Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Jeugdkerk (I)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Jeugdkerk (I)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het opschrift van dit artikel wekt misschien bij enkele lezers reeds de vraag op: „waarom wordt daarover nu in onze Wekker geschreven?” Deze lezers gaan van de gedachte uit, dat het onder ons volkomen zekerheid heeft, dat „Jeugdkerk” contrabande is, in strijd met ons gereformeerde beginsel, en de jeugdkerk daarom ook door niemand wordt voorgestaan.
Wie onzer zal de jeugdkerk begeeren voor zijn kinderen althans?
Toch heeft de omgang met onze menschen mij geleerd, dat er onder hen zijn, die z.g. jeugddiensten zoo kwaad nog niet vinden voor hunne kinderen. Ze vinden het wel wat jammer, dat dit juist diensten zijn, die de Hervormde Kerk organiseert, maar als onze kerk overging tot zooiets, dan zouden ze ’t ook luide toejuichen. Trouwens over dat „hervormd” stappen sommige ouders ook heel gemakkelijk heen, zelfs over de vraag: „zou de jeugdprediker wel van gereformeerde belijdenis zijn?” schijnen sommigen niet eens ernstig na te denken. Toen ik in Utrecht de catechisatie’s waarnam vroeg ik vóór ’t eindigen meestal: „wel jongens, waar heeft jullie domine Zondag over gepreekt?” En dan waren er heel dikwerf enkelen, die zeiden niet ter kerk te zijn geweest. „Thuis gebleven?” „Neen, domine, maar we zijn naar de jeugdkerk geweest.” „Daar is het fijn, hoor! Lang zoo’n ongezellige boel niet als bij ons in de kerk!” „En vindt je vader dat goed jongens?” „O, ja, domine, die gaat mee.” Ook in Amsterdam zijn er kinderen en ouders, die er zoo over denken. En ik vermoed, dat ze in Rotterdam en Den Haag en in andere meer kleinere plaatsen ook wel gevonden worden, die althans sympathiseeren met de z.g, jeugdkerk. En dan niet maar met de jeugdkerk als evangelisatie middel, om daardoor dus de verwaarloosde en afgedwaalde jeugd onder het evangeliewoord te brengen, neen, maar als een geschikt middel voor eigen jongens en meisjes. Onlangs ontmoette ik nog iemand, die voor geen geld van de wereld zou willen, dat zijn jongen in een of andere gereformeerde kerk ook niet in een gereformeerde gemeente verzeild zou raken, doch die me met een zekere vergenoeging vertelde, dat zijn jongen de jeugddiensten bij Ds N.N. (ethisch bekend staande) niet gaarne zou willen missen.
Als ik zulke dingen hoor en waarneem, vraag ik altijd mijzelf af: „waarom zijn die menschen toch christelijk gereformeerd, waarom hebben ze belijdenis des geloofs afgelegd in onze kerk; verstaan ze wel, wat ze bij den doop beloofd hebben omtrent de christelijke en godzalige opvoeding hunner kinderen?
Wellicht zegt iemand onzer, dat opgemelde gevallen toch maar uitzonderingen zijn. Gelukkig, ja. Die uitzonderingen bevestigen zelfs den regel om met de kinderen gezamenlijk naar eigen kerk te gaan. Maar die uitzonderingen worden toch hier en daar, inzonderheid in de groote steden geconstateerd. Het zijn kleine vosjes, die den wijngaard des Heeren verderven. En spreekt de spreuken dichter ook niet ergens van een doode vlieg, die heel de pot met apothekerszalf bederft?
Vanzelf rijst hier de vraag op, of het organiseeren van jeugddiensten door eigen kerk, dan zoo te veroordeelen is. Het spreekt vanzelf, dat ik voor ’t gaan naar een jeugddienst van een andere kerk geen enkele verschoonende rede kan vinden. Ik hoop, dat niet één Wekkerlezer, die meent te kunnen vinden. Het is bekend, dat in het oordeel der menschen de z.g. jeugdkerk eenerzijds tot aan den hemel is verhoogd en anderzijds tot de hel toe is nedergestooten geworden. Sommigen waardeeren nu eenmaal alleen datgene, wat anders is dan het gewone, wat fonkelnieuw is, en anderen veroordeelen alles, wat maar eenigszins afwijkt van gewoonte en traditie.
Voor deze uitersten in het waardeerings- en afkeurings-oordeel willen we ons wachten, nietwaar? We willen bij het schijnsel van het Woord Gods en onze gereformeerde beginselen de beweging van de z.g, jeugdkerk eens gadeslaan. Opgemelde beweging draagt niet een tradioneel stempel.
Ze is voortgekomen uit de Zondagsschoolactie. Ge weet, dat Robert Raikes te Glosester in Engeland de vader van de Zondagsschool mag worden genoemd.
Zijn Zondagsschoolidee, hoewel in sommige opzichten gewijzigd, vond in de christelijke kringen algemeenen bijval. Men zag in de Zondagsschool een uitnemend middel om de verwaarloosde en ongodsdienstige jeugd voor het Koninkrijk Gods te winnen. Wie zou dit niet loven? Maar allengs ging men, toen men de Zondagsschool binnen de kerkelijke sfeer getrokken had, in die Zondagsschool zooiets zien als een kerkdienst, maar dan voor kinderen. En dan niet alleen voor kinderen van buitenkerkelijke ouders en wereldsche ouders, maar evenzeer geschikt voor de kinderen der gemeenteleden.
Want die kinderen der gemeente, al zijn ze nog niet weggedoold van kerk en christelijke vereeniging hebben iets anders noodig, dan wat daar Zondag aan Zondag zoo hoog van den kansel verkondigd wordt. Kinderen behooren niet in de gewone samenkomsten der volwassenen; ze hebben hun eigen kinder-Zondagswijding noodig. Deze wijding krijgen ze niet meer op de Zondagsschool, nog minder op de catechisatie met haar tradioneele catechismus, Kort Begrip en Hellebroek. Deze wijding ontvangen ze in hun eigen kerk, n.l, in hun kinderkerk. Jeugddienst en jeugdprediker en jeugdpreek en jeugdzang en jeugdreligie!

Salomons.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 juni 1934

De Wekker | 4 Pagina's

De Jeugdkerk (I)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 juni 1934

De Wekker | 4 Pagina's