Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gemeente Sliedrecht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gemeente Sliedrecht

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sliedrecht, 15 Maart 1934.
Het was voOr onze Gemeente j.l. Donderdag een gewichtvolle ure, daar het oogenblik was aangebroken, dat onze geliefde Herder en Leeraar Ds J.A. Riekel voor het laatst als eigen Herder en Leeraar zou optreden. Onder het zingen van Ps. 77:7 beklom zijne Eerw. den kansel, nadat Ds R. in 't kort gebed was voorgegaan, werd voorgelezen 1 Petrus 5. Na het votum werd gezongen Ps. 27:7. Ds Riekel sprak hierna ongeveer als volgt: Geliefden in den Heere Jezus Christus. Nu is het oogenblik aangebroken dat ik van U afscheid ga nemen. Ik heb hiertegen zeer opgezien. Immers scheiden doet lijden, en lijden doet pijn. Ach, het is zoo verschillend, hoe wij van elkander scheiden, en wij hadden elkander hartelijk lief. Wanneer wij voor het laatst als Uw herder en leeraar optreden dan is dat pijnlijk. God geve, dat we niet voor altijd van elkander scheiden, scheiden geeft zoo veel te denken. Acht jaren heb ik voor Uwe ziel mogen arbeiden, en dat blijft een groote verantwoordelijkheid, ook aan het herderlijk werk kleven zonden. Men zegt wel eens; ik heb niets aan de preek gehad, maar aan wien lag dat? Een ieder onderzoeke zich zelven. Wij hebben te belijden: „niet ons, o Heere, maar Uwen Naam zij de eere." Gij zijt, gemeente, voor ons en ons gezin een goede gemeente geweest. God heeft de woorden door ons gesproken opgeteekend; eenmaal zal Hij van ons rekenschap vragen. Banden moeten nu verbroken worden. Heerlijk te weten dat de band, die God gelegd heeft, nooit verbroken kan worden, en dat niets ons zal scheiden kunnen van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere,
Mijn afscheidgroet vindt U opgeteekend in 1 Petr, 5—10 en 11; De God nu aller genade, die ons geroepen heeft tot Zijne Eeuwige heerlijkheid in Christus Jezus, nadat wij een weinig tijd zullen geleden hebben, die volmake, bevestige, versterke en fundeere U lieden: Hem zij de heerlijkheid en kracht in alle eeuwigheid Amen. Nadat gezongen was Ps. 147:6 en 7, werd stil gestaan bij het Thema: Den God aller genade aanbevolen. Hij is voor U; 1e. De Troostbron in het leven. 2e. Het eeuwig heerlijk Erfdeel, 3e. De Redder in allen nood. 4e, De Hoorder uwer gebeden. 5e. Het Voorwerp uwer lofverheffing.
Na deze punten ontvouwd te hebben, werd gezongen Ps. 69:14. Een drietal uitgenoodigde predikanten hadden bericht gezonden, dat zij tot hun leedwezen niet tegenwoordig konden zijn, waarna de toespraken volgden tot Burgemeester en Wethouders en hoofden der Chr. scholen enz. en daarna tot den kerkeraad: Weemoed vervulde zijne Eerw.'s hart nu het oogenblik van scheiden is aangebroken, We hebben jaren samen mogen arbeiden onder biddend opzien tot God, in het belang der gemeente. De God aller genade zij U allen nabij. Hij gebruike uwe gave tot uitbreiding van Zijn koninkrijk. Vervolgens richtte Zijne Eerw. het woord tot onderscheidene Vereenigingen, koster, kosteres en organisten, hun allen den Zegen des Heeren toebiddende. Als slotzang werd gezongen Ps. 122;3, waarna door br, ouderling de Groot den scheidenden Leeraar hartelijk dank gezegd werd namens Kerkeraad en Gemeente voor al den arbeid door Zijne Eerw. in de gemeente verricht, welke arbeid door den Heere rijkelijk is gezegend, en tevens den wensch uitsprekende, dat de Heere met Ds R. moge optrekken en hem ook in de Gemeente van Delft tot een rijken zegen moge stellen. Waarna Ds den zegen voor het laatst op de Gemeente legde.
Na het eindigen van den dienst werd aan Ds Riekel aangeboden een foto met al zijne Catechisanten, welke dankbaar aanvaard werd.
Daarna werd de gelegenheid geboden om den scheidenden Leeraar en zijn echtgenoote voor het laatst de hand te drukken, waarvan door zeer velen gebruik werd gemaakt.
Namens den Kerkeraad,
B. Hamsum, Scriba.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1934

De Wekker | 4 Pagina's

Gemeente Sliedrecht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1934

De Wekker | 4 Pagina's