeilijk uit te drukken, maar wij zullen het probeeren.
Ik weet b.v. dat alles, wat in den Bijbel staat, Gods Woord is, maar nu komt de moeilijkheid, want niet allen lezen den Bijbel, zooals ik hem lees. Niet ieder geeft aan den Bijbel-inhoud dezelfde beteekenis en dezelfde waarde.
B.v. Daar is een Bijbellezer, die neemt aan, dat de Bijbel leert een algemeene verzoening, terwijl een ander spreekt over uitverkiezing. Een ander leest in dien Bijbel, dat de doodstraf, oorlog enz. den Christen verboden is, maar een ander leest juist dit in dien Bijbel en noemt de afschaffing van de doodstraf een zonde voor God of noemt den oorlog een wapen in Gods hand om de zondige menschheid te tuchtigen.
Wederom anderen lezen in dien Bijbel, een Christus-regeering hier op aarde, anderen lezen daar niets van, maar laten het slaan op de eeuwige heerlijkheid, enz. enz.
Dit zijn altemaal beginselen, die Christenen meenen te lezen in hun Bijbel.
Dus nu is wel duidelijk als ik zeg: Wij hebben tot grondslag de eeuwige beginselen van Gods Woord, dat ik daarmede nog niets beweer of uitspreek.
Ik weet er zijn in Gods Woord beginselen die wij gewoonweg door het geloof hebben te aanvaarden, maar bewijzen kan men ze niet. B.v.:
Gij kunt niet bewijzen, dat God bestaat, noch dat Hij den Hemel en de Aarde geschapen heeft.
Gij begrijpt niet de Goddelijke Drieeenheid en evenmin wat het leven is.
Weet gij, wat warmte is?
Wat verstaat ge door Uw ziel en hebt ge haar al eens gezien?
Dit zijn altemaal zaken, waarvan wij niets weten, doch wier werkingen door ons worden waargenomen, waarover ook gesproken wordt in den Bijbel en voor zooverre wij die gelooven, deze ook door ’t geloof aanvaarden, omdat ze ons in Gods Woord worden voorgehouden.
Deze zoude wij kunnen noemen eeuwige beginselen van Gods Woord.
Toch voelen wij wel, dat men met het spreken over de eeuwige beginselen van Gods Woord er niet is, want dan is er veel dat los is. Dat los zijn is niet de schuld van Gods Woord, maar de schuld van hetgeen wij van Gods Woord maken.
In de wiskunde spreekt men van axioma’s. Nu zulke axioma’s bestaan er op elk gebied der wetenschap en ook op het gebied der theologie. Men kan niet tot het oneindige door redeneeren, maar men komt tot stellingen die niet bewezen kunnen worden, maar moeten worden aangenomen. Dr A. Kuiper Sr. sprak gaarne van Geref. beginselen. Doch onze vaderen hielden daar niet van. Die hadden hunne belijdenisschriften. Men wist dan waarover het ging, maar beginselen (Geref.) konden niet worden opgenoemd.
Hierin ligt deze waarheid, dat wij stellingen tot beginselen kunnen maken, maar de belijdenisschriften rustten op de uitspraken van Gods Woord zelf. Wat zijn belijdenisschriften?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 1933

De Wekker | 4 Pagina's

Beginselen;Belijdenisschriften; Bijbel (I)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 1933

De Wekker | 4 Pagina's