Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beginselen;Belijdenisschriften; Bijbel (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beginselen;Belijdenisschriften; Bijbel (3)

De Bijbel.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het woord Bijbel is afgeleid van het grieksche woord Biblos, hetwelk beteekent boek. Naar de afkomst beteekent dus het woord „Bijbel”, eenige geschriften van verschillende schrijvers. Het gebruik heeft echter aan het woord Bijbel een andere, gansch bijzondere beteekenis gegeven.
Niet de veelheid der geschriften, maar de eenheid dier geschriften, door verschillende personen geschreven gaven, aan dit boek een gansch bijzonder cachet. En geen wonder. Het was door die eenheid onderscheiden van alle andere boeken. Te meer kwam dit uit, door dat dit woord van Goddelijken oorsprong was.
Hier openbaarde zich de Heere aan Zijn volk, door middel van Zijn woord.
In zekeren zin spreekt het woord Bijbel, als vreemd woord ons minder gunstig toe. Veel beter zouden wij kunnen zeggen: Dit is Gods Woord „of het boek der gansche H. Schrift.”
Toch kunnen wij het woord Bijbel, moeilijk missen of vervangen door een ander woord, daarvoor is het woord Bijbel te veel ingeburgerd. Ook vereenigingen, genootschappen enz. zouden dan hun naam moeten veranderen; zooals b.v. Bijbelgenootschap, Bijbelcolporteur, Bijbel Studiekring, enz.
Door te spreken van Bijbel-Canon duidt men niet aan, dat de inhoud van den Bijbel bevat godsdienstige en religieuse geschriften van het volk van Israël en de oudchristelijke kerk, die dus voor de letterkunde nog wel waarde kan bezitten, neen, maar daarmede legt men vast, dat de Bijbel als geheel genomen met Goddelijk gezag is bekleed en zijn inhoud voor ons is een stelregel van geloof en leven.
In onze Westersche omgeving heeft het woord Canon altijd de beteekenis gehad, op den inhoud van de Bijbelsche geschriften, dat zij bekleed waren met Goddelijk gezag en haar inhoud voor de Kerk en den geloovige een vaste stelregel voor het leven.
Het Canoniek gezag der H. Schrift, berust voor het bewustzijn en naar de belijdenis der kerk hierop, dat deze Schriften van God zijn.
Daarom moet de kerk en iedere geloovige zich onvoorwaardelijk onderwerpen aan het Woord van God.
Die maatstaf van kinderlijke onderwerping bond den mensch in den staat der rechtheid aan het onderhouden van Gods geboden en aan Zijn Woord, terwijl de inwoning des H. Geestes zijn deel was.
Door den Val en de Zonde is die maatstaf verloren. De mensch werd zich zelf tot een God. In en door Gods bijzondere openbaring, heeft Hij nu langs den weg van Zijn geschreven Woord, Zijn wil aan ons bekend gemaakt en Zijne gemeenschap hergeven.
Deze openbaring vond zijn voltooiing in Christus Jezus, die het beeld Gods is. Hij en de Vader Zijn één. Daar de bijzondere openbaring een historisch verloop had, en de herschepping een organisch karakter heeft, evenals de menschheid organisch bestaat, geeft God deel aan het in Christus volbrachte werk der verzoening en vernieuwing in eene organische weg, d.w.z. in den Weg des Verbonds en door middel van het geschreven woord.
In dat woord heeft de kerk, die door de geslachten heen bestaat, de vaste en on-bedriegelijke kennis van God en van Zijn wil. Deze kennis van God, komt niet louter onmiddellijk tot de individu, maar middellijk, n.1. door het Woord.
Ook niet atomistisch buiten de lijn der geslachten en de kerk om, maar in organisch verband door de werking des H, Geestes.
Zoo vindt de Kerk in het van God gegeven Woord Zijner openbaring, haar Canon, dat is: de regel en maatstaf voor geloof en leven. Woord en Geest behoor en bij elkander. De H. Geest werkt door middel van het Woord, waarvan Hij de auteur is.
Zoo is dan de Bijbel Canoniek en als zoodanig een levend organisme in het midden der gemeente.
Als de geestelijke mensch iets van Zijnen God ontvangt, laat hij dan het gekregene van God aan Zijn Woord toetsen.
Komt het daarmede overeen dan is het goed, maar zoo niet, dan verwerpe men het, want het is niet van God.
De Heere weet zich gebonden aan Zijn Woord.
De sectegeest, die den duivel uitstrooit, kan soms zeer vroom te voorschijn treden, en de menschen wijs maken, dat ze den Geest van God in hun hart hebben en dan boven den Bijbel verheven zijn. Maar .het zal niet anders zijn, dan:

Woord en Geest.

In dat woord geen verandering, geen bij- of afdoen, want de Bijbel is af en het Woord van God, in Wien geen tegenstrijdigheden zijn.
Beginselen leggen de menschen in Gods Woord.
Onze belijdenisschriften zijn gegrond op Gods Woord.
De Bijbel is Gods Woord.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 maart 1933

De Wekker | 4 Pagina's

Beginselen;Belijdenisschriften; Bijbel (3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 maart 1933

De Wekker | 4 Pagina's