Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ontvangen van den Heiligen Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ontvangen van den Heiligen Geest

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heilige Schrift leert het ons. En daarmede is de zaak beslist. Alle redeneeringen tegen de bovennatuurlijke ontvangenis en tegen de won der geboorte uit de maagd, zijn objecties tegen het wonder van Bethlehem, die opgekomen zijn uit den weerzin van rationalisme, of naturalisme of materialisme, of hoe deze vijanden van vrije genade uit het souvereine welbehagen Gods des Vaders zich voorts ook mogen aandienen.
Er zijn geen bewijzen, geen tittel of jota, dat deze mededeeling der Heilige Schrift valsch zoude zijn.
Deze wónder-geboorte heeft dan ook terdege haar gewichtige redenen.
We zullen die niet allen kunnen doorvorschen, maar we pogen toch iets er van te kunnen aanwijzen.
Bij allerlei (heidensche) volken kan men in hun godsdienstige of heilige boeken soortgelijke gedachten vinden; dat n.l. uit een maagd een godenzoon werd geboren. O neen. daar heeft Lucas het niet uit overgenomen. Deze hypothese wordt door tal van bezwaren gedrukt; hetwelk we nu niet breeder uitleggen ditmaal. Veeleer staat het echter omgekeerd; n.l. de heidensche mythen zouden zulk een gelijksoortigen inhoud niet hebben, als dit niet een gedachte was, die blijkbaar de menschheid in het religieuse bloed zit.
Als een godenzoon tot de aarde komt in menschwording, dit hebben reeds vele heidenen beseft, wat betamelijk is het dan, om dit (in alle eerbaarheid gezegd) zoo teer mogelijk voor te stellen. Hier zij de wil des mans buitengesloten.
Het is stuitend inderdaad, om te moeten denken, dat God Zijn Zoon mensch doet worden door den wil des mans.
Hier hangt al dadelijk mee samen blijkbaar, de vraag naar het waarachtig Zoonschap van den Christus. Is Hij de Zoon, dan is menschwording wel naar de welbehagelijke genade Gods denkbaar; maar is niet de wil des menschen als causa instrumentalis (de middellijke oorzaak) aan te nemen.
Niet het Kerstevangelie van Lucas 2 is uit de mythe verklaarbaar, veeleer moet omgekeerd gedacht: Gods openbaring reeds vanaf het verloren paradijs wijst op dit wonder; de heidenen blijken er iets van geweten te hebben; n.l. van zoodanige openbaring. Wat de heidenen hebben getast, is hier realiteit. Bethlehem is het antwoord des hemels op het smachten en tasten der aarde.
Daarbij, de Christus moet waarachtig mensch zijn, dus vleesch en bloed uit Maria, maar zonder zonde en zonder schuld-beladenheid; de ontvangenis uit den Heiligen Geest heeft Hem dies buiten den vloek van het werkverbond geplaatst, en buiten de schuld vanwege de verbreking van dit verbond. Ook heeft de Heilige Geest Hem van meet af alzoo bij de vereeniging der beide naturen bewaard voor de verontheiliging. Zijn persoon toch is de Zoon, God uit God; alleen de menschelijke natuur nam Hij aan; en die is door de zoodanige ontvangenis heilig geweest en gebleven. De Heilige Geest heeft Hem bij die heilige vereeniging der beide naturen bewaard. Daarbij moest Christus zijn in de eerste plaats niet slechts een Israëliet, niet Semiet of Ariër, geen Griek noch Germaan, maar mensch, DE mensch, de centrale mensch; wie goed wil verstaan: de internationale mensch. De wortel van een nieuwe menschheid, die toch niet een andere vreemde menschheid zou zijn,
Zoo ware er meer te noemen, uit Maria moest het Heilige geboren worden.
Christus”, mag ik zoo zeggen, centrale hoedanigheid, is niet in de eerste plaats zijn wijsheid, of macht, of zelfs niet zijn gerechtigheid, maar: Zijn Heiligheid.
Om alzoo onze onheiligheid in den wortel te kunnen bedekken en vernieuwen,
Wie er goed inwendig van onderricht is wat het inhoudt van God te zijn afgevallen en nu midden in den dood te liggen voor dien is het alleszins redelijk en nood-zakelijk, dat we door een wonder verlos; moeten worden. Een wonder vóór ons in de Vleeschwording des Woords; en een wonder in ons in de wedergeboorte door; den Heiligen Geest.
Bezwaren tegen het wonder kan alleen. hij hebben, die loochent dat God God is. en welke God werelden kan scheppen Maar dan vervalt zoo iemand tot de plicht om voor elk wonder, dat hij loochent, tien en honderd andere wonderen in de plaats aan te nemen, b.v. eeuwige ,,ontwikkeling” en vele andere dingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 1933

De Wekker | 6 Pagina's

Ontvangen van den Heiligen Geest

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 1933

De Wekker | 6 Pagina's