Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het anti-semitisme

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het anti-semitisme

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daar gaat een vloedgolf van Jodenhaat door gansch Duitschland.
Elk christen, die het woord kent, „wij zijn leem uit een en denzelfden klomp”, keert zich met weerzin af van zulk een hard optreden tegenover een natie, waaraan de christenheid niet alleen veel, maar alles te danken heeft. Wij herinneren ons het woord ,.de zaligheid is uit de Joden”. En onze Heiland, voor zooveel het vleesch aangaat, was uit het geslacht van Abram. uit den stam van Juda, en uit het huis van David. Maar juist hierom zit achter dit rassenvraagstuk nog iets anders dan alleen een staatkundig of economisch probleem.
Gelijk altijd en overal wordt ook deze anti-semitische beweging gedreven door diepere factoren dan uitsluitend staatkundige of economische. Het gaat ook hier om religieuse waarden. Hier staat Buddha en Juda tegenover elkander.
Wanneer het waar is, wat mevrouw Mathilde Ludendorff schrijft in haar boek „Erlösung von Jesu Christo”, wanneer in Duitschland het boek van Th. J. Plange, getiteld: „Christus…… ein Inder” leiding geeft, wanneer werken als van Rudolf Seydel „Die Buddha Legende und das Leben Jesu nach den Evangelien” zijn lezerskring vindt, dan moet het ons niet verwonderen, dat de Joden al minder beteekenis zullen krijgen, wijl hun volksbestaan voor de afstamming van den Christus totaal wordt uitgeschakeld. Niet het Semitische maar het Arische ras heeft be-teekenis.
Wanneer de Heilige Schrift de beteekenis van Semieten vooropstelt, dan zegt de nieuwe moderne school, dat dit geheel op een falsificatie berust, en dat al wat de Schrift zegt van Jezus vrucht is van Buddhistische leeringen.
Niet het Jodendom, maar de Ariers of Indo-Germanen waren de kringen, waar wij de Christus-figuur hebben te zoeken.
Hierbij is dan het Arische ras of het Buddhisme synoniem en al wat de Evangeliën zeggen omtrent Jezus van Nazareth is niets anders dan een Buddhistisch geloof of althans weergave van Buddhistische legenden.
Vooral de genoemde Plange, van wien mevrouw Ludendorff in haar boek zooveel overneemt, zoo zelfs, dat haar alle oorspronkelijkheid wordt ontzegd, heeft in zijn werken trachten aan te toonen, dat al wat de Heilige Schrift zegt over schepping, zondenval, zondvloed, geschiedenis van Abram en Mozes, en vooral de verhalen uit het Nieuwe Testament aan Buddhistische voorstellingen en legenden zijn ontleend.
Het is hier de plaats niet om dit nader aan te toonen, maar wij wijzen er alleen op om te laten zien, dat het anti-semitisme in Duitschland samenhangt met een geestesproces, waarin het ontwakend Oosten een woord meespreekt, en vervolgens heenwijst naar een ondermijning ook van alle christelijke grondslagen.
Wanneer dit anti-semitisme in Duitschland de overhand krijgt, dan is niet alleen het Jodendom tot ondergang gedoemd, maar dan is alles mythe, legende, falsificatie, en moet het christendom zijn banier oprollen, waarin geschreven wordt: „Ik geloof in Jezus Christus, Gods eenig geboren Zoon, onzen Heer”.
Hier is geen plaats meer voor het Jodendom, maar ook niet meer voor het christendom, Het is uit het Christendom den Christus weggenomen. Hier is alleen plaats voor Buddha en zijn leer.
Eens kwamen de wijzen uit het Oosten-om met ons den Christus te aanbidden. Thans maakt een geslacht zich op en ontwaakt het Oosten om ons den Christus te rooven. En zelfs het anti-Semitisme in Duitschland is daaraan een droeve herinnering,
Dit anti-Semitisme is niet slechts een verschijnsel in de ‘wereldcrisis van het heden, het is veel eer een beginsel, dat ons laat zien, hoe in de naaste toekomst de volkeren zullen geleid. En wie een oog heeft voor het ontwakend Oosten, (denk alleen aan Japan en achter-Indië) kan te beter begrijpen, hoe straks het Westen door het Oosten kan overvleugeld worden en Semieten en Christenen beiden voor Buddha en zijn leer moeten wijken. En toch Hallelujah…… het woord van den Heiland wordt niet door een anti-semitisme, noch ook door het Arische ras stuk gebroken;
Heb goeden moed. Ik heb de wereld overwonnen.
Geen Louis Jacolliot, geen Plange noch Ludendorff, maar de Christus Gods staat aan het roer van het wereldschip.
Al worden de volken, die op de einden der aarde wonen, gelijk Johannes het in de openbaring teekent, gemobiliseerd, al wagen zij den stormloop tegen den gekruiste, al smaden zij Hem in zijn graf, en bespotten zij Hem op den troon des heelals, die in den hemel woont zal lachen, de Heere zal ze bespotten. Buddha en Mekka zullen vallen voor het kruis, maar de Jood gaat met den christen nog een toekomst tegen, want zoowel de Jood als de christen moeten worden het „Israel Gods”, om het te zingen tot lof van Sions Koning: „Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen”.

A. (Apeldoorn) S.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 1933

De Wekker | 6 Pagina's

Het anti-semitisme

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 1933

De Wekker | 6 Pagina's